Utbildningsvetenskap 1, fritidshem, arbetsintegrerad, 9 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2021-05-12 |
Beslutad av: | ProgramrÄd för fritidshemslÀrarutbildningarna |
Obligatorisk kurslitteratur:
Ackesjö, Helena; NordÀnger Ulla-Karin; Lindqvist Per (2016). "Att jag kallar mig sjÀlv för lÀrare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation" Om de nya grundlÀrarna med inriktning mot arbete i fritidshem, Educare, (1) ss. 86-109
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt lÀsande och skrivande 1 uppl. Lund: Studentlitteratur.
FNs barnkonvention (kort och lÄng version)
TillgÀnglig: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#full
Forsman; Michael (2014). MIK it. I Carlsson Ulla (red.) Medie- och informationskunnighet i Norden. En nyckel till demokrati och yttrandefrihet, (ss. 107-116). Finns att hÀmta pÄ Studiewebben.
Gustavsson, Bernt (2002). Vad Àr kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Skolverket, (125 s).
TillgÀnglig: www.skolverket.se
Haglund, B., Gustafsson Nyckel, J., Lager. K. (red). (2020). Fritidshemmets pedagogik i ny tid. Malmö: Gleerups Förlag (224 s.).
Hansson Stenhammar, Marie-Louise (2020). Fritidshemmets pedagogiska uppdrag: undersökande, estetiska och Àmnesövergripande arbetssÀtt. Stockholm: Natur & Kultur
(ss. 7-61)
Hill, Helena (red.) (2020). Perspektiv pÄ interkulturalitet. Södertörn Studies in Education. Huddinge: Södertörns Högskola (156 s.) Finns att hÀmta pÄ Studiewebben
Jonsson, K. (2018). Socialt lÀrande: arbetet i fritidshemmet. Lic.-avh. VÀsterÄs: MÀlardalens högskola. TillgÀnglig: http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1231356/FULLTEXT03
Lager, Karin (2018). Att undervisa i fritidshem: omsorg, lÀrande och utveckling i en helhet, Educare (2) ss. 51-68. Finns att hÀmta pÄ Studiewebben
LahdenperÀ, Pirjo (2018). Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling. Stockholm: Skolverket (12 s.) Finns att hÀmta pÄ Studiewebben
Levin, Amat (2020). Slumpens barn. Stockholm: Natur och kultur (s. 264)
LĂ€rarutbildningen interkulturella profil
http://www.sh.se/p3/ext/res.nsf/vRes/livsvetenskaper_1310036141375_interkulturell_profil_170331_pdf/$File/Interkulturell_profil_170331.pdf
LĂ€rarutbildningens bildningsprofil
http://www.sh.se/p3/ext/res.nsf/vRes/livsvetenskaper_1310036141375_fribildning_pdf/$File/fribildning.pdf
Noah, Trevor (2019). Frukten av ett brott. Stockholm: Mondial (333 s)
Skolinspektionen (2018). Undervisning i Fritidshemmet. Inom omrÄdena sprÄk och kommunikation samt natur och samhÀlle. (36 s.) Stockholm: Skolinspektionen.
TillgÀnglig:
https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2018/fritidshem/fritidshem_rapport_2018.pdf
Finns att hÀmta pÄ Studiewebben
Skolverket (2016). Fritidshemmet - ett kommentarmaterial till lÀroplanens fjÀrde del. (28 s)
TillgÀnglig:
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3720
Skolverket (2011 rev 2019). LÀroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
TillgÀnglig:
https://www.skolverket.se/getFile?file=4206
Skolverket (2014). AllmÀnna rÄd för fritidshem. (65 s)
TillgÀnglig:
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3301
Skolverket (2017). FÄ syn pÄ digitaliseringen pÄ grundskolenivÄ - Ett kommentarmaterial till lÀroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning. Stockholm: Skolverket. Finns att hÀmta pÄ Studiewebben.
Timbuktu Diakité, Jason (2016). En droppe midnatt. Stockholm: Albert Bonnier (309 s.)
Wahlström, Ninni (2016). LÀroplansteori och didaktik. 2:a upplagan. Malmö: Gleerups. s. 11-98 (87 s.)
Referenslitteratur:
LÀrarens handbok - lÀroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention (2014 eller senare). Lund: Studentlitteratur
Svenska skrivregler (2017) 4e upplagan. Stockholm: Liber
Övrigt:
Övrig litteratur kan tillkomma ca 100 sidor
Antal sidor (delkurs): ca 1100