Turismvetenskap B, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2024 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2024 |
Beslutsdatum: | 2023-11-15 |
Beslutad av: | ÄmnesrĂ„det för Turismvetenskap |
Turistföretaget
Kurslitteratur:
Bala, M., & Verma, D. (2018). A Critical Review of Digital Marketing. International Journal of Management, IT & Engineering, 8(10), 321-339.
Holloway, J. Christopher. (2004). Marketing for Tourism. Pearson Education Limited. (ISBN 0 273 68229 6)
Luo, Fen, Moyle, Brent, Moyle, Char-leee, Zhong Yongde & Shi, Shengvi (2019). Drivers of carbon emissions in Chinaâs tourism industry, Journal of Sustainable Tourism.
Normann, Richard. (2001). Service Management: Strategy and Leadership in Service Business. (ISBN 0471494393)
Presenza, Angelo, Abbate, Tindara, Meleddu, Marta & Sheehan, Lorn (2019). Start-up entrepreneursâ personality traits. An exploratory analysis of the Italian tourism industry, Current Issues in Tourism.
Stanford, Davina (2014). Reducing visitor car use in a protected area: a market segmentation approach to achieving behaviour change, Journal of Sustainable Tourism, 22:4, 666-683.
Taheri, Bahak, Hosany, Sameer & Altinay, Levent (2019). Consumer engagement in the tourism industry: new trends and implications for research, The Service Industries Journal, 39:7-8, 463-468
Tinnish, Susan M. & Mangal, Sapna Mehta (2012). Sustainable Event Marketing in the MICE Industry: A Theoretical Framework, Journal of Convention & Event Tourism.
Övrigt lĂ€smaterial och artiklar tillkommer (förmedlas vid kursstart).
HÄllbar destination och lokal samhÀllspÄverkan
Kurslitteratur:
Andersson, G. (2016). Sustainability Process and Certification in the Swedish Event Tourism Industry. Journal of Environmental and Tourism Analyses, 4(1), 5-29.
Hall, Michael C. (2008) Tourism Planning - Policies, Processes and Relationships.
Onn, G. (2012). Spheres and Dimensions of sustainability and their value conflicts. Advances in Food, Hospitality and Tourism, 2(1), 43-51.
Sandell, Klas. (2010). Planera för friluftsliv. VÀstsvenska turistrÄdet, HÄllbar besöksnÀring (ingÄr i kompendium).
SOU (2017), Ett land att besöka- En samlad politik för hÄllbar turism och vÀxande besöksnÀring.
TillvÀxtverket (2020), Att arbeta för hÄllbar turism. Process och metoder för hÄllbarhetsarbete inom besöksnÀringen. Stockholm, 2020. ISBN 978-91-88961-50-1
Kompendium med diverse litteratur om ca 200s. (förmedlas vid kursstart).
Referenslitteratur:
Dielemans , Jennie. (2009). VĂ€lkommen till paradiset.
Dickinson, Janet. (2010). Slow travel and tourism.
Eliasson, A. (2006) Kvantitativ frÄn början. Lund: Studentlitteratur. 2:a uppl. ISBN 978-91-44-05739-2
C Michael Hall, Jasmine Zhang, Linda Lundmark (2020). Degrowth and Tourism: New Perspectives on Tourism Entrepreneurship, Destinations and Policy. Taylor & Francis Group.
Jarkko Saarinen, ed. (2020), Tourism and Sustainable Development Goals - Research on Sustainable Tourism Geographies. Routledge.
Utveckling och management av besöksattraktioner
Kurslitteratur:
Andersson T.D., Larsson, M., & Mossberg L. (senaste upplagan). Evenemang: frÄn organisation till utvÀrdering, Lund: Studentlitteratur
Ben Salem DynehÀll, Mariah & LÀrk StÄhlberg, Anna. (Senaste upplagan). Loopa: affÀrsutveckling för entreprenörer: sÄ driver du din affÀrsidé till kundsuccé. Stockholm: Liber.
Hjerm Mikael, Lindgren Simon & Nilsson, Marco (Senaste upplagan). Introduktion till samhÀllsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. 205 sidor. ISBN 9 789140 686121
Leask, A. (2016). Visitor attraction management: A critical review of research 2009-2014. Tourism Management, 57, 334-361.
Mossberg, Lena (Senaste upplagan). Att skapa upplevelser â frĂ„n OK till WOW!. Lund: Studentlitteratur.
Steene, Anders. (Senaste upplagan) Turism - om att sÀlja drömmar. Lund: Studentlitteratur. C:a 135 sidor. ISBN 978-91-44-08656-9
Swarbrooke, John. (Senaste upplagan).The Development and Management of Visitor Attractions. London: Butterworth-Heinemann.
Kompendium (förmedlas vid kursstart)
Referenslitteratur:
Paulsson, Lennart (2015). Stora Mötesboken, Move Publications.
Sterner, HĂ„kan (2007). Eventproduktion. Arboga: Eventkonsult AB
Sterner, HĂ„kan (2007). Eventprocessen. Arboga: Eventkonsult AB
Individ, turism och kulturmöten
Kurslitteratur:
Stier, Jonas. (Senaste upplagan). Kulturmöten - En introduktion till interkulturella studier. Lund: Studentlitteratur AB.
Tesfahuney, Mekonnen & Schough, Katarina (red.) (2010). Det globala reseprivilegiet. Lund: Sekel.
Artikelkompendium med forskningsartiklar (förmedlas vid kursstart).
Nelson, Velvet., and ProQuest. An Introduction to the Geography of Tourism. 3rd ed. Blue Ridge Summit: Rowman & Littlefield, Incorporated, 2021. Exploring Geography Ser. Web.
Referenslitteratur:
de Jong, Anna och Varley, Peter, âFood tourism policy: Deconstructing boundaries of taste and classâ, Tourism management 60 (2017), 212-2.
Gustafsson, I., et al. (2014). Sensorik och marknadsföring. Lund: Studentlitteratur.
Jensen, Rolf. (1996). The Dream Society. New York: Mc Graw-Hill.
Mossberg, Lena (2015). Att skapa upplevelser â frĂ„n OK till WOW!. Lund: Studentlitteratur.
Sahlberg, Bengt. (2001). Möten MĂ€nniskor Marknader â Om turism och resande. Stockholm: Liber.
Smith, Sean P (2018)., Instagram abroad: performance, consumption and colonial narrative in tourismâ, Postcolonial Studies, Vol. 21, No. 2, 172â191.
Wearing, Stephen (2018), âPoor children on Tinderâ and their Barbie Saviours: towards a feminist political economy of volunteer tourismâ, Leisure Studies 37:5, 500-514, DOI: 10.1080/02614367.2018.1504979