Litteratur

Utbildningsvetenskap 1: Förskolan och förskoleuppdraget, 7.5 högskolepoäng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.: VT2021
Beslutsdatum: 2020-11-11
Beslutad av: Förskollärarprogrammets programråd

Obligatorisk kurslitteratur: 

 

Bohlin, Henrik (2018): ”Inledning.” I: Bohlin, Henrik (2018): Medborgerlig bildning: om varför man studerar på en högskola. Lund: Studentlitteratur, s. 11-25. (14 s.) Elektronisk resurs.

 

Burman, Anders (red.) (2014). Att växa som människa: om bildningens traditioner och praktiker. Huddinge: Södertörns högskola, s. 5-18.  (13 s.) Elektronisk resurs. 

 

Engdahl, I. & Ärlemalm-Hagsér, E. (red.) (2020). Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet. 1. uppl. Stockholm: Liber. Liber. S.14-60; s.108-141; 142-161 (101 s.)  

 

Jonasson D., Amnéus D. Flock, U., Rosell Steuer, P. Testad, G.: (tryckår saknas): ”Bekräftartekniker och motstrategier – sätt att bemöta maktstrukturer och förändra sociala klimat. Stockholm: ENSU (Empowerment Nätverket vid Stockholms universitet). (8 s.). Elektronisk resurs

 

Goldstein-Kyaga, K., Borgström, M. (2016): ”Inledning.” I: Goldstein-Kyaga, K., Borgström, M., & Hübinette, T. (red.) (2012). Den interkulturella blicken i pedagogik: inte bara goda föresatser. Huddinge: Södertörns högskola (s. 7-23). (16 s.) Elektronisk resurs.  

 

Hammarström-Lewenhagen, B. (2016). Förskolans århundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv. 1. uppl. Malmö: Gleerups Utbildning, s. 9-30, 80-84, 99-110, 157-170, 215-232, (58 s.).  

 

Haraldsson Sträng, M. (2016). Värdegrund och mångkultur i handling. Stockholm: Liber, s. 19-34, 94-123, 124-148. (68 s.) 

 

Hägglund, S., Löfdahl Hultman, A. & Thelander, N. (2017). Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle. Malmö: Gleerups Utbildning. (97 s.)

 

Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. Elektronisk resurs. 

 

Langmann, Elisabeth (2020): ”Läraryrkets interkulturella dimensioner.” I: Hill, Helena (red.) (2020): Perspektiv på interkulturalitet. Huddinge: Södertörns högskola, s. 21-36. (15 s.)Elektronisk resurs.

  

Lindgren, A-L., Pramling, N. & Säljö, R. (2017). Förskolan och barns utveckling – Grundbok för förskollärare. Malmö: Gleerups. (s.13-44)  

 

Lärarutbildningens interkulturella profil: Elektronisk resurs. 

  

Lärarutbildningens bildningsprofil: Elektronisk resurs. 

  

Mänskliga rättigheter – Konventionen om barns rättigheter (2006). Stockholm: Edita Norstedts. s. 1- 68. (68 s). Elektronisk resurs. 

 

Rodell Olgac, Christina (2020): Sverige, skolan och de fem nationella minoriteterna. I: Hill, Helena (red.) (2020): Perspektiv på interkulturalitet. Huddinge: Södertörns högskola, s. 85-110. (25 s.) Elektronisk resurs. 

 

Skolinspektionen (2016) Förskolans pedagogiska uppdrag. Om undervisning, lärande och förskollärares ansvar Kvalitetsgranskning. Stockholm: skolinspektionen Rapport 2015:5671:10. Elektronisk resurs.  

 

Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Norstedt Juridik AB. Elektronisk resurs.  

 

Öberg, L. (2011). ”Det bildande seminariet” i red Anders Burman, Våga veta! Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv. Södertörns studies in Higher Education Digital resurs. s 51- 74 (s 24).

 

Öhlander, M. (2005): “Inleding.” I: Öhlander, M. (red.) (2005): Bruket av kultur: hur kultur används och görs socialt verksamt. Lund: Studentlitteratur. S 11-26. (15 s.) Elektronisk resurs.

 

 

Referenslitteratur: 

  

Blomström, V. & Wennerberg, J. (2017). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s  

 

Eriksson, M. G. (2017). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s.  

 

Skolverket (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017. Digital resurs.  

 

Södertörns högskola (2016). Referenser enligt Harvardsystemet – en introduktion. Finns på: Digital resurs.  

 

Torres-Örsten, S. & Trost, J. (2012). Studieteknik. Lund: Studentlitteratur.  

(105 s. Svenska skrivregler (2008). Stockholm, Liber.  

 

Ytterligare litteratur på ca 100 sidor enligt lärarens anvisningar kan tillkomma under kursen. 

 

 

Antal sidor obligatorisk litteratur: 613 sidor.