Svenska A, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2021 |
Beslutsdatum: | 2021-05-20 |
Beslutad av: | Program- och ÀmnesrÄd för svenska |
Svenska idag
Ett urval aktuella sprÄkspalter (frÄn exempelvis Svenska Dagbladet, Uppsala Nya Tidning, SprÄktidningen m.fl.) samt ett urval radio- eller teveinslag som tar upp aktuella sprÄkfrÄgor (frÄn exempelvis UR och SR). VÀljs ut av undervisande lÀrare. (Sidantal: cirka 10 s. text och cirka 1 timme radio- eller teveprogram).
Skriva, teori och praktik
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrĂžydis & Hoel, Torlaug LĂžkensgard (2011). Skriva för att lĂ€ra: skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1â8, 9, 10 (ca 190 s.)
Forsberg, Jenny (2017). 4 uppl. Tydliga texter. Stockholm: Norstedts. (144 s.)
Hoel, Torlaug LĂžkensgard (2003). Ord pĂ„ vandring: Elever i samtal om texter. I: Dysthe, Olga (red.) Dialog, samspel och lĂ€rande. Lund: Studentlitteratur, ss. 273â293 (20 s.) (TillgĂ€nglig via Studiewebben)
Hoel, Torlaug LÞkensgard (2008). Skriva pÄ universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur (246 s.)
Holmberg, Per (2010). Text, sprĂ„k och lĂ€rande. Introduktion till genrepedagogik. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2009. Genrer och funktionellt sprĂ„k i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, ss. 13â27 (14 s.)
IvaniÄ, Roz (2004). Discourses of writing and learning to write. Language and Education 18:3, ss. 220â245 (26 s.).
Kjeldsen, Jens E. (2006). Tilbakemelding pĂ„ tekst. I: Dysthe & Samara (red.), Forskiningveiledning pĂ„ master- og doktorgradsnivĂ„. Oslo: Abstrakt forlag, ss. 162â182 (20 s.) (TillgĂ€nglig via Studiewebben)
Lillis, Theresa (2010). New Voices in Academia? The regulative Nature of academic writing conventions. Language and education, 11(3) (ca 15 s.) (TillgÀnglig via lÀroplattformen)
Linton, Magnus (2019). Text & stil: om konsten att berÀtta med vetenskap. Stockholm: Natur & Kultur
Nikolaidou, Zoe (2014). Dominant Workplace Literacies in Vernacular Disguise: Disputable Discourses on the Production Floor. I: Edlund Ann-Catrine, Edlund, Lars-Erik & Haugen, Susanne (red.), Vernacular literacies - past, present and future. UmeĂ„: UmeĂ„ University and Royal Scyttean Society, ss. 39â51 (12 s.)
Schött, Kristina, HÄllsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber. (185 s.)
SprÄkriktighetsboken. 2. uppl. (2011). Stockholm: Norstedts (LÀses enligt lÀrarens anvisning) (ca 35 s.)
TextvÄrd: att lÀsa, skriva och bedöma texter. 3. uppl. (2016). Malmö: NE Nationalencyklopedin
SprÄkrÄdgivningsmaterial enligt undervisande lÀrares anvisningar.
Referenslitteratur
Svenskt sprÄkbruk: ordbok över konstruktioner och fraser. Första upplagan (2015). Stockholm: SprÄkrÄdet.
Strömquist, Siv (2007). Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur
Svenska Akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska Akademien. (Elektronisk resurs)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. 4 uppl. Stockholm: Liber
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik (2010[1999]). Svenska Akademiens grammatik. 1. uppl. Stockholm: Svenska Akademien, (Elektronisk resurs)
Antal sidor: ca 910 + referensmaterial
SprÄk och samhÀlle
Antonsson, Anna (2013). MinoritetssprÄk i sociala medier. Stockholm: SprÄkrÄdet. (21 s.) (Elektronisk resurs)
Bijvoet, Ellen & Senter, Karin (2021). - Förortsförankrat tal â ett inifrĂ„n- och ett utifrĂ„nperspektiv - SprĂ„k och stil. - 1101-1165. ; NF 31:1, 166-200 (Elektronisk resurs)
Boyd, Sally & Ericsson, Stina (2015). Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1â3. (63 s.).
