Svenska A inom Kommunikatörsprogrammet, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2021 |
Beslutsdatum: | 2021-05-20 |
Beslutad av: | Program- och ÀmnesrÄd för svenska |
Programintroduktion
Utdelat material under gÀstförelÀsningar
Skriva, teori och praktik
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrĂžydis & Hoel, Torlaug LĂžkensgard (2011). Skriva för att lĂ€ra: skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1â8, 9, 10 (ca 190 s.)
Forsberg, Jenny (2017). 4 uppl. Tydliga texter. Stockholm: Norstedts. (144 s.)
Hoel, Torlaug LĂžkensgard (2003). Ord pĂ„ vandring: Elever i samtal om texter. I: Dysthe, Olga (red.) Dialog, samspel och lĂ€rande. Lund: Studentlitteratur, ss. 273â293 (20 s.) (TillgĂ€nglig via lĂ€roplattformen)
Hoel, Torlaug LÞkensgard (2008). Skriva pÄ universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur (246 s.)
Holmberg, Per (2010). Text, sprĂ„k och lĂ€rande. Introduktion till genrepedagogik. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2009. Genrer och funktionellt sprĂ„k i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, ss. 13â27 (14 s.)
IvaniÄ, Roz (2004). Discourses of writing and learning to write. Language and Education 18:3, ss. 220â245 (26 s.).
Kjeldsen, Jens E. (2006). Tilbakemelding pĂ„ tekst. I: Dysthe & Samara (red.), Forskiningveiledning pĂ„ master- og doktorgradsnivĂ„. Oslo: Abstrakt forlag, ss. 162â182 (20 s.) (TillgĂ€nglig via lĂ€roplattformen)
Lillis, Theresa (2010). New Voices in Academia? The regulative Nature of academic writing conventions. Language and education, 11(3) (ca 15 s.) (TillgÀnglig via lÀroplattformen)
Linton, Magnus (2019). Text & stil: om konsten att berÀtta med vetenskap. Stockholm: Natur & Kultur
Nikolaidou, Zoe (2014). Dominant Workplace Literacies in Vernacular Disguise: Disputable Discourses on the Production Floor. I: Edlund Ann-Catrine, Edlund, Lars-Erik & Haugen, Susanne (red.), Vernacular literacies - past, present and future. UmeĂ„: UmeĂ„ University and Royal Scyttean Society, ss. 39â51 (12 s.)
Schött, Kristina, HÄllsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber. (185 s.)
SprÄkriktighetsboken. 2. uppl. (2011). Stockholm: Norstedts (LÀses enligt lÀrarens anvisning) (ca 35 s.)
TextvÄrd: att lÀsa, skriva och bedöma texter. 3. uppl. (2016). Malmö: NE Nationalencyklopedin
SprÄkrÄdgivningsmaterial enligt undervisande lÀrares anvisningar.
Referenslitteratur
Svenskt sprÄkbruk: ordbok över konstruktioner och fraser. Första upplagan (2015). Stockholm: SprÄkrÄdet.
Strömquist, Siv (2007). Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur
Svenska Akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska Akademien. (Elektronisk resurs)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. 4 uppl. Stockholm: Liber
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik (2010[1999]). Svenska Akademiens grammatik. 1. uppl. Stockholm: Svenska Akademien, (Elektronisk resurs)
Antal sidor: ca 910 + referensmaterial
SprÄk och samhÀlle
Antonsson, Anna (2013). MinoritetssprÄk i sociala medier. Stockholm: SprÄkrÄdet. (21 s.) (Elektronisk resurs)
Bijvoet, Ellen & Senter, Karin (2021). - Förortsförankrat tal â ett inifrĂ„n- och ett utifrĂ„nperspektiv - SprĂ„k och stil. - 1101-1165. ; NF 31:1, 166-200 (Elektronisk resurs)
Boyd, Sally & Ericsson, Stina (2015). Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1â3. (63 s.).
Kahlin, Linda & Tykesson, Ingela (2012). Att fĂ„ grepp om samtalskontexten. I: Karlsson, Anna-Malin, Landqvist, Mats & Rehnberg, Hanna Sofia (red.) Med sprĂ„ket som arbetsredskap: Sju studier av kommunikation i vĂ„rden. Huddinge: Södertörns högskola, ss. 91â104 (13 s.) (Elektronisk resurs)
Karlsson, Susanna (2017). SprÄkpolitik vid svenska universitet och högskolor. Stockholm: SprÄkrÄdet, (50 s.) (Elektronisk resurs)
Nilsson, Jenny & Norrby, Catrin (2017). Hej hej, hemskt mycket hej 2.0. [Elektronisk resurs]. Svenskans beskrivning 35. 1 229â242. (13 s.) (Elektronisk resurs)
Nordberg, Bengt (2016). Talackommodation, sprĂ„kstruktur och sprĂ„kförĂ€ndring. SprĂ„k & Stil, 26, ss. 5â37. (32 s.) (Elektronisk resurs)
Norrby, Catrin & HĂ„kansson, Gisela (2015). Introduktion till sociolingvistik. Lund: Studentlitteratur. (340 s.)
Ohlsson, Maria (2013). SprÄk och genus. I Sundgren, Eva (red.), Sociolingvistik. Stockholm: Liber (40 s.)
SkĂ€rlund, Sanna (2016). Blir en det nya hen? Om den ny(gamla) anvĂ€ndningen av en som generiskt pronomen. Svenskans beskrivning 34. Lund: Lunds universitet, ss. 413â425. (12 s.) (Elektronisk resurs)
Stroh-Wollin, Ulla (2010). Fula ord - eller? En enkÀt om attityder till svordomar och andra fula ord. SoLiD nr 20 (FUMS Rapport nr 230). Uppsala: Uppsala universitet. (26 s.) (Elektronisk resurs)
Svenska akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska Akademien, (s. V-XXXVI) (32 s.) (Elektronisk resurs)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. 4 uppl. Stockholm: Liber (308 s.)
Tandefelt, Marika. (red.) (2015) GruppsprĂ„k, samsprĂ„k, tvĂ„ sprĂ„k. Svenskan i Finland â i dag och i gĂ„r 1:2. Helsingfors: Svenska litteratursĂ€llskapet i Finland. (LĂ€ses enligt lĂ€rarens anvisningar, ca 40 s.) (Elektronisk resurs)
TvÄ vetenskapliga artiklar utifrÄn lÀrarnas urval.
Antal sidor: ca 1000 + referensmaterial
Referenslitteratur
MalmgÄrd, Sofia & Schmidt, Morena Azbel (2019). Sveriges sprÄkflora: handbok för flersprÄkigt samhÀlle. Första upplagan [Stockholm]: Morfem.
SprÄkets form, funktion och betydelse
Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur, kap. 2â4, 7. (114 s.)
Hultman, Tor G. (2010). Svenska Akademiens sprĂ„klĂ€ra. Stockholm: Norstedts. (kap. 11, s. 204â221; kap. 18, s. 259â261; kap. 20, s. 278â282 (26 s.)
Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur. (252 s.)
Josefsson, Gunlög (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur. (ca 150 s. lĂ€ses utifrĂ„n studentens egna behov)
Josefsson, Gunlög & Lundin, Katarina (2018). Nycklar till grammatik. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s. lÀses enligt lÀrarens anvisningar).
Karlsson, Anna-Malin (2009). Grammatiska metaforer â sprĂ„kets sĂ€tt att hjĂ€lpa oss att utveckla kunskap. I: Olofsson, Mikael (red.) Genrer och funktionellt sprĂ„k i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, ss. 143â154, (11 s.) (TillgĂ€nglig via Studiewebben)
Lövestam, Sara (2014). Grejen med verb. Stockholm: Piratförlaget. (ca 100 s. lÀses)
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik (2010[1999]). Svenska Akademiens grammatik. 1. uppl. Stockholm: Svenska akademien, Volym 1, ss. 20â25 (6 s.) (Elektronisk resurs)
En sprÄkvetenskaplig artikel lÀses (vilken bestÀms av lÀraren) (ca 15 s.)
