Utbildningsvetenskap 1, fritidshem, erfarenhetsbaserad, 9 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-11-20 |
Beslutad av: | ProgramrÄdet för GrundlÀrarutbildning med interkulturell profil mot fritidshem |
Obligatorisk litteratur:
Ackesjö, Helena; NordĂ€nger Ulla-Karin; Lindqvist Per (2016). âAtt jag kallar mig sjĂ€lv för lĂ€rare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokationâ Om de nya grundlĂ€rarna med inriktning mot arbete i fritidshem, Educare, (1) ss. 86-109 (23 s.)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt lÀsande och skrivande. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (xx sidor)
FNs barnkonvention (kort och lÄng version) TillgÀnglig: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#full xx s
Forsman, Michael (2014). MIK it. I Carlsson Ulla (red.) Medie- och informationskunnighet i Norden. En nyckel till demokrati och yttrandefrihet, (ss. 107â116). 9 s. Finns att hĂ€mta pĂ„ Studiewebben.
Gustavsson, Bernt (2002). Vad Àr kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Skolverket, (125 s). TillgÀnglig: www.skolverket.se
Haglund, B., Gustafsson Nyckel, J., Lager. K. (red). (2020). Fritidshemmets pedagogik i ny tid. Malmö: Gleerups Förlag (224 s.).
Hansson Stenhammar, Marie-Louise (2020). Fritidshemmets pedagogiska uppdrag: undersökande, estetiska och Àmnesövergripande arbetssÀtt. Stockholm: Natur & Kultur (x s).
Hill, Helena (red.) (2020). Perspektiv pÄ interkulturalitet. Södertörns Studies in Education. Huddinge: Södertörns Högskola (156 s.) Finns att hÀmta pÄ Studiewebben.
Jonsson, K. (2018). Socialt lÀrande: arbetet i fritidshemmet. Lic.-avh. VÀsterÄs: MÀlardalens högskola. TillgÀnglig: http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1231356/FULLTEXT03
LahdenperÀ, Pirjo (2018). Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling i en helhet. Stockholm: Skolverket (12 s.). Finns att hÀmta pÄ Studiewebben.
Lager, Karin (2018). Att undervisa i fritidshem: omsorg, lĂ€rande och utveckling i en helhet, Educare (2) ss. 51â68. 17 s. Finns att hĂ€mta pĂ„ Studiewebben
LĂ€rarutbildningen interkulturella profil: http://www.sh.se/p3/ext/res.nsf/vRes/livsvetenskaper_1310036141375_interkulturell_profil_170331_pdf/$File/Interkulturell_profil_170331.pdf
LĂ€rarutbildningens bildningsprofil: http://www.sh.se/p3/ext/res.nsf/vRes/livsvetenskaper_1310036141375_fribildning_pdf/$File/fribildning.pdf
Noah, Trevor (2019). Frukten av ett brott. Stockholm: Mondial (333 s)
Skolinspektionen (2018). Undervisning i Fritidshemmet. Inom omrÄdena sprÄk och kommunikation samt natur och samhÀlle. (36 s.) Stockholm: Skolinspektionen. TillgÀnglig: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2018/fritidshem/fritidshem_rapport_2018.pdf Finns att hÀmta pÄ Studiewebben
Skolverket (2016). Fritidshemmet - ett kommentarmaterial till lÀroplanens fjÀrde del. (28 s) TillgÀnglig: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3720
Skolverket (2019). LÀroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Skolverket (2014). AllmÀnna rÄd för fritidshem. (65 s) TillgÀnglig: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3301
Skolverket (2017). FĂ„ syn pĂ„ digitaliseringen pĂ„ grundskolenivĂ„ â Ett kommentarmaterial till lĂ€roplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning. Stockholm: Skolverket. Finns att hĂ€mta pĂ„ Studiewebben.
Timbuktu Diakité, Jason (2016). En droppe midnatt. Stockholm: Albert Bonnier (309 s.)
Wahlström, Ninni (2016). LÀroplansteori och didaktik. 2:a upplagan. Malmö: Gleerups. s. 11-98 (87 s.)
Referenslitteratur:
LÀrarens handbok - lÀroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention (2014 eller senare). Lund: Studentlitteratur
Svenska skrivregler (2017) 4e upplagan. Stockholm: Liber
Övrigt:
Övrig litteratur kan tillkomma ca 100 sidor
Antal sidor (delkurs): ca 1100