Kreativt skrivande A, 30 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2021 |
Beslutsdatum: | 2021-05-20 |
Beslutad av: | Program- och ämnesråd för svenska |
Skrivlaborationer
Granwald, Thérese, 2018: Kreativt skrivande. Lund: Studentlitteratur. Förord, kapitel 1, 5, 8, 9. (76 sidor.)
Schmidt, Lisa, 2018: Radera – Tippex, tusch, tråd och andra poetiska tekniker. Göteborg: Glänta. Kapitel III: Att skriva genom andra: palimpsest, plagiat, originalitet och återbruk. (24 sidor.)
Exempeltexter, skönlitteratur, som belyser olika skrivtekniker och skrivperspektiv tillhandahålls av läraren under kursens gång. (ca 50 sidor.)
Ett skönlitterärt verk väljs av studenten i samråd med läraren. (Ca 200 – 300 sidor.)
Nordin, Annica red,2020: Tag och skriv – fjorton författare om sitt skrivande. Leandoer, Kristoffer Vad innebär det att skriva s. 9–22. Axelsson, Maj Makter och magier s. 23-35. Theorin, Johan Författaren som scenograf s. 51-62, Naseh, Negar Maten står på bordet s. 63-74. Lundgren, Andreas Ner i grävlingsgrytet s 75-87. (59 sidor.)
Ett skönlitterärt verk skrivet av författaren som gästar kursen, meddelas av läraren vid kursstart (ca 200–300 s.).
Antal sidor: ca 550-650.
Novell
Elam, Ingrid & Virdborg, Jerker, 2018: Svenska noveller från Almqvist till Stoor. Stockholm: Albert Bonniers förlag. Fyra noveller i lärarens urval, ca 50 s.
Granwald, Thérese, 2018: Kreativt skrivande. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 3, 4, 6. (106 sidor.)
Isaksson, Malin, 2018: Den oformliga textens röst – om läsakten i skrivprocessen. Södertörns högskola: Institutionen för kultur och lärande. (Elektronisk resurs) (76 sidor.)
Källner, Marica, 2017: Det som får plats. Båstad: Winai books. (95 sidor.)
Nyberg, Fredrik, 2016: Den mjuka texten. Göteborg: Akademin Valand. (Elektronisk resurs) (12 sidor.)
Rynell, Elisabet, 2013: Skrivandets sinne. Stockholm: Bonniers. Kapitlet Om självtillit, s. 62–69. (8 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Davidsson, Cecilia, 2019: Röster om att läsa och skriva, Växjö: Trolltrumman. Kapitlet Om novellen, s. 91–104 (13 sidor).
Ett skönlitterärt verk skrivet av författaren som gästar kursen, meddelas av läraren vid kursstart. (ca 200–300 s.)
Antal sidor: ca 600.
Författarnas läs- och skrivarbete
Autor (utg), 2018: Autor Chap 1. Göteborg: Ideella föreningen Autor. Två delar väljs ut av läraren. (Ca 40 sidor.)
Lindqvist, John Ajvide, 2011: Lilla stjärna. Stockholm: Ordfront förlag. (445 sidor.)
Lindqvist, John Ajvide, 2018: Misslyckas igen, misslyckas bättre – anteckningar om skräck och skrivande. Stockholm: Ordfront förlag. Kapitel Lilla stjärna och Låt den rätta komma in (120 sidor.)
Malmsten, Bodil, 2012: Så gör jag: konsten att skriva. Stockholm: Modernista. Kapitel 1–3. (184 sidor.)
Exempeltexter tillhandahålls av läraren under kursens gång, skönlitterära texter samt poetik. (50-100 sidor.)
Malmsten, Bodil, 2015: Det här är hjärtat av Stockholm: Rönnells antikvariat & Bonnier. (68 sidor.)
de Beauvoir, Simone, 2011: My Experience as a Writer I: The Useless Mouth and other Literary Writings. Urbana, Chicago& Springfield: University of Illinois Press. (23 s.)
Ett skönlitterärt verk skrivet av författaren som gästar kursen, meddelas av läraren vid kursstart. (ca 100-200 s.)
Antal sidor: ca 900.
De sprĂĄkliga verktygen
Aristoteles (1994). Om diktkonsten. Stockholm: Anamma. (90 s.)
Bergström, Göran och Ekström, Linda (2018). Tre diskursanalytiska inriktningar. I: Boréus, Kristina och Bergström, Göran (red.). Textens mening och makt. Lund: Studentlitteratur. S. 254–259. (6 s., tillgänglig via läroplattformen.)
Boréus, Kristina och Seiler Brylla, Charlotta (2018). Kritisk diskursanalys. I: Boréus, Kristina och Bergström, Göran (red.). Textens mening och makt. Lund: Studentlitteratur. S. 314–323. (10 s., tillgänglig via läroplattformen.)