Kahlin, Linda & Tykesson, Ingela (2012). Att fĂ„ grepp om samtalskontexten. I: Karlsson, Anna-Malin, Landqvist, Mats & Rehnberg, Hanna Sofia (red.) Med sprĂ„ket som arbetsredskap: Sju studier av kommunikation i vĂ„rden. Huddinge: Södertörns högskola, ss. 91â104 (13 s.) (Elektronisk resurs)
Karlsson, Susanna (2017). SprÄkpolitik vid svenska universitet och högskolor. Stockholm: SprÄkrÄdet, (50 s.) (Elektronisk resurs)
Nilsson, Jenny & Norrby, Catrin (2017). Hej hej, hemskt mycket hej 2.0. [Elektronisk resurs]. Svenskans beskrivning 35. 1 229â242. (13 s.) (Elektronisk resurs)
Nordberg, Bengt (2016). Talackommodation, sprĂ„kstruktur och sprĂ„kförĂ€ndring. SprĂ„k & Stil, 26, ss. 5â37. (32 s.) (Elektronisk resurs)
Norrby, Catrin & HĂ„kansson, Gisela (2015). Introduktion till sociolingvistik. Lund: Studentlitteratur. (340 s.)
Ohlsson, Maria (2013). SprÄk och genus. I Sundgren, Eva (red.), Sociolingvistik. Stockholm: Liber (40 s.)
SkĂ€rlund, Sanna (2016). Blir en det nya hen? Om den ny(gamla) anvĂ€ndningen av en som generiskt pronomen. Svenskans beskrivning 34. Lund: Lunds universitet, ss. 413â425. (12 s.) (Elektronisk resurs)
Stroh-Wollin, Ulla (2010). Fula ord - eller? En enkÀt om attityder till svordomar och andra fula ord. SoLiD nr 20 (FUMS Rapport nr 230). Uppsala: Uppsala universitet. (26 s.) (Elektronisk resurs)
Svenska akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska Akademien, (s. V-XXXVI) (32 s.) (Elektronisk resurs)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. 4 uppl. Stockholm: Liber (308 s.)
Tandefelt, Marika. (red.) (2015) GruppsprĂ„k, samsprĂ„k, tvĂ„ sprĂ„k. Svenskan i Finland â i dag och i gĂ„r 1:2. Helsingfors: Svenska litteratursĂ€llskapet i Finland. (LĂ€ses enligt lĂ€rarens anvisningar, ca 40 s.) (Elektronisk resurs)
TvÄ vetenskapliga artiklar utifrÄn lÀrarnas urval.
Antal sidor: ca 1000 + referensmaterial
Referenslitteratur
MalmgÄrd, Sofia & Schmidt, Morena Azbel (2019). Sveriges sprÄkflora: handbok för flersprÄkigt samhÀlle. Första upplagan [Stockholm]: Morfem.
SprÄkets form, funktion och betydelse
Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur, kap. 2â4, 7. (114 s.)
Hultman, Tor G. (2010). Svenska Akademiens sprĂ„klĂ€ra. Stockholm: Norstedts. (kap. 11, s. 204â221; kap. 18, s. 259â261; kap. 20, s. 278â282 (26 s.)
Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur. (252 s.)
Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur. (ca 150 s. lĂ€ses utifrĂ„n studentens egna behov)
Josefsson, Gunlög & Lundin, Katarina (2018). Nycklar till grammatik. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s. lÀses enligt lÀrarens anvisningar).
