Svenska C, 30 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2020-11-26 |
Beslutad av: | Program- och ämnesråd för svenska |
Språkvetenskapliga synsätt
Anward, Jan & Nordberg, Bengt (red.) (2005). Samtal och grammatik. Lund: Studentlitteratur, läs antingen Anwards och Nordbergs inledning eller Linells avslutning (ca 15 s.)
Berge, Kjell Lars (2006). Perspektiv på skrivkultur. I: Matre, S. (red.) Utfordringar for skriveopplæring og skriveforsking i dag. Vigmostad & Bjørke AS, s. 57-76
Billig, Michael (1999). Whose Terms? Whose Ordinariness? Rhetoric and Ideology in Conversation Analysis. I: Discourse & Society, nr. 10(4), s. 543-558
Björkvall, A. et al (2017). Anslagstavlan. Vägvisare till det lokala lärandets semiotiska landskap? Svenskans beskrivning 36. S 37-52.
Hellberg, Staffan, Teleman, Ulf & Andersson, Erik (2001). Inledning till grammatiken. Stockholm: Svenska Akademien (44 s.)
Hellberg, Staffan (2005). SAG och samtalet. Språk och stil, nr. 15, s. 193-195
Håkansson, David & Karlsson, Anna-Malin (red.) (2016). Varför språkvetenskap? Lund: Studentlitteratur, Enligt lärarens anvisningar (ca 150 s.)
Josephson, O. (2017). Varför svenska? Vad är glappet? Samtalet om svenska och forskningens uppgifter. Svenskans beskrivning 36. S 9-24
Karlsson, Anna-Malin (2008). Forskare, pedagog eller konsult? Reflektioner kring tillämpad och praxisorienterad språkforskning. I: Granfeldt, Jonas, Håkansson, Gisela, Källkvist, Marie & Schlyter, Suzanne (red.) Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi. Rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund 8-9 november 2007. ASLA 21, s. 101-113
Karlsson, Anna-Malin & Strand, Hans (2012). Text i verksamhet: mot en samlad förståelse. Språk och stil, nr. 22(1), s. 110-134
Ledin, Per (2015). Listans och tabellens semiotik. Sakprosa, nr. 1, s. 1-25
Nikolaidou, Z. (2015). Lean-generated documentation in the Swedish manufacturing industry I: Språk och identitet: Rapport från ASLA:s symposium, Södertörns högskola 8-9 maj 2014 / [ed] Kahlin, L.; Landqvist, M.; Tykesson, I., Huddinge: Södertörns högskola / Association Suédoise de Linguistique Appliquée (ASLA) , 2015, s. 107-121.
Roberts, Celia. & Sarangi, Srikant (1999). Hybridity in gatekeeping discourse: Issues of practical relevance for practitioners. I: Sarangi, S. & Roberts C. (red.) Talk, Work and Institutional Order. Berlin: Mouton de Gruyter, s. 473-503
Schegloff, Emanuel (1997). Whose text? Whose context? Discourse & Society, nr. 8(2), s. 165-187
Tillkommer cirka 50 sidor enligt lärarens urval (uppsats C alternativt vetenskaplig artikel).
Litteratur, som tillhandahålls elektroniskt, tillkommer i anslutning till de olika workshopparna.
