Litteratur

Svenska A inom Kommunikatörsprogrammet, 30 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.: VT2021
Beslutsdatum: 2020-11-26
Beslutad av: Program- och ÀmnesrÄd för svenska

Programintroduktion

Utdelat material under gÀstförelÀsningar.

Skriva, teori och praktik

Dysthe, Olga, Hertzberg, FrÞydis & Hoel, Torlaug LÞkensgard (2011). Skriva för att lÀra: skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1-8, 9, 10 (ca 190 s.)

Forsberg, Jenny (2011). Tydliga texter. Stockholm: Norstedts. (144 s.)

Hoel, Torlaug LÞkensgard (2003). Ord pÄ vandring: Elever i samtal om texter. I: Dysthe, Olga (red.) Dialog, samspel och lÀrande. Lund: Studentlitteratur, ss. 273-293 (20 s.) (TillgÀnglig via Studiewebben)

Hoel, Torlaug LÞkensgard (2008). Skriva pÄ universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur (246 s.)

Holmberg, Per (2010). Text, sprÄk och lÀrande. Introduktion till genrepedagogik. I: Olofsson, M. (red.) Symposium 2009. Genrer och funktionellt sprÄk i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, ss. 13-27 (14 s.)

Ivanić, Roz (2004). Discourses of writing and learning to write. Language and Education 18:3, ss. 220-245 (26 s.).

Kjeldsen, Jens E. (2006). Tilbakemelding pÄ tekst. I: Dysthe & Samara (red.), Forskiningveiledning pÄ master- og doktorgradsnivÄ. Oslo: Abstrakt forlag, ss. 162-182 (20 s.) (TillgÀnglig via Studiewebben)

Lillis, Theresa (2010). New Voices in Academia? The regulative Nature of academic writing conventions. Language and education, 11(3) (ca 15 s.) (TillgÀnglig via Studiewebben)

Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk: om retorik och skrivande. Lund. Studentlitteratur, ss. 119-126 (7 s.) (TillgÀnglig via Studiewebben)

Nikolaidou, Zoe (2014). Dominant Workplace Literacies in Vernacular Disguise: Disputable Discourses on the Production Floor. I: Edlund Ann-Catrine, Edlund, Lars-Erik & Haugen, Susanne (red.), Vernacular literacies - past, present and future. UmeÄ: UmeÄ University and Royal Scyttean Society, ss. 39-51 (12 s.)

Schött, Kristina, HÄllsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber (185 s.)

SprÄkriktighetsboken. 2. uppl. (2011). Stockholm: Norstedt (LÀses enligt lÀrarens anvisning) (ca 35 s)

TextvÄrd: att lÀsa, skriva och bedöma texter. 3. uppl. (2016). Malmö: NE Nationalencyklopedin

SprÄkrÄdgivningsmaterial enligt undervisande lÀrares anvisningar.

Referenslitteratur

Svenskt sprÄkbruk: ordbok över konstruktioner och fraser. Första upplagan (2015). Stockholm: SprÄkrÄdet

Strömquist, Siv (2007). Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur

Svenska akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska akademien

Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. FjÀrde upplagan Stockholm: Liber

Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik (2010[1999]). Svenska akademiens grammatik. 1. uppl. Stockholm: Svenska akademien, (Elektronisk resurs)

Antal sidor: ca 910 + referensmaterial

SprÄk och samhÀlle

Antonsson, Anna (2013). MinoritetssprÄk i sociala medier. Stockholm: SprÄkrÄdet. (21 s.) (Elektronisk resurs)

Bijvoet, Ellen & Fraurud, Kari (2006). Svenska med nÄgot utlÀndskt. SprÄkvÄrd 2006(3), ss. 4-10 (7 s.) (Elektronisk resurs)

Boyd, Sally & Ericsson, Stina (2015). Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1-3. (63 s.).

Kahlin, Linda & Tykesson, Ingela (2012). Att fÄ grepp om samtalskontexten. I: Karlsson, Anna-Malin, Landqvist, Mats & Rehnberg, Hanna Sofia (red.) Med sprÄket som arbetsredskap: Sju studier av kommunikation i vÄrden. Huddinge: Södertörns högskola, ss. 91-104 (13 s.) (Elektronisk resurs)

Karlsson, Susanna (2017). SprÄkpolitik vid svenska universitet och högskolor. Stockholm: SprÄkrÄdet, (50 s.) (Elektronisk resurs)

Nilsson, Jenny & Norrby, Catrin (2017). Hej hej, hemskt mycket hej 2.0. [Elektronisk resurs]. Svenskans beskrivning 35. 1 229-242. (13 s.) (Elektronisk resurs)

Nordberg, Bengt (2016). Talackommodation, sprÄkstruktur och sprÄkförÀndring. SprÄk & Stil, 26, ss. 5-37. (32 s.) (Elektronisk resurs)

Norrby, Catrin & HĂ„kansson, Gisela (2015). Introduktion till sociolingvistik. Lund: Studentlitteratur (340 s.)

Ohlsson, Maria (2013). SprÄk och genus. I Sundgren (red.), Sociolingvistik. Stockholm: Liber (40 s.)

SkÀrlund, Sanna (2016). Blir en det nya hen? Om den ny(gamla) anvÀndningen av en som generiskt pronomen. Svenskans beskrivning 34. Lund: Lunds universitet, ss. 413-425. (12 s.) (Elektronisk resurs)

Stroh-Wollin, Ulla (2010). Fula ord - eller? En enkÀt om attityder till svordomar och andra fula ord. SoLiD nr 20 (FUMS Rapport nr 230). Uppsala: Uppsala universitet. (26 s.) (Elektronisk resurs)

Svenska akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska akademien, (s. V-XXXVI) (32 s.) (Elektronisk resurs)

Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. FjÀrde upplagan Stockholm: Liber (308 s.)

