Svenska B, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2021-05-20 |
Beslutad av: | Program- och ÀmnesrÄd för svenska |
SprÄkförÀndring och sprÄkplanering
TEMA 1: SprÄkförÀndring
Aitchison, Jean (2013). Language change: progress or decay? 4. ed. Cambridge: Cambridge University Press. (ca 200 s. efter lÀrarens anvisningar)
Andersson, Lars Gunnar (2014). Svensken och svenskan: om synen pÄ variation och förÀndring. I Bylin, Maria m.fl. (red.) Studier i svensk sprÄkhistoria 12: Variation och förÀndring. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, ss. 11-26. (Elektronisk resurs)
Lagerholm, Per (2016). SprÄknormer och sprÄkvÀrdering. Lund: Studentlitteratur (240 s.)
Nilsson, Jenny (2015). Dialect accommodation in interaction: Explaining dialect change and stability. I Language and communication. Vol. 41. ss. 6-16 (Elektronisk resurs) (10 s.)
Pennycook, Alastair och Otsuji, Emi (2014). Metrolingual multitasking and spatial repertoires: "Pizza mo two minutes coming". Journal of Sociolinguistics. Vol 18 (2). ss. 161-184.
Sundgren, Eva (2013). SprÄklig variation och förÀndring. I Sundgren, Eva (red.) Sociolingvistik. Stockholm: Liber, ss- 77-121 (44 s.)
Tandefelt, M. (red.) (2015) GruppsprÄk, samsprÄk, tvÄ sprÄk. Svenskan i Finland - i dag och i gÄr 1:2. Helsingfors: Svenska litteratursÀllskapet i Finland. (LÀses enligt lÀrarens anvisningar, ca 40 s.) (Elektronisk resurs)
TEMA 2: Svenskan under 1900-talet
Collin, Lotta (2012). Ett decennium av webbdiskussion: En jÀmförande analys av interaktionen i tvÄ diskussionsforum pÄ webben 2001, 2006 och 2011. HumanIT 12(1). ss. 25-51 (Elektronisk resurs)
Josephson, Olle (2013). Ju: ifrÄgasatta sjÀlvklarheter om svenskan, engelskan och alla andra sprÄk i Sverige. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 17-112 (95 s.)
Tandefelt, M. (2019) Ett sprÄk som lever förÀndras alltid. I: Svenskan i Finland - i dag och i gÄr II1:2.FinlÀndsk svenska frÄn 1860 till nutid. Helsingfors: Svenska litteratursÀllskapet i Finland. ss 431-458 (Elektronisk resurs)
TEMA 3: SprÄkplanering och sprÄkvÄrdens utmaningar
Josephson, Olle (2018). SprÄkpolitik. Första upplagan, kapitel 1-4 (70 s.
Karlsson, Susanna & Karlsson, Tom S. (2020) Language policy as âfrozenâ ideology: exploring the administrative function in Swedish higher education, Current Issues in Language Planning, 21:1, 67-87, DOI: 10.1080/14664208.2019.1593723 (Elektronisk resurs)
Lind Palicki, Lena (2015). Positioneringar och principer i sprÄkvÄrdens diskussioner om diskriminerande sprÄk: exempel samkönad. I Landqvist, Mats (red.) FrÄn social kategorisering till diskriminering: Fyra studier av sprÄk och diskriminering och ett modellförslag. Huddinge: Södertörns högskola, ss. 123-152 (30 s.)
Lind Palicki, Lena och Nord, Andreas (2015). FrÄn demokratisk rÀttighet till tips och smÄknep i skrivandet. NÄgra nedslag i det svenska klarsprÄksarbetet. Sakprosa, 7(2), ss. 1-17 (17 s.)
Melander, Björn (2013). SprÄkpolitik och sprÄkvÄrd I Sundgren, Eva (red.) Sociolingvistik. 2:a uppl. Stockholm: Liber, ss. 325-352 (30 s.)
Nyström Höög, Catharina, Söderlundh, Hedda & Sörlin, Marie (2012). Myndigheterna har ordet: om kommunikation i skrift. Stockholm: Norstedt, ss. 13-71, 105-121 (74 s.)
