Utbildningsvetenskap 2 för Kompletterande pedagogisk utbildning, gymnasieskolan: Eleven och lärandet, 6 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2022 |
Beslutsdatum: | 2021-05-11 |
Beslutad av: | ProgramrÃ¥d, Ämneslärarprogrammet och KPU |
Obligatorisk litteratur:
Anderberg, Tomas (1993). Konsten att argumentera. Nora: Nya Doxa (90 sidor)
Burman, Anders. (2014). Pedagogikens Idéhistoria. Lund: Studentlitteratur. (urval c:a 100 sidor)
Hwang, Philip m.fl. (2018). Ungdomar och unga vuxna: utveckling och livsvillkor. Stockholm: Natur & Kultur. (urval c:a. 150 sidor)
Kroksmark, Tomas (red.) (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (urval c:a 80 sidor)
Lehtinen, Tuija & Jakobson Lundin, Jenny. (2016). Psykologi för klassrummet. Stockholm: Lärarförlaget. (urval c:a 200 sidor)
Ryan, Richard & Deci, Ed. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development and Well-Being. I: American Psychologist, Vol. 55 N.o 1, s. 68-78. (10 sidor). Elektronisk resurs
Sergis, Sampson & Pelliccione. (2018). Investigating the impact of Flipped Classroom on student learning experiences: A Self-Determination Theory approach. I: Computers in Human Behavior. 78. s. 368-378. (10 sidor). Elektronisk resurs.
Övrig litteratur kan tillkomma (ca 100 sidor)
Övrigt:
Film: "Gosskören" (2004) av Christophe Barratier.
FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen). New York den 20 november 1989. Sveriges överenskommelser med främmande makter (SÖ 1990:20).
Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. www.skolverket.se
C:a 200 sidors text tillkommer till webbinarierna