Litteratur

Svenska B, 30 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: HT2021
Giltig t.o.m.:
Beslutsdatum: 2021-05-20
Beslutad av: Program- och ÀmnesrÄd för svenska

SprĂ„kförĂ€ndring och sprĂ„kplanering

TEMA 1: SprĂ„kförĂ€ndring

Aitchison, Jean (2013). Language change: progress or decay? 4. ed. Cambridge: Cambridge University Press. (ca 200 s. efter lĂ€rarens anvisningar) 

Andersson, Lars Gunnar (2014). Svensken och svenskan: om synen pĂ„ variation och förĂ€ndring. I Bylin, Maria m.fl. (red.) Studier i svensk sprĂ„khistoria 12: Variation och förĂ€ndring. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, ss. 11-26. (Elektronisk resurs) 

Lagerholm, Per (2016). SprĂ„knormer och sprĂ„kvĂ€rdering. Lund: Studentlitteratur (240 s.) 

Nilsson, Jenny (2015). Dialect accommodation in interaction: Explaining dialect change and stability. I Language and communication. Vol. 41. ss. 6-16 (Elektronisk resurs) (10 s.) 

Pennycook, Alastair och Otsuji, Emi (2014). Metrolingual multitasking and spatial repertoires: "Pizza mo two minutes coming". Journal of Sociolinguistics. Vol 18 (2). ss. 161-184. 

Sundgren, Eva (2013). SprĂ„klig variation och förĂ€ndring. I Sundgren, Eva (red.) Sociolingvistik. Stockholm: Liber, ss- 77-121 (44 s.) 

Tandefelt, M. (red.) (2015) GruppsprĂ„k, samsprĂ„k, tvĂ„ sprĂ„k. Svenskan i Finland - i dag och i gĂ„r 1:2. Helsingfors: Svenska litteratursĂ€llskapet i Finland. (LĂ€ses enligt lĂ€rarens anvisningar, ca 40 s.) (Elektronisk resurs) 

TEMA 2: Svenskan under 1900-talet

Collin, Lotta (2012). Ett decennium av webbdiskussion: En jĂ€mförande analys av interaktionen i tvĂ„ diskussionsforum pĂ„ webben 2001, 2006 och 2011. HumanIT 12(1). ss. 25-51 (Elektronisk resurs) 

Josephson, Olle (2013). Ju: ifrĂ„gasatta sjĂ€lvklarheter om svenskan, engelskan och alla andra sprĂ„k i Sverige. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 17-112 (95 s.) 

Tandefelt, M. (2019) Ett sprĂ„k som lever förĂ€ndras alltid. I: Svenskan i Finland - i dag och i gĂ„r II1:2.FinlĂ€ndsk svenska frĂ„n 1860 till nutid. Helsingfors: Svenska litteratursĂ€llskapet i Finland. ss 431-458 (Elektronisk resurs) 

TEMA 3: SprĂ„kplanering och sprĂ„kvĂ„rdens utmaningar

Josephson, Olle (2018). SprĂ„kpolitik. Första upplagan, kapitel 1-4 (70 s. 

Karlsson, Susanna & Karlsson, Tom S. (2020) Language policy as ‘frozen’ ideology: exploring the administrative function in Swedish higher education, Current Issues in Language Planning, 21:1, 67-87, DOI: 10.1080/14664208.2019.1593723 (Elektronisk resurs) 

Lind Palicki, Lena (2015). Positioneringar och principer i sprĂ„kvĂ„rdens diskussioner om diskriminerande sprĂ„k: exempel samkönad. I Landqvist, Mats (red.) FrĂ„n social kategorisering till diskriminering: Fyra studier av sprĂ„k och diskriminering och ett modellförslag. Huddinge: Södertörns högskola, ss. 123-152 (30 s.) 

Lind Palicki, Lena och Nord, Andreas (2015). FrĂ„n demokratisk rĂ€ttighet till tips och smĂ„knep i skrivandet. NĂ„gra nedslag i det svenska klarsprĂ„ksarbetet. Sakprosa, 7(2), ss. 1-17 (17 s.) 

Melander, Björn (2013). SprĂ„kpolitik och sprĂ„kvĂ„rd I Sundgren, Eva (red.) Sociolingvistik. 2:a uppl. Stockholm: Liber, ss. 325-352 (30 s.) 

Nyström Höög, Catharina, Söderlundh, Hedda & Sörlin, Marie (2012). Myndigheterna har ordet: om kommunikation i skrift. Stockholm: Norstedt, ss. 13-71, 105-121 (74 s.) 