Referenslitteratur
Håkansson, D. (2017) Språkvetenskaperna och teorierna I: Håkansson, D. & Karlsson, A-M (red.) (2017) Varför språkvetenskap? Lund: Studentlitteratur
Antal sidor: 375
Kritisk språkanalys
Cameron, Deborah & Don Kulick (2003). Language and Sexuality. Cambridge: Cambridge University Press, s. 15-43 och 133-155
Fairclough, Norman (2010). Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. 2 uppl. London & New York: Routledge
Fowler, Roger (1991). Language in the news. Discourse and ideology in the press. London & New York: Routledge
Hornscheidt, Lann (2015). Intersektionalitet som analytiskt perspektiv i konstruktivistisk språkforskning - metod och metodologi. I: Landqvist, Mats (red.) Från social kategorisering till diskriminering: Fyra studier av språk och diskriminering och ett modellförslag. Huddinge: Södertörns högskola, s. 73-95
Hornscheidt, Lann & Landqvist, Mats (2014). Språk och diskriminering. Lund: Studentlitteratur
Kitzinger, Celia & Frith, Hannah (2000). "Det är bara att säga nej" - Feministiska perspektiv på avvisande av sexuella förslag. Kvinnovetenskaplig tidskrift 2000, nr. 3, s. 19-40
Lind Palicki, Lena (2010). Normaliserade föräldrar: En undersökning av Försäkringskassans broschyrer 1974-2007. Örebro: Örebro universitet. (ca. 40 s. ur analysdelen)
Machin, David (2013). What is multimodal critical discourse studies? Critical Discourse Studies, 10(4), s. 347-355
Mills, Sara & Mullany. Louise (2011). Language, gender and feminism. New York: Routledge, s. 92-120
Motschenbacher, Heiko (2010). Language, gender and sexual identity. Poststructuralist perspectives. Amsterdam & Philadelphia: John Benjaminis, s. 21-44
Reisigl, Martin & Wodak, Ruth (2009). The discourse-historical approach (DHA). I: Wodak, Ruth & Meyer, Michael (red.) Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage, s. 87-121
Westberg, Gustav (2016). Legitimerande föräldraskap: En diskurshistorisk undersökning 1870-2010. Stockholm: Stockholms universitet, teorikapitlet.
Wodak, Ruth & Meyer, Michael (2009). Critical Discourse Analysis: History, agenda, theory and methodology. I: Wodak, Ruth & Meyer, Michael (red.) Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage, s. 1-33
+ valfri artikel i Critical Discourse Studies (www.tandfonline.com/loi/rcds) eller Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines. Elektronisk resurs.
Tema Språk, rasism och normföreställningar om svenskhet
Boréus, Kristina (2010). Including or excluding immigrants? The impact of right-wing populism in Denmark and Sweden. I Bengtsson, Bo, Strömblad, Per & Bay, Ann-Helén (red.) Diversity, inclusion and citizenship in Scandinavia. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, s. 127-158
Clyne, Michael (2005). The use of exclusionary language to manipulate opinion. John Howard, asylum seekers and the reemergence of political incorrectness in Australia. Journal of Language and Politics, nr. 4(2), s. 173-196
Hagren Idevall, Karin (2016). Språk och rasism: privilegiering och diskriminering i offentlig, medierad interaktion. Uppsala: Uppsala universitet
Hübinette, Tobias (2012). "Ord som sÃ¥rar." Om bristen pÃ¥ en interkulturell etik i ett samtida Sverige. I Goldstein-Kyaga, Katrin, Borgström, MarÃa & Hübinette, Tobias (red.) Den interkulturella blicken i pedagogik: Inte bara goda föresatser. Huddinge: Södertörns högskola, s. 79-97
Hübinette, Tobias, Hörnfeldt, Helena, Farahani, Fataneh & León Rosales, René (red.) (2012). Om ras och vithet i det samtida Sverige. Tumba: Mångkulturellt centrum, s. 11-36
Landqvist, Mats (2015). Vad är språklig diskriminering? En analytisk prövning av några pejoriseringsteorier. I: Landqvist, Mats (red.) Från social kategorisering till diskriminering: Fyra studier av språk och diskriminering och ett modellförslag. Huddinge: Södertörns högskola, s. 97-121
Reisigl, Martin & Wodak, Ruth (2001). Discourse and Discrimination: Rhetorics of Racism and Antisemitism. New York & London: Routledge
van Dijk, Teun (2000). Ideologies, racism, discourse: Debates on immigration and ethnic issues. I Ter Val, Jessica & Verkuyten, Maykel (red.) Comparative perspectives on racism, s. 91-116
Tillkommer valfri artikel med anknytning till temat i Critical Discourse Studies (elektronisk resurs) eller Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines (elektronisk resurs).