Dahl, Alva (2016). Interpunktion. Stockholm: Morfem. Kapitel 1, 3–5 (85 s.)
Dahl, Ulrika (2014). Skamgrepp: femme-inistiska essäer. Stockholm: Leopard förlag, s. 351–360. (10 s., tillgänglig via läroplattformen.)
Danius, Sara (2014). Den lilla döden. I: Sara Danius: Husmoderns död och andra texter. Stockholm: Bonniers, s. 131–139. (Tillgänglig via läroplattformen.)
Gustafsson, Martin (2017). Föraktet för fakta mer skrämmande än bomber. Understreckare från Svenska Dagbladet. (Tillgänglig via läroplattformen.)
Hackman, Boel (2006). Med romanen föddes individualismen. Understreckare från Svenska Dagbladet. (Tillgänglig via läroplattformen.)
Holm, Lisa (2015). Rytm i romanprosa. I: Carin Östman (red.): Det skönlitterära sprĂĄket. Stockholm: Morfem. S. 215–235 (21 s.)
Lagerholm, Per, 2008: Stilistik. S. 88–120, 153–168. (59 s.)
Melin, Lars & Lange, Sven (1985), Att analysera text. Stilanalys med exempel. Lund: Studentlitteratur. S. 24–31. (8 s., tillgänglig via läroplattformen.)
Nordin, Svante (2001). ”Förlåt jag blott citerar” Om citatets historia. Nora: Nya Doxa. S. 13–21, 143–147. (14 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Sontag, Susan (2001). Skrivande som läsning. I: Sontag, Susan: Där tonvikten ligger. Stockholm: Brombergs, s. 315–320.
Vogel, Anna (2015). Metaforik i Tranströmers poesi. I: Carin Östman (red.): Det skönlitterära sprĂĄket. Stockholm: Morfem. S. 59-79. (21 s.)
Ett skönlitterärt verk skrivet av författaren som gästar kursen, meddelas av läraren vid kursstart (ca 200–300 s.).
Antal sidor: ca 1100.
Att skriva populärt
Abrahamsson, Elin, 2018: Enahanda läsning. Lund: Ellerströms. S. 59–66. (18 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Bondeson, Sören, 2011. Konsten att döda. Så skriver du en kriminalroman. Stockholm: Ordfront. S. 105–120. (16 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Burroway, Jane, 2015: Imaginative Writing. Boston: Pearson. Kapitel 6. (9 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Granwald, Thérese, 2018: Kreativt skrivande. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 2 s. 44-56 (kap 2) samt (kap 3 och 7 som referens)
Hägg, Göran, 1993, Författarskolan. Stockholm: Wahlström & Wistrand. S. 17–32. (16 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Höglund, Anna, 2012: It´s alive! Om hur de odöda gav liv till en döende genre. I: Maria Nilson & Helene Ehriander (red.), Chick lit. Stockholm: Liber. S. 116–128. (13 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Ibsen, Henrik, 1987: Ett dockhem. Stockholm: Natur och Kultur. (125 sidor)
Kärrholm, Sara, 2005: Konsten att lägga pussel. Deckaren och besvärjandet av ondskan i folkhemmet. Stockholm: Symposion. S. 7–18. (12 sidor, tillgänglig via läroplattformen.)
Leffler, Yvonne, 2001: Skräck som fiktion och underhållning. Lund: Studentlitteratur. S. 7–17, 130–139. (21 sidor.)
Leffler, Yvonne, 2012: Chick lit som självhjälps- och rådgivningslitteratur. I: Maria Nilson & Helene Ehriander (red.), Chick lit. Stockholm: Liber. S. 28 – 45. (18 sidor.)
Nilson, Maria, 2012: Skeva och queera läsningar av chick lit. I: Maria Nilson & Helene Ehriander (red.), Chick lit. Stockholm: Liber. S. 189–204. (16 sidor.)
Resell, Jan Vidar, 2014: Møter med det fantastiske i ”Låt den rätte komma in” av John Ajvide Lindqvist. S. 9 – 26. (Elektronisk resurs) (17 sidor.)
En bok väljs i samråd med undervisande lärare:
Ajvide Lindqvist, 2015: Låt den rätte komma in. Stockholm: Ordfront förlag.
Arnstedt, Simona, 2016: En enda risk. Stockholm: MĂĄnpocket.
Austen, Jane, 1811: Förnuft och känsla. Valfri utgåva.
Lang, Maria, 1971: Mördarens bok. Stockholm: Norstedt.
King, Stephen, 2015: Lida. Stockholm: Albert Bonniers förlag.
Persson Giolito, Malin, 2017: Störst av allt. Stockholm: Månpocket.
Ekman, Kerstin, 2015: Händelser vid vatten. Stockholm: Bonnier Pocket.
Ett skönlitterärt verk skrivet av författaren som gästar kursen, meddelas av läraren vid kursstart (ca 200–300 s.).
Antal sidor: ca 1000.