Litteratur

Kreativt skrivande A, 30 högskolepoäng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.: VT2021
Beslutsdatum: 2020-11-26
Beslutad av: Program- och ämnesråd för svenska

Skrivlaborationer

Granwald, Thérese, 2018: Kreativt skrivande. Lund: Studentlitteratur. Förord, kapitel 1, 5, 8, 9. (76 sidor.)

Schmidt, Lisa, 2018: Radera - Tippex, tusch, tråd och andra poetiska tekniker. Göteborg: Glänta. Kapitel III: Att skriva genom andra: palimpsest, plagiat, originalitet och återbruk. (24 sidor.)

Exempeltexter, skönlitteratur, som belyser olika skrivtekniker och skrivperspektiv tillhandahålls av läraren under kursens gång. (ca 50 sidor.)

Ett skönlitterärt verk väljs av studenten i samråd med läraren. (Ca 200 - 300 sidor.)

Nordin, Annica red,2020: Tag och skriv - fjorton författare om sitt skrivande. Leandoer, Kristoffer Vad innebär det att skriva s. 9-22. Axelsson, Maj Makter och magier s. 23-35. Theorin, Johan Författaren som scenograf s. 51-62, Naseh, Negar Maten står på bordet s. 63-74. Lundgren, Andreas Ner i grävlingsgrytet s 75-87. (59 sidor.)

Antal sidor: ca 400-500.

Novell

Elam, Ingrid & Virdborg, Jerker, 2018: Svenska noveller från Almqvist till Stoor. Stockholm: Albert Bonniers förlag. Fyra noveller i lärarens urval, ca 50 s.

Granwald, Thérese, 2018: Kreativt skrivande. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 3, 4, 6. (106 sidor.)

Isaksson, Malin, 2018: Den oformliga textens röst - om läsakten i skrivprocessen. Södertörns högskola: Institutionen för kultur och lärande. (Elektronisk resurs) (76 sidor.)

Källner, Marica, 2017: Det som får plats. Båstad: Winai books. (95 sidor.)

Nyberg, Fredrik, 2016: Den mjuka texten. Göteborg: Akademin Valand. (Elektronisk resurs) (12 sidor.)

Rynell, Elisabet, 2013: Skrivandets sinne. Stockholm: Bonniers. Kapitlet Om självtillit, s. 62-69. (8 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Davidsson, Cecilia, 2019: Röster om att läsa och skriva, Växjö: Trolltrumman. Kapitlet Om novellen, s. 91-104 (13 sidor).

En novellsamling väljs av läraren, med fördel skriven av den författare som gör ett författarbesök på kursen, meddelas vid kursstart (ca 200 sidor).

Antal sidor: ca 550 sidor

Författarnas läs- och skrivarbete

Autor (utg), 2018: Autor Chap 1. Göteborg: Ideella föreningen Autor. Två delar väljs ut av läraren. (Ca 40 sidor.)

Lindqvist, John Ajvide, 2011: Lilla stjärna. Stockholm: Ordfront förlag. (445 sidor.)

Lindqvist, John Ajvide, 2018: Misslyckas igen, misslyckas bättre - anteckningar om skräck och skrivande. Stockholm: Ordfront förlag. Kapitel Lilla stjärna och Låt den rätta komma in (120 sidor.)

Malmsten, Bodil, 2012: Så gör jag: konsten att skriva. Stockholm: Modernista. Kapitel 1-3. (184 sidor.)

Exempeltexter tillhandahålls av läraren under kursens gång, skönlitterära texter samt poetik. (50-100 sidor.)

Malmsten, Bodil, 2015: Det här är hjärtat av Stockholm: Rönnells antikvariat & Bonnier. (68 sidor.)

Antal sidor: ca 900

De språkliga verktygen

Aristoteles (1994). Om diktkonsten. Stockholm: Anamma. (90 s.)

Bergström, Göran och Ekström, Linda (2018). Tre diskursanalytiska inriktningar. I: Boréus, Kristina och Bergström, Göran (red.). Textens mening och makt. Lund: Studentlitteratur. S. 254-259. (6 s., tillgänglig via Studiewebben.)

Boréus, Kristina och Seiler Brylla, Charlotta (2018). Kritisk diskursanalys. I: Boréus, Kristina och Bergström, Göran (red.). Textens mening och makt. Lund: Studentlitteratur. S. 314-323. (10 s., tillgänglig via Studiewebben.)

