Utbildningsvetenskap 1, fritidshem, 9 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2021-05-12 |
Beslutad av: | Programrådet för Grundlärarutbildning med interkulturell profil mot fritidshem |
Obligatorisk kurslitteratur:
Ackesjö, Helena; Nordänger Ulla-Karin; Lindqvist Per (2016). "Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokatioin" Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem. Educare (1) s. 86-109
Andishmand, Catarina (2017). Fritidshem eller servicehem? En etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet (ss. 15-29, 40-47, 197-219).Finns att hämta på http://hdl.handle.net/2077/52698
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande 1 uppl. Lund: Studentlitteratur.
FNs barnkonvention (kort och lång version). Tillgänglig: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#full
Forsman; Michael (2014). MIK it. I Carlsson Ulla (red.) Medie- och informationskunnighet i Norden. En nyckel till demokrati och yttrandefrihet, (ss. 107-116). Finns att hämta på Studiewebben.
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Skolverket, (125 s). Tillgänglig: www.skolverket.se
Hansson Stenhammar, Marie-Louise (2020). Fritidshemmets pedagogiska uppdrag: undersökande, estetiska och ämnesövergripande arbetssätt. Stockholm: Natur & Kultur (ss. 7-61)
Hartman, Det pedagogiska kulturarvet. Traditioner och idéer i svensk
undervisningshistoria. Del IV. Stockholm: Natur och Kultur. Finns att hämta på Studiewebben.
Hill, Helena (red.) (2020). Perspektiv på interkulturalitet. Södertörn Studies in Education. Huddinge: Södertörns Högskola (156 s.) Finns att hämta på Studiewebben
Lager, Karin (2018). Att undervisa i fritidshem: omsorg, lärande och utveckling i en helhet. Educare (2) ss. 51-68.
Lahdenperä, Pirjo (2018). Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling. Stockholm: Skolverket (12 s.) Finns att hämta på Studiewebben
Levin, Amat (2020). Slumpens barn. Stockholm: Natur och kultur (s. 264)
Lärarutbildningen interkulturella profil
http://www.sh.se/p3/ext/res.nsf/vRes/livsvetenskaper_1310036141375_interkulturell_profil_170331_pdf/$File/Interkulturell_profil_170331.pdf
Lärarutbildningens bildningsprofil
http://www.sh.se/p3/ext/res.nsf/vRes/livsvetenskaper_1310036141375_fribildning_pdf/$File/fribildning.pdf
Noah, Trevor (2019). Frukten av ett brott. Stockholm: Mondial (333 s)
Pihlgren, A. (red) (2017). Fritidshemmets didaktik, Lund: Studentlitteratur. 213 s. (valda delar cirka 50 s)
Skolinspektionen (2018). Undervisning i Fritidshemmet. Inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle. (36 s.) Stockholm: Skolinspektionen. Tillgänglig:
https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2018/fritidshem/fritidshem_rapport_2018.pdf
Finns att hämta på Studiewebben
Skolverket (2016). Fritidshemmet - ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del. (28 s) Tillgänglig: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3720
Skolverket (2011 rev 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Tillgänglig: https://www.skolverket.se/getFile?file=4206
Skolverket (2014). Allmänna råd för fritidshem. (65 s) Tillgänglig: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3301
Skolverket (2017). Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå - Ett kommentarmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning. Stockholm: Skolverket. Finns att hämta på Studiewebben.
Timbuktu Diakité, Jason. (2016). En droppe midnatt. Stockholm: Albert Bonnier (309 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. 2:a upplagan. Malmö: Gleerups. s. 11-98 (87 s.)
Referenslitteratur:
Lärarens handbok - läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention (2014 eller senare). Lund: Studentlitteratur
Svenska skrivregler (2017) 4e upplagan. Stockholm: Liber
Övrigt:
Övrig litteratur kan tillkomma ca 100 sidor