Tandefelt, M. (red.) (2015) GruppsprÄk, samsprÄk, tvÄ sprÄk. Svenskan i Finland - i dag och i gÄr 1:2. Helsingfors: Svenska litteratursÀllskapet i Finland. (LÀses enligt lÀrarens anvisningar, ca 40 s.) (Elektronisk resurs)

TvÄ vetenskapliga artiklar utifrÄn lÀrarnas urval.

Antal sidor: ca 1000 + referensmaterial

Referenslitteratur

MalmgÄrd, Sofia & Schmidt, Morena Azbel (2019). Sveriges sprÄkflora: handbok för flersprÄkigt samhÀlle. Första upplagan [Stockholm]: Morfem

SprÄkets form, funktion och betydelse

Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur, kapitel 2-4. (98 s)

Hultman, Tor G. (2010). Svenska Akademiens sprÄklÀra. Stockholm: Norstedts. (kap. 11, s. 204-221; kap. 18, s. 259-261; kap. 20, s. 278-282 (26 s.)

Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur. (252 s)

Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur. (ca 150 s lĂ€ses)

Josefsson, Gunlög & Lundin, Katarina (2018). Nycklar till grammatik. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s lÀses enligt lÀrarens anvisningar)

Karlsson, Anna-Malin (2009). Grammatiska metaforer - sprÄkets sÀtt att hjÀlpa oss att utveckla kunskap. I Michael Olofsson (red.) Genrer och funktionellt sprÄk i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, ss. 143-154, (11 s.) (TillgÀnglig via Studiewebben)

Lövestam, Sara (2014). Grejen med verb. Stockholm: Piratförlaget. (ca 100 s. lÀses)

Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik (2010[1999]). Svenska akademiens grammatik. 1. uppl. Stockholm: Svenska akademien, Volym 1, ss. 20-25 (6 s.) (Elektronisk resurs)

En sprÄkvetenskaplig artikel lÀses (vilken bestÀms av lÀraren) (ca 15 s.)

Referenslitteratur

Hultman, Tor (2010). Svenska Akademiens sprÄklÀra. Stockholm: Norstedt.

Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. FjÀrde upplagan Stockholm: Liber

Svenska akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska akademien

Antal sidor: ca 600 + referensmaterial

Texter och samtal

Samtalsdelen:

AdelswÀrd, Viveka (1995): Institutionella samtal - struktur, moral och rationalitet. I: FolkmÄlsstudier, 36. Helsingfors: Institutionen för nordiska sprÄk och nordisk litteratur. s. 109-137. (TillgÀnglig online: https://www.fnf.fi/Site/Data/822/Files/Adelsward_fms36.pdf )

Jakobsen, L., Nahnfeldt, C., Nyroos, L., Olin-Scheller, C. & E. Sandlund (2010). Medarbetarsamtal som arena för att befÀsta normer kring medarbetarskap. Arbetsmarknad & Arbetsliv 16 (3), 39-54. TillgÀnglig online: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:435610/FULLTEXT01.pdf

Milles, Karin (2015). Interaktion. I: Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur. s. 177-193.

Norrby, Catrin (2014): Samtalsanalys. Lund: Studentlitteratur. LÀses enligt lÀrarens anvisning.

Textdelen:

Englund, Boel & Per Ledin (red.) Teoretiska perspektiv pÄ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur, s. 35-59, 61-89, 91-122, vilka utgörs av följande kapitel:

Englund, Boel, Per Ledin & Jan Svensson (2003): Sakprosa - vad Àr det? I: Englund, Boel & Per Ledin (red.), Teoretiska perspektiv pÄ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 35-59.

Englund, Boel & Jan Svensson (2003): Sakprosa och samhÀlle. I: Englund, Boel & Per Ledin (red.) Teoretiska perspektiv pÄ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 61- 89.

Ledin, Per & Staffan Selander (2003): Institution, text och genre. I: Englund, Boel & Per Ledin (red.), Teoretiska perspektiv pÄ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 91- 122.

Helgesson, Karin (2011): Textbindning. Vad Àr det och hur fungerar det? Göteborg: Institutionen för svenska sprÄket. (Finns tillgÀnglig pÄ Studiewebben)

Helgesson, Karin (2017): Sortera smart? Legitimering i kommunala informationsmaterial om sopsortering. I: Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord & Åsa Wengelin (red.) Text och kontext: Perspektiv pĂ„ textanalys. Malmö: Gleerups Utbildning. s. 111-126.

Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur. (LÀses enligt lÀrarens anvisningar)

Lind Palicki, Lena (2015): Diskursanalys. I: Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur. s. 195-113.

Nord, Andreas (2013) SvÄrförklarlig likhet? Om kontextförstÄelse och journalistiska textdrag i reklamtexter. I: Stina HÄllsten, Hanna Sofia Rehnberg & Daniel Wojahn (red.) Text, kontext och betydelse: Sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik. Huddinge: Södertörns högskola. s. 33-51.

Nyström Höög, Catharina (2016). Den öppna myndigheter. I Gustafsson, Anna W., Holm, Lisa, Lundin, Katarina, Rahm, Henrik & Tronnier, Mechtild (red.). Svenskans beskrivning 34 [Elektronisk resurs] Lund: Lunds universitet. s. 15-38. (TillgÀngligt online: http://konferens.ht.lu.se/svebe34/konferensvolym/ )