Dahl, Alva (2016). Interpunktion. Stockholm: Morfem. Kapitel 1, 3-5 (85 s.)

Dahl, Ulrika (2014). Skamgrepp: femme-inistiska essäer. Stockholm: Leopard förlag, s. 351-360. (10 s., tillgänglig via Studiewebben.)

Danius, Sara (2014). Den lilla döden. I: Sara Danius: Husmoderns död och andra texter. Stockholm: Bonniers, s. 131-139. (Tillgänglig via Studiewebben.)

Gustafsson, Martin (2017). Föraktet för fakta mer skrämmande än bomber. Understreckare från Svenska Dagbladet. (Tillgänglig via Studiewebben.)

Hackman, Boel (2006). Med romanen föddes individualismen. Understreckare från Svenska Dagbladet. (Tillgänglig via Studiewebben).

Holm, Lisa (2015). Rytm i romanprosa. I: Carin Östman (red.): Det skönlitterära sprÃ¥ket. Stockholm: Morfem. S. 215-235 (21 s.)

Lagerholm, Per, 2008: Stilistik. S. 88-120, 153-168. (59 s.)

Melin, Lars & Lange, Sven (1985), Att analysera text. Stilanalys med exempel. Lund: Studentlitteratur. S. 24-31. (8 s., tillgänglig via Studiewebben.)

Nordin, Svante (2001). "Förlåt jag blott citerar" Om citatets historia. Nora: Nya Doxa. S. 13-21, 143-147. (14 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Sontag, Susan (2001). Skrivande som läsning. I: Sontag, Susan: Där tonvikten ligger. Stockholm: Brombergs, s. 315-320.

Vogel, Anna (2015). Metaforik i Tranströmers poesi. I: Carin Östman (red.): Det skönlitterära sprÃ¥ket. Stockholm: Morfem. S. 59-79. (21 s.)

Antal sidor: ca 350

Att skriva populärt

Abrahamsson, Elin, 2018: Enahanda läsning. Lund: Ellerströms. S. 59-66. (18 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Bondeson, Sören, 2011. Konsten att döda. Så skriver du en kriminalroman. Stockholm: Ordfront. S. 105-120. (16 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Burroway, Jane, 2015: Imaginative Writing. Boston: Pearson. Kapitel 6. (9 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Granwald, Thérese, 2018: Kreativt skrivande. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 2.

Hägg, Göran, 1993, Författarskolan. Stockholm: Wahlström & Wistrand. S. 17-32. (16 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Höglund, Anna, 2012: It´s alive! Om hur de odöda gav liv till en döende genre. I: Maria Nilson & Helene Ehriander (red.), Chick lit. Stockholm: Liber. S. 116-128. (13 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Ibsen, Henrik, 1987: Ett dockhem. Stockholm: Natur och Kultur.

Kärrholm, Sara, 2005: Konsten att lägga pussel. Deckaren och besvärjandet av ondskan i folkhemmet. Stockholm: Symposion. S. 7-18. (12 sidor, tillgänglig via Studiewebben.)

Leffler, Yvonne, 2001: Skräck som fiktion och underhållning. Lund: Studentlitteratur. S. 7-17, 130-139. (21 sidor.)

Leffler, Yvonne, 2012: Chick lit som självhjälps- och rådgivningslitteratur. I: Maria Nilson & Helene Ehriander (red.), Chick lit. Stockholm: Liber. S. 28 - 45. (18 sidor.)

Nilson, Maria, 2012: Skeva och queera läsningar av chick lit. I: Maria Nilson & Helene Ehriander (red.), Chick lit. Stockholm: Liber. S. 189-204. (16 sidor.)

Resell, Jan Vidar, 2014: Møter med det fantastiske i "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. S. 9 - 26. (Elektronisk resurs) (17 sidor.)

Två böcker väljs i samråd med undervisande lärare:

Ajvide Lindqvist, 2015: Låt den rätte komma in. Stockholm: Ordfront förlag.

Arnstedt, Simona, 2016: En enda risk. Stockholm: MÃ¥npocket.

Austen, Jane, 1811: Förnuft och känsla. Valfri utgåva.

Lang, Maria, 1971: Mördarens bok. Stockholm: Norstedt.

King, Stephen, 2015: Lida. Stockholm: Albert Bonniers förlag.

Persson Giolito, Malin, 2017: Störst av allt. Stockholm: Månpocket.

Ekman, Kerstin, 1993: Händelser vid vatten