Verksamhetsförlagd utbildning 1, förskola, erfarenhetsbaserad, 2.5 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2020-11-11 |
Beslutad av: | Programråd, Förskollärarprogrammet |
Obligatorisk litteratur:
Dreyfus, Hubert L. & Dreyfus Stuart E. (2015). Fem steg från nybörjare till expert. I: Hjertström Lappalainen, J. (red.) Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns Studies in Practical Knowledge. (30 s.)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (2001). Kulturanalyser. 2., [omarb.] uppl. Malmö: Gleerup, s 153-167 (15 s)
Jensen, Ruth & Kranmo, Astrid Lill (2016). Att utforska praktiken i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur, s 43-53 (11 s)
Ytterligare litteratur på ca 100 sidor enligt lärarens anvisningar kan tillkomma under delkursen.
Antal sidor: 78 s.
Referenslitteratur:
Litteratur från terminens övriga högskoleförlagda kurser.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. [elektronisk resurs]
Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket [elektronisk resurs]
Stålberg, Lotta (2016). Förskolan i samhällets tjänst. I: Alsterdal, Lotte & Pröckl, Maria (red.) Utifrån och Inifrån. Om praktisk kunskap i förskolan. Huddinge: Södertörn Studies in Practical Knowledge (ca.10 s.)
Vetenskapsrådet (2015). En likvärdig förskola för alla barn – Innebörder och indikatorer. Forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet.