Litteratur

Utbildningsvetenskap 1, förskola, erfarenhetsbaserad, 6.5 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.: VT2021
Beslutsdatum: 2020-11-11
Beslutad av: ProgramrÄd, FörskollÀrarprogrammet

Obligatorisk litteratur:

Barnkonventionen – FN:s konvention om barnets rĂ€ttigheter. Stockholm: UNICEF. (35 s) [elektronisk resurs]

Bohlin, Henrik (2018): ”Inledning.” I: Bohlin, Henrik (2018): Medborgerlig bildning: om varför man studerar pĂ„ en högskola. Lund: Studentlitteratur, s.11-25. (14 s.) [elektronisk resurs]

Burman, Anders (2014). ”Konsten att vĂ€xa som mĂ€nniska”. I : Burman, Anders (red.) Att vĂ€xa som mĂ€nniska: om bildningens traditioner och praktiker. Huddinge: Södertörns högskola, s. 5-18, (13 s.) [elektronisk resurs]

Connell, Raewyn & Pearse, Rebecca. (2015). Om genus. 3., uppl. Göteborg: Daidalos, s. 9-27 (15 s)[elektronisk resurs]

de los Reyes, Paulina (2008) ”Om makten att vara okunnig”. I: Tidskrift för genusvetenskap, nr 2008, s 94-95 (2 s)

Engdahl, Ingrid & Ärleman-HagsĂ©r, Eva. (2020). Att bli förskollĂ€rare. MĂ„ngfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. S.14-66; s.122-179 (109 s.).

Goldstein-Kyaga, Katrin & Borgström, Maria. (2011): ”Inledning.” I: Goldstein-Kyaga, Katrin, Borgström, Maria & HĂŒbinette, Tobias (red.) Den interkulturella blicken i pedagogik: inte bara goda föresatser. Huddinge: Södertörns högskola, s. 7-23. (16 s.) [elektronisk resurs]

Goldstein-Kyaga, Katrin (2011): ”Kosmopolitism, fred och lĂ€rande.” I: Goldstein-Kyaga, Katrin, Borgström, Maria, & HĂŒbinette, Tobias (red.) Den interkulturella blicken i pedagogik: inte bara goda föresatser. Huddinge: Södertörns högskola, s. 27-41. (24 s.) [elektronisk resurs]

Hammarström-Lewenhagen, Birgitta. (2016). Förskolans Ärhundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framvÀxt och idéarv, 1. uppl. Malmö: Gleerups Utbildning, s. 9-35, 80-94, 99-119, 157-178, 215-232, 270-282 (95 s.).

Haraldsson StrÀng, Monica. (2016). VÀrdegrund och mÄngkultur i handling. Stockholm: Liber. (208 s med sÀrskilt fokus pÄ s. 19-34, 94-123, 124-148. (68 s.)

Jonasson D., AmnĂ©us D. Flock, U., Rosell Steuer, P. Testad, G.: (tryckĂ„r saknas): ”BekrĂ€ftartekniker och motstrategier – sĂ€tt att bemöta maktstrukturer och förĂ€ndra sociala klimat. Stockholm: ENSU (Empowerment NĂ€tverket vid Stockholms universitet). (8 s.).

LahdenperĂ€, Pirjo (2018) ”Barnuppfostran och förĂ€ldrasamverkan – hinder och möjligheter”. I: Den interkulturella förskolan: mĂ„l och arbetssĂ€tt. LahdenperĂ€, Pirjo (red.) Första upplagan Stockholm: Liber, s 62-74. (14 s) [elektronisk resurs]

Langmann, Elisabeth (2020): ”LĂ€raryrkets interkulturella dimensioner.” I: Hill, Helena (red.) (2020): Perspektiv pĂ„ interkulturalitet. Huddinge: Södertörns högskola, s. 21-36. [elektronisk resurs]

Lindgren, Anne-Li., Pramling, Niklas & SĂ€ljö, Roger. (2017). Förskolan och barns utveckling – Grundbok för förskollĂ€rare. Malmö: Gleerups. (s. 13-44)

LÀrarutbildningens bildningsprofil. Huddinge: Södertörns högskola. [elektronisk resurs]

LÀrarutbildningens interkulturella profil. Huddinge: Södertörns högskola [elektronisk resurs]

MĂ€nskliga rĂ€ttigheter – Konventionen om barns rĂ€ttigheter (2006). Stockholm: Edita Norstedts. s. 1- 68. (68 s). [elektronisk resurs]

Nilsson, M. & Lecusay, R., Alnervik, K. & Ferholt, B. (2018). IscensĂ€tta undervisning: MĂ„lrelationellt lĂ€rande i förskolan. Tidskriften Barn nr. 3-4

Rodell Olgac, Christina (2020) ”Sverige, skolan och de fem nationella minoriteterna”. I: Hill, Helena (red.) (2020) Perspektiv pĂ„ interkulturalitet. Huddinge: Södertörns högskola, s. 85-110. (25 s.) [elektronisk resurs]

Skolverket (2018). LÀroplan för förskolan, Lpfö 18. [elektronisk resurs]

Skolverket (2018). LÀroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11. [elektronisk resurs]

Åberg, Pelle (2014) ”Medborgarskap och utbildningens instrumentalisering. Martha Nussbaum och den demokratiska medborgaren”. I: Burman, Anders (red.) Att vĂ€xa som mĂ€nniska: om bildningens traditioner och praktiker. Huddinge: Södertörns högskola, s. 231-250 (20 s.) [elektronisk resurs]

Öberg, Lisa (2011). ”Det bildande seminariet”. I: Burman, Anders (red.) VĂ„ga veta! Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv. Huddinge: Södertörns studies in Higher Education, s 51- 74. (24 s) [elektronisk resurs]

Ytterligare litteratur pÄ ca 100 sidor enligt lÀrarens anvisningar kan tillkomma under kursen.


Referenslitteratur:

Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2017). Akademiskt lÀsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s)

Eriksson, Martin G. (2017). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s)

Collins, Patricia Hill & Bilge, Sirma (2016). Intersectionality. Cambridge: Polity (s. 1-30)

Södertörns högskola (2019). Referenser enligt Harvardsystemet – en introduktion. (12 s.) [elektronisk resurs]

Torres-Örsten, Sandra & Trost, Jan (2012). Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (105 s)