Norrby, Catrin (2014). English in Scandinavia. Monster or mate? Sweden as a Case study. I Hajek, John & Slaughter, Yvette (red.) Challenging the monolingual mindset. Bristol: Multilingual Matters, ss. 17-32. (Elektronisk resurs)
Referenslitteratur
SprÄkriktighetsboken (2016): Utgiven av Svenska sprÄknÀmnden. Stockholm: Norstedts (s. 7-34)
Antal sidor: ca 925
Textanalys
Bellander, Theres (2016). Bloggens roll för hÀlsolitteracitet och kunskapsbyggande i informationssamhÀllet: En genreanalys av strukturella och sprÄkliga mönster i bloggar om barn med hjÀrtfelsdiagnos. RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og komunikation (44), ss. 129-159.
Björkvall, Anders (2009). Den visuella texten: multimodal analys i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren (ca 150 s.)
Björkvall, Anders (2012). Text-och resursorientering inom multimodalitetsforskningen: En teoretisk diskussion omförklaringsvÀrden. SprÄk & stil, 22(1) ss. 135-161. (26 s.)
Gustafsson, Anna W (2013). Skriftpraktiker, diskursiva praktiker och analytisk konsekvens. SprÄk & Stil, 23, ss. 85-106.
Holmberg, Per, Karlsson, Anna-Malin och Nord, Andreas (2011). Funktionell textanalys. Stockholm: Norstedts (ca 150 s.- Alla lÀser kap 1,2,7 och 11 samt dÀrutöver ca 100 sidor enligt lÀrarens anvisningar)
Holmberg, Per (2012). Kontext som aktivitet, situationstyp och praktik. En kritisk analys av kontextbegreppet i systemisk-funktionell teori. SprÄk och stil 22(1), ss. 67-86 (19 s.)
Holmdahl, Jessica (2018). En komprimerad syn pÄ Àtstörningar i regionala vÄrdprogram: en multimodal kritisk diskursanalys av hur Àtstörningar realiseras genom bilder och flödesscheman. I Wojahn, Daniel, Seiler Brylla, Charlotta & Westberg, Gustav (red.) Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge: Södertörns högskola, ss. 101-122
Nord, Andreas (2012). Varför textanalys? Den sprÄkvetenskapliga textanalysen i högre utbildning ur ett textforskningsperspektiv. SprÄk och stil, 22(1). ss. 187-212 (25 s.)
Westberg, Gustav (2017). Det legitima moderskapets genealogi. En transtextuell diskurshistorisk analys. Sakprosa, 9(1), ss. 1-60.
Referenslitteratur
Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur.
Lind Palicki, Lena (2015). Diskursanalys. I Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur ss. 195-113 (18 s.)
Skriftbruk och skrivande
Almström Persson, Gunilla (2018). "Kredd till dig för vÄr senaste tweet". Kommunikativa val pÄ Twitter under terrorattentatet pÄ Drottninggatan. Grammatik, kritik, didaktik, 34, ss. 79-95 (17 s.) (Elektronisk resurs)
Ask, Sofia (2013). Skrivande polis. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (103 s.)
Att skriva bÀttre - en webbutbildning frÄn SprÄkrÄdet/KlarsprÄk. (ca 38 s.) (Elektronisk resurs)
Axelsson, Majgull (1995). Utanförskapets inre kraft. I Abrahamsson, Kenneth & Björklund, Ulla (red.) Den lilla samhÀllsdialogen: forskning om medborgarkontakter, yrkeskompetens och kunskapsstöd i en decentraliserad förvaltning. Stockholm: Fritzes, ss. 95-99. (Delas ut vid kursstart) (5 s.)
Bendegard, Saga (2015). KlarsprÄksarbetets villkor i samband med EU:s rÀttsaktsöversÀttning. Sakprosa, 7(2), artikel 3. (Elektronisk resurs) (13 s.)
BlÄsjö, Mona & Wittek, Line (2017). Skrivandet i professionsutbildningar - forskningsöversikt och teoretiska utgÄngspunkter. I Erixon, Per-Olof & Josephson, Olle (red.) Kampen om texten: examensarbetet i lÀrarutbildningen. Lund: Studentlitteratur, ss. 31-46 (16 sid.)
