Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2024 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2024 |
Beslutsdatum: | 2024-05-23 |
Beslutad av: | Förskollärarutbildningens programråd |
Obligatorisk kurslitteratur:    
Aronsson, L. (2021). Neuropedagogik i förskolan: varför och hur?. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur, s. 41-95
Berg, A. (2022). Reformers påverkan på lärares undervisning i grundskolan och förskolan: En läroplansteoretisk studie om undervisningsuppdraget och lärarrollen i förändring. Diss. Mälardalens universitet. Västerås: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (i urval, 20 sidor). Elektronisk resurs. 
Burman, A. (2011). Svar på frågan: Vad är medborgerlig bildning? I: Anders Burman, Våga veta!: Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv, Huddinge: Södertörns högskola, s. 9–31, (23 s). Elektronisk resurs.    
Burman, A. (2019). Pedagogikens idéhistoria: Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 200s).  
 Fredricsson Flodin, Fia. (2020). Interkulturalitet och improvisation I: Hill, Helena (red) 2020, Perspektiv på interkulturalitet. Huddinge: Södertörns högskola, 2020. (s. 69–84) http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1390699/FULLTEXT02.pdf     
Hammarström-Lewenhagen, B. (2016). Förskolans århundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv, 1. uppl., Malmö: Gleerups Utbildning (valda delar, ca 100 s.)    
Josephson, P. & Lundgren, F. (2014). Historia som kunskapsform. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 11 s). Elektronisk resurs.    
Malaguzzi, L. (1986). Förord. I: Barsotti, A. (1986). Staden och regnet: ett temaarbete på daghem i Reggio Emilia: steg för steg. Stockholm: Mariedamfilm - HB Barsotti, s. 7–11 (5 s.) Elektronisk resurs.    
Piaget, J. (2011). Psykologi och undervisning. I: Kroksmark, T. (red) Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur, s.432–444. [Elektronisk resurs]
Rousseau, J. (1977). Émile eller Om uppfostran D. 1. Göteborg: Stegeland, s. 59–73. [Elektronisk resurs]
Sheridan, S. & Williams, P. (red) (2018). Undervisning i förskolan: En kunskapsöversikt. Stockholm: Skolverket (valda delar, ca 20 s). Elektronisk resurs    
Vallberg Roth, A. (2001). Läroplaner för de yngre barnen. Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag. Pedagogisk Forskning i Sverige, årg. 6, nr 4, s. 241–269, (29 s.). Elektronisk resurs.    
Vygotskij, L. (1981). Leken och dess roll i barnets psykiska utveckling. I: Hydén, L. (red.) Psykologi och dialektik: [En antologi]. Stockholm: Norstedt, s. 173–187. [Elektronisk resurs]
Wahlström, N. (2023). Läroplansteori och didaktik. Tredje upplagan. Malmö: Gleerups, s. 67-125
Wollstonecraft, M. (1998). Till försvar för kvinnans rättigheter. I: Malmström-Ehrling, A. (red.) Kvinnliga filosofer från medeltid till upplysning: originaltexter i urval. Stockholm: Natur och kultur, s. 256–267 i. [Elektronisk resurs]
Lärarutbildningens interkulturella profil. Huddinge: Södertörns högskola. Elektronisk resurs.    
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Elektronisk resurs.
Ytterligare litteratur på ca 100 sidor enligt lärarens anvisningar kan tillkomma under kursen.    
Totalt antal sidor: ca 700    
 
Referenslitteratur:    
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2017). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s    
Eriksson, M. G. (2017). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, ca 100 s    
Södertörns högskola (2016). Referenser enligt Harvardsystemet – en introduktion. Elektronisk resurs.    
Torres-Örsten, S. & Trost, J. (2012). Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (105 s)