Norrby, Catrin (2014). English in Scandinavia. Monster or mate? Sweden as a Case study. I Hajek, John & Slaughter, Yvette (red.) Challenging the monolingual mindset. Bristol: Multilingual Matters, ss. 17-32. (Elektronisk resurs) 

Referenslitteratur 

SprĂ„kriktighetsboken (2016): Utgiven av Svenska sprĂ„knĂ€mnden. Stockholm: Norstedts (s. 7-34) 

Antal sidor: ca 925 

Textanalys

Bellander, Theres (2016). Bloggens roll för hĂ€lsolitteracitet och kunskapsbyggande i informationssamhĂ€llet: En genreanalys av strukturella och sprĂ„kliga mönster i bloggar om barn med hjĂ€rtfelsdiagnos. RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og komunikation (44), ss. 129-159. 

Björkvall, Anders (2009). Den visuella texten: multimodal analys i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren (ca 150 s.) 

Björkvall, Anders (2012). Text-och resursorientering inom multimodalitetsforskningen: En teoretisk diskussion omförklaringsvĂ€rden. SprĂ„k & stil, 22(1) ss. 135-161. (26 s.) 

Gustafsson, Anna W (2013). Skriftpraktiker, diskursiva praktiker och analytisk konsekvens. SprĂ„k & Stil, 23, ss. 85-106. 

Holmberg, Per, Karlsson, Anna-Malin och Nord, Andreas (2011). Funktionell textanalys. Stockholm: Norstedts (ca 150 s.- Alla lĂ€ser kap 1,2,7 och 11 samt dĂ€rutöver ca 100 sidor enligt lĂ€rarens anvisningar) 

Holmberg, Per (2012). Kontext som aktivitet, situationstyp och praktik. En kritisk analys av kontextbegreppet i systemisk-funktionell teori. SprĂ„k och stil 22(1), ss. 67-86 (19 s.) 

Holmdahl, Jessica (2018). En komprimerad syn pĂ„ Ă€tstörningar i regionala vĂ„rdprogram: en multimodal kritisk diskursanalys av hur Ă€tstörningar realiseras genom bilder och flödesscheman. I Wojahn, Daniel, Seiler Brylla, Charlotta & Westberg, Gustav (red.) Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge: Södertörns högskola, ss. 101-122 

Nord, Andreas (2012). Varför textanalys? Den sprĂ„kvetenskapliga textanalysen i högre utbildning ur ett textforskningsperspektiv. SprĂ„k och stil, 22(1). ss. 187-212 (25 s.) 

Westberg, Gustav (2017). Det legitima moderskapets genealogi. En transtextuell diskurshistorisk analys. Sakprosa, 9(1), ss. 1-60. 

Referenslitteratur

Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur. 

Lind Palicki, Lena (2015). Diskursanalys. I Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur ss. 195-113 (18 s.) 

Skriftbruk och skrivande

Almström Persson, Gunilla (2018). "Kredd till dig för vĂ„r senaste tweet". Kommunikativa val pĂ„ Twitter under terrorattentatet pĂ„ Drottninggatan. Grammatik, kritik, didaktik, 34, ss. 79-95 (17 s.) (Elektronisk resurs) 

Ask, Sofia (2013). Skrivande polis. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (103 s.) 

Att skriva bĂ€ttre - en webbutbildning frĂ„n SprĂ„krĂ„det/KlarsprĂ„k. (ca 38 s.) (Elektronisk resurs) 

Axelsson, Majgull (1995). Utanförskapets inre kraft. I Abrahamsson, Kenneth & Björklund, Ulla (red.) Den lilla samhĂ€llsdialogen: forskning om medborgarkontakter, yrkeskompetens och kunskapsstöd i en decentraliserad förvaltning. Stockholm: Fritzes, ss. 95-99. (Delas ut vid kursstart) (5 s.) 

Bendegard, Saga (2015). KlarsprĂ„ksarbetets villkor i samband med EU:s rĂ€ttsaktsöversĂ€ttning. Sakprosa, 7(2), artikel 3. (Elektronisk resurs) (13 s.) 

BlĂ„sjö, Mona & Wittek, Line (2017). Skrivandet i professionsutbildningar - forskningsöversikt och teoretiska utgĂ„ngspunkter. I Erixon, Per-Olof & Josephson, Olle (red.) Kampen om texten: examensarbetet i lĂ€rarutbildningen. Lund: Studentlitteratur, ss. 31-46 (16 sid.) 

