Litteratur

Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: HT2021
Giltig t.o.m.: HT2021
Beslutsdatum: 2021-05-19
Beslutad av: FörskollÀrarprogrammets programrÄd

Obligatorisk kurslitteratur:

Burman, A. (2011). Svar pĂ„ÌŠ frĂ„gan: Vad Ă€r medborgerlig bildning? I: Anders Burman, VĂ„ga veta!: Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv, Huddinge: Södertörns högskola, s. 9–31, (23 s). Elektronisk resurs.

Burman, A. (2015). Pedagogikens idéhistoria: Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 Är. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 100 s).

Hammarström-Lewenhagen, B. (2016). Förskolans Ärhundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framvÀxt och idéarv, 1. uppl., Malmö: Gleerups Utbildning (valda delar, ca 100 s.)

Hultqvist, K. (1990). Förskolebarnet: en konstruktion för gemenskapen och den individuella frigörelsen: en nutidshistorisk studie om makt och kunskap i bilden av barnet i statliga utredningar om förskolan. Diss. Stockholms universitet, s. 11–21, 55–57 (15 s.) Elektronisk resurs.

Kroksmark, T. (red.) (2011). Den tidlösa pedagogiken. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 200 s).

Josephson, P. & Lundgren, F. (2014). Historia som kunskapsform. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 11 s). Elektronisk resurs.

Malaguzzi, L. (1986). Förord. I: Barsotti, A. (1986). Staden och regnet: ett temaarbete pÄ daghem i Reggio Emilia: steg för steg. Stockholm: Mariedamfilm - HB Barsotti, s. 7-11 (5 s.) Elektronisk resurs.

Sheridan, S. & Williams, P. (red) (2018). Undervisning i förskolan: En kunskapsöversikt. Stockholm: Skolverket (valda delar, ca 20 s). Elektronisk resurs

Vallberg Roth, A. (2001). LĂ€roplaner för de yngre barnen. Utvecklingen frĂ„n 1800-talets mitt till idag. Pedagogisk Forskning i Sverige, Ă„rg. 6, nr 4, s. 241–269, (29 s.). Elektronisk resurs.

Wahlström, N. (2015). LÀroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups (ca 180 s).

LÀrarutbildningens interkulturella profil. Huddinge: Södertörns högskola. Elektronisk resurs.

Skolverket (2018). LÀroplan för förskolan, Lpfö 18. Elektronisk resurs.

Ytterligare litteratur pÄ ca 100 sidor enligt lÀrarens anvisningar kan tillkomma under kursen.

Antal sidor: ca 700 s.


Referenslitteratur:

Blomström, V. & Wennerberg, J. (2017). Akademiskt lÀsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s

Eriksson, M. G. (2017). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s

Södertörns högskola (2016). Referenser enligt Harvardsystemet – en introduktion. Elektronisk resurs.

Torres-Örsten, S. & Trost, J. (2012). Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (105 s)