Marknadskommunikation
Ledin, Per & Machin, David (2019). Att rädda planeten genom konsumtionsval. Oatlys antagonistiska och lekfulla marknadskommunikation. Språk och stil, NF 29. (publiceras i december-19, så sidnummer tillkommer)
Bhatia, Vijay K. (2007). Interdiscursivity in critical genre analysis. I: Bonini, A., Figueiredo, D.C. & Rauen, F. (red.) Proceedings from the 4th International Symposium on Genre Studies (SIGET). Tubarão: Unisul, s. 391-400
Bhatia, Vijay K. (2014). Analysing genre: Language use in professional settings. Routledge, s. 43-144
Björkvall, Anders (2003). Svensk reklam och dess modelläsare. Stockholm: Almqvist & Wiksell International (Enligt lärarens anvisningar, ca 100 s.)
Bonini, Adair (2010). Critical genre analysis and professional practice: The case of public contests to select professors for Brazilian public universities. Linguagem em (Dis)curso, nr 10(3) s. 485-510
Frandsen, Finn & Johansen, Winni (2009). Crisis Communication, Complexity, and the Cartoon Affair: A Case Study. I Coombs, W.T. & Holladay S.J. (red.) The Handbook of Crisis Communication. Wiley-Blackwell, s. 425-448
Hellspong, Lennart (2014) Narratologisk analys. Att söka mönster i berättelser. I Fischer, Otto, Mehrens, Viklund, Patrik & Viklund, Jon (red.) Retorisk kritik: Teori och metod i retorisk analys. Åstorp: Retorikförlaget, s. 133-144
Korpus, Einar (2007). Reklamiska: Guldäggsannoser 1975-2007. Ak. Avh. Örebro universitet (Enligt lärarens anvisningar, ca 150 s.)
Ledin, Per & Machin, David (2017). Doing Visual Analysis. Sage Publications (Kapitel 1, 2, 4, 5, 7, 8, cirka 130 s.)
Machin, David & van Leeuwen, Theo (2005). Language style and lifestyle: the case of a global magazine. I: Media, Culture & Society, nr. 27(4), s. 577-600
Vigsø, Orla (2016). Kriskommunikation. Lund: Studentlitteratur
Tillkommer ca 50 sidor litteratur som resultat av tidskriftssökningar.
Antal sidor: ca. 723
(Litteraturen fördelar sig pÃ¥ tre teman, som är kriskommunikation, genreanalys samt multimodal och visuell analys. Till kriskommunikation hör Frandsen & Johansen (2009) och Vigsø (2016). Till genreanalys hör Bahtia (2007), Bhatia (2014) och Bonini (2010). Övrig litteratur hör till temat multimodal och visuell analys. Referenslitteratur Björkvall, Anders (2010): Den visuella texten. Moltimodal analys i praktiken. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (Märk att Björkvalls bok bygger pÃ¥ Kress & van Leeuwens 2006 bok Reading images: The grammar of visual design.) Dahlén, Micael & Lange, Fredrik (2009). Optimal marknadskommunikation. Liber förlag.)
Språk och kön
Bäck, Hanna, Debus, Marc, Müller, Jochen (2014). Who Takes the Parliamentary Floor? The Role of Gender in Speech-making in the Swedish Riksdag. I: Political Reseach Quarterly, nr 67 (3), s. 504-518
Cederschiöld, Gustaf (1899). Om kvinnospråk och andra ämnen. Kapitlet Kvinnospråk, s. 7-43. Elektronisk resurs
Ericsson, Stina (2018). The language of cisnormativity: children and parents in interaction with a multimodal app. Gender and Language, volym 12, nr 2, s. 139-167
Ericsson, Stina (2015). Nordic perspectives on language and gender: Theoretical and methodological development during four decades. I: Magnusson, Jenny, Karin Milles & Zoe Nikolaidou (red.): Könskonstruktioner och språkförändringar. Rapport från den åttonde nordiska konferensen om språk och kön. Södertörn: Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola. s. 7-28
Fishman, Pamela (1978). The work women do. I: Social Problems, nr 25, nr 4, s. 397-406. Elektronisk resurs.