Dahl, Katrine (2007). Respons som stĂžtte i den svĂŠre skrivning. I LĂŠrende skribenter: LĂŠring gennem respons i organisationens kollaborative skrivning. KĂžbenhavn: Institut for medier, erkendelse og formidling, KĂžbenhavns Universitet. NĂ€tpublicerad, ss. 168-183. (16 s.) (Elektronisk resurs) 

Domeij, Rickard & Spetz, Jennie (2014). Begripliga myndigheter pĂ„ nĂ€tet. Hur skapar man tillgĂ€nglighet för alla i ett flersprĂ„kigt samhĂ€lle? I Lindström m.fl. (red.) Svenskans beskrivning 33. Helsingfors: Helsingfors universitet, ss. 52-62 (11 s.) (Elektronisk resurs) 

Ehrenberg-Sundin, Barbro & Sundin, Maria (2015). KrĂ„ngelsprĂ„k blir klarsprĂ„k: frĂ„n 1970-tal till 2010-tal. 1. uppl. Stockholm: Norstedts. (301 s.) 

Hedlund, Anneli (2013). KlarsprĂ„k lönar sig: handbok för ett effektivt klarsprĂ„ksarbete. 2., [uppdaterade] uppl. Stockholm: Norstedts juridik. (76 s.) 

Josephson, Olle (2018). SprĂ„kpolitik. Stockholm: Morfem, ss. 218-229. (Delas ut vid kursstart) (12 sidor) 

Josephson, Olle (2009. KlarsprĂ„ksforskningens framtid. I Nyström Höög, Catharina (red.), Medborgare och myndigheter, FUMS, Institutionen för nordiska sprĂ„k, Uppsala: Uppsala universitet, ss. 100-1007 (8 sidor). (Elektronisk resurs) 

Lundberg, Ingvar & Reichenberg, Monica (2008). Vad Ă€r lĂ€ttlĂ€st? HĂ€rnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. (96 s.) (Elektronisk resurs) 

Nord, Andreas (2017). KlarsprĂ„ksarbete och yrkeslivsskrivande: en forskningsöversikt. Stockholm: SprĂ„krĂ„det (44 s.) (Elektronisk resurs) 

Nord, Andreas (2015). Att förbĂ€ttra en text tillsammans: En dialogorienterad sprĂ„kgranskningsprocess vid en svensk myndighet. FUMS Rapport nr 234. Uppsala: Institutionen för nordiska sprĂ„k, Uppsala universitet, ss. 1-12, 60-102. (54 s.) (Elektronisk resurs) 

Nyström Höög, Catharina (2014). För mĂ„nga texter kan skymma sikten. Om myndigheternas uppdrag, tidens ideal och policydokument vid svenska myndigheter. I Myndighetstexter ur medborgarperspektiv - Rapport frĂ„n Nordisk klarsprĂ„kskonferens i Helsingfors 21-22.11.2013. ss. 7-10. (4 s.) (Elektronisk resurs) 

SmĂ„lander, Anna (2015). KlarsprĂ„k utan sprĂ„kvetare. En studie av klarsprĂ„ksarbetet pĂ„ en mindre svensk kommun. Opublicerad masteruppsats i svenska/nordiska sprĂ„k. Lund: Lunds Universitet. (70 s.) (Elektronisk resurs) 

Antal sidor: 973 

Exempel pĂ„ myndighetstexter tillkommer. 

Referenslitteratur

Guldbrand, Karin & Englund Hjalmarsson, Helena, 2020. Webbredaktörens skrivhandbok : klarsprĂ„k pĂ„ nĂ€tet Sjunde upplagan., Stockholm: Prodicta förlag. 

KlarsprĂ„kstestet: rapporter: Kommentarer och exempel. SprĂ„k- och folkminnen. (Elektronisk resurs) 

Myndigheternas skrivregler. 8., [omarb.] uppl. (2014). Stockholm: SprĂ„krĂ„det. (Elektronisk resurs) 

SprĂ„klagen i praktiken: riktlinjer för tillĂ€mpning av sprĂ„klagen (2011). Stockholm: SprĂ„krĂ„det. (Elektronisk resurs) 

AndrasprÄksinlÀrning

Abrahamsson, Niclas (2009). AndrasprĂ„ksinlĂ€rning. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1-3, 5 (140 s.) 

Abrahamsson, Niclas (2013). Fonologiska aspekter pĂ„ andrasprĂ„ksinlĂ€rning och svenska som andrasprĂ„k. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprĂ„k: i forskning, undervisning och samhĂ€lle. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 85-121 (36 s.) 

Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth (2013). MognadsbegrĂ€sningar och den 

kritiska perioden för andrasprĂ„ksinlĂ€rning. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprĂ„k: i forskning, undervisning och samhĂ€lle. 2:a uppl. 

Lund: Studentlitteratur, ss. 221-258 (37 s.) 

Domeij, Rickard & Karlsson, Ola (2013). Delaktighet i det digitala samhĂ€llet - ett flersprĂ„kigt perspektiv. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprĂ„k: i forskning, undervisning och samhĂ€lle. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 519-536 (25 s.) 