Dahl, Katrine (2007). Respons som stĂžtte i den svĂŠre skrivning. I LĂŠrende skribenter: LĂŠring gennem respons i organisationens kollaborative skrivning. KĂžbenhavn: Institut for medier, erkendelse og formidling, KĂžbenhavns Universitet. NĂ€tpublicerad, ss. 168-183. (16 s.) (Elektronisk resurs)
Domeij, Rickard & Spetz, Jennie (2014). Begripliga myndigheter pÄ nÀtet. Hur skapar man tillgÀnglighet för alla i ett flersprÄkigt samhÀlle? I Lindström m.fl. (red.) Svenskans beskrivning 33. Helsingfors: Helsingfors universitet, ss. 52-62 (11 s.) (Elektronisk resurs)
Ehrenberg-Sundin, Barbro & Sundin, Maria (2015). KrÄngelsprÄk blir klarsprÄk: frÄn 1970-tal till 2010-tal. 1. uppl. Stockholm: Norstedts. (301 s.)
Hedlund, Anneli (2013). KlarsprÄk lönar sig: handbok för ett effektivt klarsprÄksarbete. 2., [uppdaterade] uppl. Stockholm: Norstedts juridik. (76 s.)
Josephson, Olle (2018). SprÄkpolitik. Stockholm: Morfem, ss. 218-229. (Delas ut vid kursstart) (12 sidor)
Josephson, Olle (2009. KlarsprÄksforskningens framtid. I Nyström Höög, Catharina (red.), Medborgare och myndigheter, FUMS, Institutionen för nordiska sprÄk, Uppsala: Uppsala universitet, ss. 100-1007 (8 sidor). (Elektronisk resurs)
Lundberg, Ingvar & Reichenberg, Monica (2008). Vad Àr lÀttlÀst? HÀrnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. (96 s.) (Elektronisk resurs)
Nord, Andreas (2017). KlarsprÄksarbete och yrkeslivsskrivande: en forskningsöversikt. Stockholm: SprÄkrÄdet (44 s.) (Elektronisk resurs)
Nord, Andreas (2015). Att förbÀttra en text tillsammans: En dialogorienterad sprÄkgranskningsprocess vid en svensk myndighet. FUMS Rapport nr 234. Uppsala: Institutionen för nordiska sprÄk, Uppsala universitet, ss. 1-12, 60-102. (54 s.) (Elektronisk resurs)
Nyström Höög, Catharina (2014). För mÄnga texter kan skymma sikten. Om myndigheternas uppdrag, tidens ideal och policydokument vid svenska myndigheter. I Myndighetstexter ur medborgarperspektiv - Rapport frÄn Nordisk klarsprÄkskonferens i Helsingfors 21-22.11.2013. ss. 7-10. (4 s.) (Elektronisk resurs)
SmÄlander, Anna (2015). KlarsprÄk utan sprÄkvetare. En studie av klarsprÄksarbetet pÄ en mindre svensk kommun. Opublicerad masteruppsats i svenska/nordiska sprÄk. Lund: Lunds Universitet. (70 s.) (Elektronisk resurs)
Antal sidor: 973
Exempel pÄ myndighetstexter tillkommer.
Referenslitteratur
Guldbrand, Karin & Englund Hjalmarsson, Helena, 2020. Webbredaktörens skrivhandbok : klarsprÄk pÄ nÀtet Sjunde upplagan., Stockholm: Prodicta förlag.
KlarsprÄkstestet: rapporter: Kommentarer och exempel. SprÄk- och folkminnen. (Elektronisk resurs)
Myndigheternas skrivregler. 8., [omarb.] uppl. (2014). Stockholm: SprÄkrÄdet. (Elektronisk resurs)
SprÄklagen i praktiken: riktlinjer för tillÀmpning av sprÄklagen (2011). Stockholm: SprÄkrÄdet. (Elektronisk resurs)
AndrasprÄksinlÀrning
Abrahamsson, Niclas (2009). AndrasprÄksinlÀrning. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1-3, 5 (140 s.)
Abrahamsson, Niclas (2013). Fonologiska aspekter pÄ andrasprÄksinlÀrning och svenska som andrasprÄk. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprÄk: i forskning, undervisning och samhÀlle. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 85-121 (36 s.)
Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth (2013). MognadsbegrÀsningar och den
kritiska perioden för andrasprÄksinlÀrning. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprÄk: i forskning, undervisning och samhÀlle. 2:a uppl.
Lund: Studentlitteratur, ss. 221-258 (37 s.)
Domeij, Rickard & Karlsson, Ola (2013). Delaktighet i det digitala samhÀllet - ett flersprÄkigt perspektiv. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprÄk: i forskning, undervisning och samhÀlle. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 519-536 (25 s.)