Referenslitteratur
Hultman, Tor (2010). Svenska Akademiens sprÄklÀra. Stockholm: Norstedts.
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. 4 uppl. Stockholm: Liber.
Svenska Akademiens ordlista över svenska sprÄket. Fjortonde upplagan (2015). Stockholm: Svenska Akademien. (Elektronisk resurs)
Antal sidor: ca 700 + referensmaterial
Texter och samtal
Samtalsdelen
AdelswĂ€rd, Viveka (1995): Institutionella samtal â struktur, moral och rationalitet. I: FolkmĂ„lsstudier, 36. Helsingfors: Institutionen för nordiska sprĂ„k och nordisk litteratur. s. 109â137. (TillgĂ€nglig online: https://www.fnf.fi/Site/Data/822/Files/Adelsward_fms36.pdf )
Jakobsen, L., Nahnfeldt, C., Nyroos, L., Olin-Scheller, C. & E. Sandlund (2010). Medarbetarsamtal som arena för att befĂ€sta normer kring medarbetarskap. Arbetsmarknad & Arbetsliv 16 (3), 39â54. TillgĂ€nglig online: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:435610/FULLTEXT01.pdf
Milles, Karin (2015). Interaktion. I: Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur. s. 177â193.
Norrby, Catrin (2014): Samtalsanalys. Lund: Studentlitteratur. LÀses enligt lÀrarens anvisning.
Textdelen
Englund, Boel & Ledin, Per (red.) Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur, s. 35â59, 61â89, 91â122, vilka utgörs av följande kapitel:
Englund, Boel, Ledin, Per & Svensson, Jan (2003): Sakprosa â vad Ă€r det? I: Englund, Boel & Ledin, Per (red.), Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 35â59.
Englund, Boel & Svensson, Jan (2003): Sakprosa och samhĂ€lle. I: Englund, Boel & Ledin, Per (red.) Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 61â89.
Ledin, Per & Selander, Staffan (2003): Institution, text och genre. I: Englund, Boel & Ledin, Per (red.), Teoretiska perspektiv pĂ„ sakprosa. Malmö: Studentlitteratur. s. 91â122.
Ledin, Per & Hellspong, Lennart (1997): VÀgar genom texten. Handbok I brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur (ca 50 sidor lÀses enligt lÀrarens anvisningar)
Helgesson, Karin (2011): Textbindning. Vad Àr det och hur fungerar det? Göteborg: Institutionen för svenska sprÄket. (Finns tillgÀnglig pÄ Studiewebben)
Helgesson, Karin (2017): Sortera smart? Legitimering i kommunala informationsmaterial om sopsortering. I: Helgesson, Karin & Landqvist, Hans & Lyngfelt, Anna & Nord, Andreas & Wengelin, Åsa (red.) Text och kontext: Perspektiv pĂ„ textanalys. Malmö: Gleerups Utbildning. s. 111â126.
Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (2006/2019). Grammatik med betydelse. Lund: Studentlitteratur. (LÀses enligt lÀrarens anvisningar)
Lind Palicki, Lena (2015): Diskursanalys. I: Boyd, Sally & Ericsson, Stina (red.) Sociolingvistik i praktiken. Lund: Studentlitteratur. s. 195â113.
Nord, Andreas (2013) SvĂ„rförklarlig likhet? Om kontextförstĂ„else och journalistiska textdrag i reklamtexter. I: HĂ„llsten, Stina & Rehnberg, Hanna Sofia & Wojahn, Daniel (red.) Text, kontext och betydelse: Sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik. Huddinge: Södertörns högskola. s. 33â51.