Barn och kultur 1, förskola, erfarenhetsbaserad, 15 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2020 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-05-20 |
Beslutad av: | Programråd, Förskollärarprogrammet |
DELKURS 1001 ESTETISKA FÄRDIGHETER 1, 7,5 hp
Obligatorisk litteratur:
Angelo, E. & Saether, M. (2014). Barnet och Musiken Falkenberg: Gleerups utbildning. (i urval ca s. 100)
Auraldsson, K. m.fl. (2013) (5:e omarbetade upplagan). Börja berätta! om sagor och berättande samt sagotips i olika genrer. Lund: BTJ förlag. s. 11-43 & 107-128. (s. 53)
Benderoth Karlsson, M. & Häikiö, T. (2014), Bild, konst och medier för yngre barn - kulturella redskap och pedagogiska verktyg. Lund: Studentlitteratur. (i urval ca s. 100)
Burman, A. (red) (2014). Konst och Lärande Essäer om estetiska lärprocesser. Stockholm: Södertörns studies. Kap 1 (s. 7-28) samt 4 kapitel eget val i relation till konstformerna under kursen. (ca s. 100) [elektronisk resurs]
Cunningham, M. (1952). Rum, tid och dans. I Caprioli, C., Wallenstein, S. O. mfl (red.) (2008). Koreografier. Skriftserien Kairos nr 13. Raster förlag. s. 55-60. (s. 6)
Forsling, K. (2011). Digital kompetens i förskolan. KAPET Karlstads universitets pedagogiska tidskrift, s. 76-95. (19 s) [elektronisk resurs]
Jansson, T. (2015) Det osynliga barnet. Rabén och Sjögren (s.161)
Nachmanovitch, S. (2004). Spela Fritt - improvisation i livet och i konsten. Göteborg: Bo Ejeby. (s. 202)
Nilsen, M. (2018). Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan. Göteborg: Göteborgs universitet (valda delar). [elektronisk resurs]
Sjöstedt Edelholm, E. & Wigert, A. (2005). Att känna rörelse - en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlsson bokförlag, s. 9-32. (s. 23)
ÄnggÃ¥rd, E. (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Studentlitteratur AB. (i urval ca s.100)
Österlind, E. (red.) (2011). Drama - ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur. s. 61-99 (s. 38)
En teater-, dans-, konst-, videokonst- eller musikföreställning/repetition/utställning/konsert som studenten väljer enskilt.
Ytterligare litteratur på ca 100 sidor enligt lärarens anvisningar kan tillkomma under delkursen.
Antal sidor (delkurs): ca 833 sidor
Referenslitteratur:
Frid, J. (2007). INTRO - BILD - skapa kommunicera förstå. Didacta förlag. (i urval 150 s.)
Lundberg Bouquelon, P. (2010). Kreativt lärande eller Flumpedagogik, essä om estetiska lärprocesser ur ett fenomenologiskt och hermeneutiskt perspektiv. Stockholm: Södertörns Högskola, Magisterprogram för praktisk svenska. (s. 18) [elektronisk resurs]
Roos Sjöberg, J. (2000). Text om teater som verktyg. I gränslandet mellan scen och publik: nycklar till teater - med drama som metod. Falun: Oform (ca s. 20) [elektronisk resurs]
Vygotskij, L. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.
DELKURS 1002 BARN OCH BARNDOMSHISTORIA, 7,5 hp
Obligatorisk litteratur:
Bergenlöv, E. (2009). Drabbade barn: aga och barnmisshandel i Sverige från reformationen till nutid. Lund: Nordic Academic press. (187 s.)
Cunningham, Hugh. (2005). Children and Childhood in Western Society Since 1500. London: Routledge. (252 s.)
Key, E. (1900/1996). Barnets århundrade, omläst hundra år senare med introduktion och kommentarer av Ola Stafseng. Stockholm: Informationsförlaget. s. 97-107. (15 s.) [elektronisk resurs]
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid. (2018). Förskolans historia: Förskolepolitik, barn och barndom. Lund: Gleerups Utbildning AB. (208 s.)
Marten, James. (2018). The History of Childhood: A Very Short Introduction. Oxford University Press. (160 s.)
Myrdal, A. (1935). Stadsbarn: en bok om deras fostran i storbarnkammare. Stockholm: Kooperativa förbundet. s. 5-25. (21 s.) [elektronisk resurs]
Sandin, Bengt (2000): "En essä om rätt barndom - Barnets århundrade", i Lars M. Andersson et al, (red.), Rätten: en festskrift till Bengt Ankarloo. Lund: Nordic Academic Press, s. 41-54. (13 s.) [elektronisk resurs]
En av de följande skönlitterära böckerna ska läsas:
Leopard förlag. (256 s)
Ytterligare litteratur på ca 100 sidor enligt lärarens anvisningar kan tillkomma under delkursen.
Antal sidor (delkurs): ca 1100 sidor
Referenslitteratur:
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2017). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s)
Eriksson, M. G. (2017). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s)
Södertörns högskola. (2019). Referenser enligt Harvardsystemet - en introduktion. Finns på: [elektronisk resurs]
Torres-Örsten, S. & Trost, J. (2012). Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (105 s)