Lek, lärande och estetisk verksamhet, förskola, 10.5 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2021 |
Beslutsdatum: | 2021-05-19 |
Beslutad av: | Förskollärarprogrammets programråd |
Obligatorisk litteratur:
Angelo, E. & Sæther, M. (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. (1. uppl.) Malmö: Gleerup. (150s)
Auraldsson, Kerstin m.fl. Börja berätta! om sagor och berättande samt sagotips i olika genrer. 2013, 4:e omarbetade upplagan, (Från tusen och en natt…s.13-41 och Att berätta för barn och vuxna s. 107-129). (50 s.)
Benderoth Karlsson, Marie & Häikiö Tarja (2014), Bild, konst och medier för yngre barn - kulturella redskap och pedagogiska verktyg. s.11-47, 49-93
Burman, Anders (red.) (2014) Konst och lärande. Essäer om estetiska lärprocesser. Stockholm: Elanders (Kapitel: A. Burmans inledning och Teater och drama som estetisk lärprocess, Improvisation som estetiska lärprocess och Ahl, Anna-Carin, Språkliga rum) (50 s) [Elektronisk resurs].
Forsberg Ahlcrona, Mirella. (216) Kreativitet i förskolan. Lund: Studentlitteratur. (130)
Jansson, Tove. (2015) Det osynliga barnet. (Berättelsen om det osynliga barnet och En hemsk historia.) Stockholm: Rabén & Sjögren. (30s)
Knutsdotter Olofsson, Birgitta (2003). I lekens värld. Liber. (144s)
Moerman, P. (2021). Dans som undervisning. Dans, pedagogik, estetik, etik: Teori och metod. Lund: Studentlitteratur. (220 s.) (s. 1-48, 50-97)
Nachmanovitch, Stephen (2004) Spela Fritt - improvisation i livet och i konsten. Göteborg: Bo Ejeby (s. 30-35, 47-55, 70-80, 90-101)
Nilsen, Malin (2020), Barns digitala aktiviteter. Samspel mellan lärare och digitala teknologier i förskolan. Stockholm: Liber (s. 17-41, 67-117).
Nilsson, Monica, Grankvist, Anna-Karin, Johansson, Elin, Thure, Jeanette & Ferholt, Beth. (2018). Lek, lärande och lycka: Lekande och utforskande i förskolan. Malmö: Gleerups. (ca 100)
Olausson, Anna (2012). Att göra sig gällande: mångfald i förskolebarns kamratkulturer. Diss. Umeå: Umeå universitet, ss.159-170. (12 s.)
Rossholt, Nina (2016). Hur leken uppstår i förskolan - en affektiv materiell analys. I Hangaard Rasmussen, Torben (red.). Lek på rätt väg? På spaning efter leken. Lund: Studentlitteratur. (13 s.)
Österlind, Eva (red.) (2011) Drama - ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur. (s. 61-99)
Öksnäs, Maria, & Sundsdal, Einar (2016). Lek - det som gör livet värt att leva! I Hangaard Rasmussen, Torben (red.). Lek pÃ¥ rätt väg? PÃ¥ spaning efter leken. Lund: Studentlitteratur. (21 s.)
Summa antal sidor: ca. 900 s.
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar (ca 100s)
Referenslitteratur
Bale, Kjersti (2010). Estetik: en introduktion. Göteborg: Daidalos. (205 s.)
Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red.) (2009) Estetiska lärprocesser. Lund: Studentlitteratur. ( s. 9 - 18, 103-126, 227-249).
Roos Sjöberg, Jeanette (2000) I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater - med drama som metod. Borlänge: Beställs från Dalateatern. (180 s.)
Roos, Jeanette, Text om teater som verktyg, (pdf. ca 20 s.)
Vygotskij, L.S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos (100s).