Engstrand, Olle (2007). Fonetik light. Kortfattad ljudlĂ€ra för sprĂ„kstudier och uttalsundervisning. Lund: Studentlitteratur (103 s.) 

Enström, Ingegerd (2013). OrdförrĂ„d och ordinlĂ€rning - med sĂ€rskilt fokus pĂ„ avancerad inlĂ€rare. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andrasprĂ„k: i forskning, undervisning och samhĂ€lle. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 169-195 (27 s.) 

Franker, Qarin (2011). Val, vĂ€gar, variation: Vuxna andrasprĂ„ksinlĂ€rares interaktion med svenska valaffischer. Stockholm: Institutionen för sprĂ„kdidaktik, Stockholms universitet. (152 s.) (Elektronisk resurs) 

Norrby, Catrin & HĂ„kansson, Gisela (2007). SprĂ„kinlĂ€rning och sprĂ„kanvĂ€ndning. Svenska som andrasprĂ„k i och utanför Sverige. Kap 1-4 (145 s.) 

Sundberg, Gunlög (2004). Institutionella samtal som lĂ€randemiljö. I Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2003 Arena AndrasprĂ„k. Stockholm: HLS Förlag, ss. 82-104 (22 s.) (Elektronisk resurs) 

Wedin, Åsa (2010). VĂ€gar till svenskt skriftsprĂ„k för andrasprĂ„ksinlĂ€rare. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1-7. (58 s.) 

Antal sidor: ca 763 

Kommunikationsetnografi och fĂ€ltarbete

Bailenson, Jeremy ,(2021). Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue. Technology, Mind, and Behavior 2001 1(3) 

 HĂ„llsten, Stina. (2008) Ingenjörer skriver. Verksamheter och texter i arbete och utbildning. (Stockholm Studies in Scandinavian Philology. 45.) Stockholm: Almqvist & Wiksell International. 40 sidor enl anvisningar.  

Jansson, Gunilla och Nikolaidou, Zoe (2013). Work-identity in ethnographic research: Developing field roles in a demanding workplace setting. International Journal of Qualitative Methods, 12, ss. 152-167 (15 s.) 

Karlsson, Anna-Malin (2006). En arbetsdag i skriftsamhĂ€llet. Ett etnografiskt perspektiv pĂ„ skriftanvĂ€ndning i vanliga yrken. Stockholm: SprĂ„krĂ„det och Norstedts akademiska förlag, kapitel 5-15 (120 s.) 

Nelson, Marie (2010). AndrasprĂ„kstalare i arbete. En sprĂ„kvetenskaplig studie av kommunikation vid ett svenskt storföretag. Uppsala: Uppsala universitet. Elektronisk resurs. (cirka 55 s. enligt anvisningar i planeringen + 82 s. Ă¶versiktligt) 

Nikolaidou, Zoe. (2015.) Lean-generated documentation in the Swedish manufacturing industry. I: L. Kahlin, M. Landqvist & I. Tykesson (red.), SprĂ„k och identitet. ASLA, Svenska föreningen för tillĂ€mpad sprĂ„kvetenskap 2015. S. 197-122. (16 s.).  

Papen, Uta (2010). Writing in healthcare contexts. I: D. Barton & U. Papen: The anthropology of writing. London: Continuum, ss. 145-165) (20 s.) 

Sundberg, Gunlög (2017) Kommunikationsetnografi som resurs för sprĂ„k(in)lĂ€rare.. I: Kindenberg, Björn (red.), FlersprĂ„kighet som resurs. Liber. s 116-127 (12 s) 

Ytterligare litteratur pĂ„ ca 100 sidor enligt lĂ€rarens anvisningar kan tillkomma under delkursen. 

Antal sidor: 380 

Vetenskapligt paper

Hellspong, Lennart (2014). Forskningsuppsatsens retorik. Studentlitteratur. (Ca 150 s.)  

samt ett antal vetenskapliga artiklar valda i samrĂ„d med lĂ€raren 

Referenslitteratur

Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur 

HĂ„kansson, D. (2017) SprĂ„kvetenskapen och teorierna. I HĂ„kansson, D. & Karlsson, A-M (red.) Varför sprĂ„kvetenskap? Lund: Studentlitteratur, ss. 39-58. 

Jarrick, Arne. & Josephson, Olle (1996). FrĂ„n tanke till text: en sprĂ„khandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur (128 s.) 

Rienecker, L.otte, Stray JĂžrgensen, Peter & Lagerhammar, Ann, 2018. Att skriva en bra uppsats Upplaga 4., Stockholm: Liber. . (ca 100 s.) 

Schött, Kristina, HĂ„llsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015): Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber (170 s.) 

SprĂ„kriktighetsboken. Andra upplagan (2016) Malmö: NE