Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-11-11 |
Beslutad av: | FörskollÀrarprogrammets programrÄd |
Obligatorisk kurslitteratur:
Bergström, G & K., Boreus (2018) Textens mening och makt: metodbok i samhÀllsvetenskaplig text- och diskursanalys. Studentlitteratur. (valda sidor). - kursen innehÄller textanalys. Elektronisk resurs
Broady, D. (2012). Bildningstankens krumbukter. I: Lovisa Bergdahl, Anders Burman & Per Sundgren, red., Svenska bildningstraditioner, Daidalos, Göteborg, s. 285-308, (24 s.) Elektronisk resurs.
Dahlberg, G. & Lenz Taguchi, H. (1994). Förskola och skola. Om tvÄ skilda traditioner - och om visionen om en mötesplats. Expertbilaga 3, SOU 1994:45 BetÀnkande av Utredningen om förlÀngd skolgÄng, s. 129-172, (44 s.). Elektronisk resurs.
Gustavsson, B. (1997). Vad skall utbildning vara till?. I Vuxenpedagogik i teori och praktik - Kunskapslyftet i fokus (SOU 1997:158), s. 25-39, (15 s.). Elektronisk resurs.
Hammarström-Lewenhagen, B. (2016). Förskolans Ärhundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framvÀxt och idéarv, 1. uppl., Malmö: Gleerups Utbildning (valda delar)
Hultqvist, K. (1990). Förskolebarnet: en konstruktion för gemenskapen och den individuella frigörelsen: en nutidshistorisk studie om makt och kunskap i bilden av barnet i statliga utredningar om förskolan. Diss. Stockholms Universitet, s. 11â21, 55-57 (15 s.) Elektronisk resurs.
Kroksmark, T. (red.) (2011). Den tidlösa pedagogiken. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar ca 200 s).
Malaguzzi, L. (1986). Förord. I: Barsotti, A. (1986). Staden och regnet: ett temaarbete pÄ daghem i Reggio Emilia: steg för steg. Stockholm: Mariedamfilm - HB Barsotti, s. 7-11 (5 s.) Elektronisk resurs.
Vallberg Roth, A. (2001). LĂ€roplaner för de yngre barnen. Utvecklingen frĂ„n 1800-talets mitt till idag. Pedagogisk Forskning i Sverige, Ă„rg. 6, nr 4, s. 241â269, (29 s.). Elektronisk resurs.
Wahlström, Ninni (2015). LÀroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups (ca 180 s).
LÀrarutbildningens interkulturella profil. Huddinge: Södertörns högskola. Elektronisk resurs.
Skolverket (2018). LÀroplan för förskolan, Lpfö 18. Elektronisk resurs.
Ytterligare litteratur pÄ ca 100 sidor enligt lÀrarens anvisningar kan tillkomma under kursen.
Antal sidor: ca 700 s
Referenslitteratur:
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2017). Akademiskt lÀsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s
Eriksson, M. G. (2017). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s
Södertörns högskola (2016). Referenser enligt Harvardsystemet â en introduktion. Elektronisk resurs.
Torres-Örsten, S. & Trost, J. (2012). Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (105 s)