Utbildningsvetenskap 1, Fritidshemslärarens uppdrag och kunskapens former, 9 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2024 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2024-05-17 |
Beslutad av: | Programrådet för Grundlärarutbildning med interkulturell profil mot fritidshem |
Obligatorisk kurslitteratur:
Ackesjö, Helena; Nordänger Ulla-Karin; Lindqvist Per (2016). ”Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation” Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem, Educare, (1) ss. 86-109 (23 s.)  
  
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (s. 202)  valda delar
  
FNs barnkonvention (kort och lång version) Tillgänglig: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#full   
  
Forsman, Michael (2014). MIK it. I Carlsson Ulla (red.) Medie- och informationskunnighet i Norden. En nyckel till demokrati och yttrandefrihet, (ss. 107–116). 9 s. Finns att hämta på Studiewebben.  
  
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Skolverket, (125 s). Tillgänglig: www.skolverket.se  
  
Hill, Helena (red.) (2020). Perspektiv på interkulturalitet. Södertörns Studies in Education. Huddinge: Södertörns Högskola- (Kap 1 s 21-35). 20 s. Finns att hämta på Studiewebben.  
  
Holmberg, Linnéa. (2021). Att bli fritidshemslärare. Liber (293 s).  
Lager, Karin. (2018). Att undervisa i fritidshem: omsorg, lärande och utveckling i en helhet. Educare. (sid 51- 68 (18 s.) https://doi.org/10.24834/educare.2018.2.3
  
Lahdenperä, Pirjo (2018). Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling i en helhet. Stockholm: Skolverket (12 s.). Finns att hämta på Studiewebben.  
Pröckl, Maria. (2020). Praktisk klokhet. I: Tyngd, sväng och timing. Om Pröckl, Maria. (2020). Praktisk klokhet. I: Tyngd, sväng och timing. Om förskollärares kroppsliga kunskaper. Södertörns doctoral dissertations. Ss. 80-84 (5s.). förskollärares kroppsliga kunskaper. Södertörns doctoral dissertations. Ss. 80-84 (5s.). 
 
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket.  Kap 1, 2 och 4  
Skolverket (2017). Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå – Ett kommentarmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning. Stockholm: Skolverket. Finns att hämta på Studiewebben.  
Öberg, Lisa (2011) Det bildande seminariet. I: Burman, Anders. (red) VĂĄga veta! Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv. Södertörns Studies in Higher Education (s.23 
 Övrigt:  
Övrig litteratur eller annat undervisningsmaterial kan tillkomma om ca 100 sidor
Referenslitteratur:
Lärarens handbok - läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention (2014 eller senare). Lund: Studentlitteratur   
Lärarutbildningen interkulturella profil: https://www.sh.se/download/18.166aa05167c62dff5d86277/1550498608936/L%C3%A4rarutbildningens%20interkulturella%20profil%202018-04-09.pdf
Lärarutbildningens bildningsprofil: 
https://www.sh.se/download/18.166aa05167c62dff5d8627a/1550498617609/L%C3%A4rarutbildningens%20bildningsprofil%202018-05-18.pdf
Skolinspektionen (2018). Undervisning i Fritidshemmet. Inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle. (36 s.) Stockholm: Skolinspektionen. Tillgänglig: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2018/fritidshem/fritidshem_rapport_2018.pdf Finns att hämta på Studiewebben  
 
Skolverket (2022). Fritidshemmet - ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del. (29 s) Tillgänglig: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3720  
Svenska skrivregler (2017) 4e upplagan. Stockholm: Liber