Karlsson, Anna-Malin (2009). Grammatiska metaforer â sprĂ„kets sĂ€tt att hjĂ€lpa oss att utveckla kunskap. I: Olofsson, Mikael (red.) Genrer och funktionellt sprĂ„k i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, ss. 143â154, (11 s.) (TillgĂ€nglig via Studiewebben)
Lövestam, Sara (2014). Grejen med verb. Stockholm: Piratförlaget. (ca 100 s. lÀses)
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik (2010[1999]). Svenska Akademiens grammatik. 1. uppl. Stockholm: Svenska akademien, Volym 1, ss. 20â25 (6 s.) (Elektronisk resurs)
En sprÄkvetenskaplig artikel lÀses (vilken bestÀms av lÀraren) (ca 15 s.)
Referenslitteratur
Hultman, Tor (2010). Svenska Akademiens sprÄklÀra. Stockholm: Norstedts.
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. 4 uppl. Stockholm: Liber.
Svenska Akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska Akademien. (Elektronisk resurs)
Antal sidor: ca 700 + referensmaterial
Texter och samtal
Samtalsdelen
AdelswĂ€rd, Viveka (1995): Institutionella samtal â struktur, moral och rationalitet. I: FolkmĂ„lsstudier, 36. Helsingfors: Institutionen för nordiska sprĂ„k och nordisk litteratur. s. 109â137. (TillgĂ€nglig online: https://www.fnf.fi/Site/Data/822/Files/Adelsward_fms36.pdf )
Jakobsen, L., Nahnfeldt, C., Nyroos, L., Olin-Scheller, C. & E. Sandlund (2010). Medarbetarsamtal som arena för att befĂ€sta normer kring medarbetarskap. Arbetsmarknad & Arbetsliv 16 (3), 39â54. TillgĂ€nglig online: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:435610/FULLTEXT01.pdf
Milles, Karin (2015). Interaktion. I: Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur. s. 177â193.
Norrby, Catrin (2014): Samtalsanalys. Lund: Studentlitteratur. LÀses enligt lÀrarens anvisning.
Textdelen
Englund, Boel & Ledin, Per (red.) Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur, s. 35â59, 61â89, 91â122, vilka utgörs av följande kapitel:
Englund, Boel, Ledin, Per & Svensson, Jan (2003): Sakprosa â vad Ă€r det? I: Englund, Boel & Ledin, Per (red.), Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 35â59.
Englund, Boel & Svensson, Jan (2003): Sakprosa och samhĂ€lle. I: Englund, Boel & Ledin, Per (red.) Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 61â89.
Ledin, Per & Selander, Staffan (2003): Institution, text och genre. I: Englund, Boel & Ledin, Per (red.), Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 91â122.
Ledin, Per & Hellspong, Lennart (1997): VÀgar genom texten. Handbok I brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur (ca 50 sidor lÀses enligt lÀrarens anvisningar)
Helgesson, Karin (2011): Textbindning. Vad Àr det och hur fungerar det? Göteborg: Institutionen för svenska sprÄket. (Finns tillgÀnglig pÄ Studiewebben)
Helgesson, Karin (2017): Sortera smart? Legitimering i kommunala informationsmaterial om sopsortering. I: Helgesson, Karin & Landqvist, Hans & Lyngfelt, Anna & Nord, Andreas & Wengelin, Åsa (red.) Text och kontext: Perspektiv pĂ„ textanalys. Malmö: Gleerups Utbildning. s. 111â126.
Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006/2019). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur. (LÀses enligt lÀrarens anvisningar)
Lind Palicki, Lena (2015): Diskursanalys. I: Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur. s. 195â113.
Nord, Andreas (2013) SvĂ„rförklarlig likhet? Om kontextförstĂ„else och journalistiska textdrag i reklamtexter. I: HĂ„llsten, Stina & Rehnberg, Hanna Sofia & Wojahn, Daniel (red.) Text, kontext och betydelse: Sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik. Huddinge: Södertörns högskola. s. 33â51.