Litteratur

Medieteknik B, 30 högskolepoäng

Giltig fr.o.m.: VT2025
Giltig t.o.m.:
Beslutsdatum: 2024-11-13
Beslutad av: ÄmnesrÃ¥det för Medieteknik

Mediedesign Fortsättning

Obligatorisk kurslitteratur

Ellen Lupton & Jennifer Cole Phillips. 2015. Graphic Design: The New Basics: Second Edition, Revised and Expanded. Princeton Architectural Press. 248 sidor. ISBN: 9781616893323

Paul Dudbridge. (2017). Shooting better movies : the student filmmakers guide.

Studio City, CA: Michael Wiese Productions. ISBN: 9781615932719

Artiklar och onlinematerial tillkommer och tillgängliggörs vid kursstart

Referenslitteratur

Batty Craig, Waldeback Zara, 2019 Writing for the Screen, 2nd edition, Red Globe Press ISBN: 1352006022

Bo Bergström. 2021. Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur.

Upplaga 12. Stockholm: Carlsson. ISBN: 9789189063693 

Webbproduktion Fortsättning

Obligatorisk kurslitteratur

Nixon, Robin (2018). Learning PHP, MySQL & JavaScript, 6th Edition. Sebastopol, CA: O'Reilly Media. ISBN: 9781491979075

Barker, Deane (2016). Web Content Management. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, ISBN: 9781491908129

Referenslitteratur

Niederst Robbins, Jennifer (2018). Learning web design: a beginner's guide to HTML, CSS, JavaScript and web graphics. 5:e upplagan, O'Reilly Media

Bourke, C. (2018). (version 1.3.5 eller senare) Computer Science I- http://cse.unl.edu/~cbourke/ComputerScienceOne.pdf 

Interaktionsdesign fortsättning

Obligatorisk kurslitteratur

Preece, J., Rogers, Y. & Sharp, H. (2016). Interaktionsdesign : bortom människa-dator-interaktion. Lund: Studentlitteratur (Kap: 1,4,5,11,13,14,15)

Or, as an alternative for the international course – the English version:

Preece, J., Rogers, Y. & Sharp, H. (2019). Interaction Design: Beyond Human–Computer Interaction, Fifth Edition (Ch: 1,5,6,12,14,15,16)

 Referenslitteratur

Artiklar och online-material tillkommer

Medieteknisk Forskning

Obligatorisk kurslitteratur

Lazar, J., Feng, J. H.,, Hochheiser, H. (2017). Research Methods in Human-Computer Interaction. Cambridge, MA: Morgan Kaufmann. ISBN: 978-0-12-805390-4. kapitel 4-5, 8-9 samt 11

Referenslitteratur

Artiklar och online-material tillkommer