Engstrand, Olle (2007). Fonetik light. Kortfattad ljudlÀra för sprÄkstudier och uttalsundervisning. Lund: Studentlitteratur (103 s.)
Enström, Ingegerd (2013). OrdförrÄd och ordinlÀrning - med sÀrskilt fokus pÄ avancerad inlÀrare. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprÄk: i forskning, undervisning och samhÀlle. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 169-195 (27 s.)
Franker, Qarin (2011). Val, vÀgar, variation: Vuxna andrasprÄksinlÀrares interaktion med svenska valaffischer. Stockholm: Institutionen för sprÄkdidaktik, Stockholms universitet. (152 s.) (Elektronisk resurs)
Norrby, Catrin & HÄkansson, Gisela (2007). SprÄkinlÀrning och sprÄkanvÀndning. Svenska som andrasprÄk i och utanför Sverige. Kap 1-4 (145 s.)
Sundberg, Gunlög (2004). Institutionella samtal som lÀrandemiljö. I Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2003 Arena AndrasprÄk. Stockholm: HLS Förlag, ss. 82-104 (22 s.) (Elektronisk resurs)
Wedin, Åsa (2010). VĂ€gar till svenskt skriftsprĂ„k för andrasprĂ„ksinlĂ€rare. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1-7. (58 s.)
Antal sidor: ca 763
Kommunikationsetnografi och fÀltarbete
Bailenson, Jeremy ,(2021). Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue. Technology, Mind, and Behavior 2001 1(3)
HÄllsten, Stina. (2008) Ingenjörer skriver. Verksamheter och texter i arbete och utbildning. (Stockholm Studies in Scandinavian Philology. 45.) Stockholm: Almqvist & Wiksell International. 40 sidor enl anvisningar.
Jansson, Gunilla och Nikolaidou, Zoe (2013). Work-identity in ethnographic research: Developing field roles in a demanding workplace setting. International Journal of Qualitative Methods, 12, ss. 152-167 (15 s.)
Karlsson, Anna-Malin (2006). En arbetsdag i skriftsamhÀllet. Ett etnografiskt perspektiv pÄ skriftanvÀndning i vanliga yrken. Stockholm: SprÄkrÄdet och Norstedts akademiska förlag, kapitel 5-15 (120 s.)
Nelson, Marie (2010). AndrasprÄkstalare i arbete. En sprÄkvetenskaplig studie av kommunikation vid ett svenskt storföretag. Uppsala: Uppsala universitet. Elektronisk resurs. (cirka 55 s. enligt anvisningar i planeringen + 82 s. översiktligt)
Nikolaidou, Zoe. (2015.) Lean-generated documentation in the Swedish manufacturing industry. I: L. Kahlin, M. Landqvist & I. Tykesson (red.), SprÄk och identitet. ASLA, Svenska föreningen för tillÀmpad sprÄkvetenskap 2015. S. 197-122. (16 s.).
Papen, Uta (2010). Writing in healthcare contexts. I: D. Barton & U. Papen: The anthropology of writing. London: Continuum, ss. 145-165) (20 s.)
Sundberg, Gunlög (2017) Kommunikationsetnografi som resurs för sprÄk(in)lÀrare.. I: Kindenberg, Björn (red.), FlersprÄkighet som resurs. Liber. s 116-127 (12 s)
Ytterligare litteratur pÄ ca 100 sidor enligt lÀrarens anvisningar kan tillkomma under delkursen.
Antal sidor: 380
Vetenskapligt paper
Hellspong, Lennart (2014). Forskningsuppsatsens retorik. Studentlitteratur. (Ca 150 s.)
samt ett antal vetenskapliga artiklar valda i samrÄd med lÀraren
Referenslitteratur
Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur
HÄkansson, D. (2017) SprÄkvetenskapen och teorierna. I HÄkansson, D. & Karlsson, A-M (red.) Varför sprÄkvetenskap? Lund: Studentlitteratur, ss. 39-58.
Jarrick, Arne. & Josephson, Olle (1996). FrÄn tanke till text: en sprÄkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur (128 s.)
Rienecker, L.otte, Stray JĂžrgensen, Peter & Lagerhammar, Ann, 2018. Att skriva en bra uppsats Upplaga 4., Stockholm: Liber. . (ca 100 s.)
Schött, Kristina, HÄllsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015): Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber (170 s.)
SprÄkriktighetsboken. Andra upplagan (2016) Malmö: NE