Formato, Federica (2017). "Ci sono troie in giro in Parlamento che farebbero di tutto": Italian female politicians seen through a sexual lens. Gender and Language vol 11 (3), s. 389-414.
King, Brian W. (2016): Becoming the intelligible other: speaking intersex bodies against the grain. I: Critical Discourse Studies, volym 13, nr. 4, s. 359-378
Gemzöe, Lena (2014). Feminism. Stockholm: Bilda förlag. Kap. 2-3 (90 sidor.)
Kitzinger, Celia & Frith, Hannah (1999): Just say no? The use of conversation analysis in developing a feminist perspective on sexual refusal. Discourse & Society, nr 10 (3). S. 293-316. Elektronisk resurs.
Milles, Karin (2017). Från maninnor till cyborger: Hur feminister har skaffat sig språklig makt. I: Humanetten nr. 38, s. 26-39
Milles, Karin (2019). "Vi kan inte påstå oss vara feminister om vi inte tänker på hur vi pratar." Normbrytande en - ideologiskt, identitetsskapande. Och inkluderande? Tidskrift för genusvetenskap, s. 5-26
Milles, Karin (2010). "...ett fint ord som utstrålar sexualitet!" Hur man konstruerar kön genom att diskutera språk". I: Svenskans beskrivning 30. S. 228-238
Motschenbacher, Heiko (2010). Language, gender and sexual identity. Poststructuralist perspectives. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. Kap. 3. (23 s.)
Wojahn, Daniel (2013). De personliga pronomenens makt. En studie av hur pronomen styr våra föreställningar om personer. I: Svenskans beskrivning 32, s. 356-367. Elektronisk resurs
Avhandlingar (en väljs): 250 s.
Boström, Per (2018). "Det här är ju dött tÃ¥g liksom…" En studie av metaforer för ROMANTISK KÄRLEK i talad svenska. UmeÃ¥: UmeÃ¥ universitet
Eliasson, Nina (2017). Att kommunicera skolans naturvetenskap: ett genusperspektiv på elevers deltagande i gemensam och enskild kommunikation. Sundsvall: Mittuniversitetet
Palicki, Lena Lind (2010). Normaliserade föräldrar. Örebro: Örebro universitet
Söderlund, Hanna (2016). "Jättekul att det är så många tjejer här ikväll": En interaktionell studie om humor och kön i tv-programmet Parlamentet. Umeå: Umeå universitet
Wojahn, Daniel (2015). Feministisk språkaktivism. Uppsala: Institutionen för nordiska språk
Uppsats
Ingen obligatorisk litteratur.
Referenslitteratur
Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur
Ehn, Billy (1998). Personlig vetenskap. Forskning och framsteg, 1998(2)
Ekeroth, L.J. (1979). Syntax och informationsstruktur. I Svenska i ett invandrarperspektiv: kontrastiv analys och språktypologi. Utg. av Hyltenstam, K. Lund: Liber Läromedel, s. 79-108
Frick, Nils & Malmström, Sten (1976) Språkklyftan: Hur 700 ord förstås och missförstås. Stockholm: Tiden
Krag Jacobsen, Jan (1993). Intervju: konsten att lyssna och fråga. Lund: Studentlitteratur
Londen Ann-Marie (1995). Samtalsanalys: En introduktion. Folkmålsstudier, nr. 76, s. 11-52 (39 s.)
Mårtensson, Eva (1988). Förändringar i 1900-talets svenska - en litteraturgenomgång. I Mårtensson, E. & Svensson, J. (red.) Offentlighetsstruktur och språkförändring. Lund: Institutionen för nordiska språk, s. 101-217
Norrby, Catrin (2004). Samtalsanalys: Så gör vi när vi pratar med varandra. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur
Rienecker, Lotte & Peter Stray Jørgensen (2002). Att skriva en bra uppsats. Malmö: Liber
Svenska Akademiens ordlista (1998). 12. uppl. Stockholm: Norstedts ordbok
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (2005). Stockholm: Liber
Thurén, Torsten (1991). Vetenskapsteori för nybörjare
Trost, Jan (1994). Enkätboken. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur