Utbildningsvetenskap 3 för Kompletterande pedagogisk utbildning, gymnasieskolan: Undervisningens teori och praktik, 9 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2022 |
Beslutsdatum: | 2021-05-11 |
Beslutad av: | ProgramrĂ„d, ÄmneslĂ€rarprogrammet och KPU |
Obligatorisk litteratur:
BronĂ€s, Agneta & Runebou, Niclas. (2016). Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur. (156 s.)
DimenÀs, Jörgen (red.). (2016 ). LÀra till lÀrare. Vetenskapligt förhÄllningssÀtt och vetenskaplig metodik. Stockholm: Liber. (Valda delar: kap 1-3, samt 8-9 55 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.). (2017). AllmÀndidaktik - vetenskap för lÀrare. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar: kap 1,2, 4, 5, 9, 13, 14 och 17, 133 s.)
HÄkansson, Jan; Sundberg, Daniel. (2012). UtmÀrkt undervisning: framgÄngsfaktorer i svensk och internationell belysning. 1. utg. Stockholm: Natur & Kultur. (Valda delar: Inledning, kap 2,3 och 5, 116 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke. (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. Uppl. UmeĂ„: Fundo. (71 s).
von Oettingen (2018). AllmÀn didaktik - mellan normativitet och evidens. Lund: Studentlitteratur. (148 s.)
Wahlström, Ninni (2016). LÀroplansteori och didaktik. 2a upplagan. Malmö: Gleerups. s. 131-192 + 203-210 (ca 70 s.)
Wallberg, Helena (2019). Lektionsdesign en handbok. Gothia kompetens. (ca 150s.)
Artiklar:
Biesta, Gert J. J. (2012). Giving Teaching Back to Education: Responding to the Disappearance of the Teacher. Phenomenology & Practice, 6(2): 35-49. (14 s.)
Claesson, S. (2014), Om varför begreppet undervisning behöver Ätererövras. Utbildning & Demokrati 23(3), 95-107. (12 s.)
Rytzler, Johannes. En plats för uppmÀrksamhet. Pedagogisk forskning i Sverige, 22 (3-4): 215-232. (17 s.)
Shira Eve Epstein & Celia Oyler (2008) âAn inescapable network of mutualityâ: Building Relationships of Solidarity in a First Grade Classroom, Equity & Excellence in Education,41:4, 405-416
Övrigt:
Skönlitteratur: McCourt, F. (2005). Magistern. (T. Preis, Trans.). Sweden: Albert Bonniers FoÌrlag.
SFS 2010:800 Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
Skolverket (2011). LaÌroplan, examensmĂ„l och gymnasiegemensamma aÌmnen foÌr gymnasieskola 2011. www.skolverket.se (Valda delar)
Skolinspektionen (Dnr 2010:1284). FramgÄng i undervisningen. En sammanstallning av forskningsresultat som stöd för granskning pÄ vetenskaplig grund i skolan. Skolinspektionen. https://www.skolinspektionen.se/globalassets/0-si/08-om-oss/sammanfattning-forskningsoversikten.pdf (19 s.)
Skolinspektionen (2010). Observationer i granskning av undervisning. https://www.skolinspektionen.se/globalassets/0-si/04-rad-och-vagledning/vanliga-brister/observationsschema-v-08.pdf (8 s.)
Skolverket (2015 ) Delaktighet för lÀrande https://www.skolverket.se/sitevision/proxy/om-oss/publikationer-och-nyhetsbrev/sok publikationer/svid12_5dfee44715d35a5cdfa2899/55935574/wtpub/ws/skolbok/wpubext/trycksak/Blob/pdf3531.pdf?k=3531 alt. artikeln frÄn lÀrportalen: Elevernas delaktighet i och inflytande över undervisningen. Eva Alerby och Ulrika Bergmark, LuleÄ tekniska universitet [Elektronisk resurs]
VetenskapsrÄdet (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk- och samhÀllsvetenskaplig forskning [Elektronisk resurs] (17 s.)
Totalt ca 1380 sidor
Övrig litteratur kan tillkomma (ca 100 sidor)
C:a 200 sidors text tillkommer till webbinarierna
Film:
UR. Jakten pÄ det demokratiska klassrummet: Manhattan New School https://urskola.se/Produkter/164727-Jakten-pa-det-demokratiska-klassrummet-Manhattan-New-School
https://www.ur.se/nyalarare/ledarskap-i-klassrummet/
https://www.ur.se/nyalarare/hur-skapar-man-goda-relationer-med-sina-elever/
https://www.ur.se/nyalarare/planera-din-undervisning/
https://www.ur.se/nyalarare/sa-planerar-du-intressanta-lektioner-som-passar-alla/
https://www.ur.se/nyalarare/planering-och-stresshantering-for-larare/