Utbildningsvetenskap 1, grundskolans årskurs 4-6, Läraruppdraget och kunskapens former, 10.5 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2025 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2025-05-21 |
Beslutad av: | Grundlärarutbildning med interkulturell profil mot årskurs 4-6 |
Obligatorisk kurslitteratur:
Aspelin, J. (2015). Lärares relationskompetens. Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp det sociala och det mellanmänskliga. Utbildning och demokrati 24 (3). (12 s.) [Elektronisk resurs]
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-5 exkl. övningsuppgifterna. (112 s.)
Blum-Ross, A. & Livingstone, S. (2016). From Youth Voice to Young Entrepreneurs: The Individualization of Digital Media and Learning. Journal of digital and media literacy (JoDML), 5:1 s. 1-14. (14 s.) [Elektronisk resurs]
Bohlin, H. (2018), Medborgerlig bildning. Om varför man studerar på högskola. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1, 3 och 4. (ca 75 s.)
Breiter, A. (2014). Schools as Mediatized Worlds from a Cross-cultural Perspective. I Hepp, A. & Krotz, F. Mediatized worlds: culture and society in a media age, Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 288-303. (15 s.)
Dahlstedt, M. & Olsson, M. (2019) Utbildning, demokrati och medborgarskap. Malmö: Gleerups. (160 s.)
Hill, H., (2020). Inledning – Interkulturalitet och undervisning. Perspektiv på interkulturalitet (red.) Helena Hill. Huddinge: Södertörns högskola, s. 11-20. (9 s.) [Elektronisk resurs]
Insulander, E. & Selander, S. (red.), (2023). Att bli lärare. Tredje upplagan. Stockholm: Liber
Langmann, E., (2020). Läraryrkets interkulturella dimensioner. Perspektiv på interkulturalitet (red. Helena Hill. Huddinge: Södertörns högskola, s. 21-35. (14 s.) [Elektronisk resurs]
Nilsson, S. (2020). Majoritetskulturella föreställningar om religion. Perspektiv på interkulturalitet (red. Helena Hill. Huddinge: Södertörns högskola, s. 37-68. (31 s.) [Elektronisk resurs]
Skolinspektionen (2012) Skolornas arbete med demokrati och värdegrund, Rapport 2012:9. Stockholm: Skolinspektionen. (48 s.) [Elektronisk resurs]
Rensfeldt, A. B., & Player-Koro, C. (2020). “Back to the future”: Socio-technical imaginaries in 50 years of school digitalization curriculum reforms. Seminar.net Vol. 16, No. 2, s. 1-20. (16 s.) [Elektronisk resurs]
Wahlström, N. (2023). Läroplansteori och didaktik. 3:e upplagan. Malmö: Gleerups. Kap. 1–2 och 5–6. (101 s.)
Zimmerman, F. (2021). Klass, etnicitet och kön – En introduktion för lärare. Lund: Studentlitteratur. (112 s.)
Arbetsmaterial:
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige. [Elektronisk resurs] (65 s.)
Karlsson, O. (red.)(2024). Snabba skrivregler – i skolan och på jobbet. Stockholm: Språkrådet. (80 s.) [Elektronisk resurs]
Lärares yrkesetiska principer (2015). Lärarnas riksförbund. [Elektronisk resurs]
Lärarutbildningens interkulturella profil. [Elektronisk resurs]
Lärarutbildningens bildningsprofil. [Elektronisk resurs]
Regeringskansliet. FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. [Elektronisk resurs]
SFS 2008:567. Diskrimineringslagen. [Elektronisk resurs]
SFS 2010:800. Skollagen. [Elektronisk resurs]
Skolverket (2022). Läroplan för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Senast reviderad upplaga. Stockholm: Skolverket.
Skönlitteratur (välj en av följande):
Erba, A. (2016) Blodsbunden. Stockholm: Bonnier pocket. (537 s.)
Fogelström, P. A. (1972) Upptäckarna. Stockholm: Bonniers. (314 s.)
Gardell J. (2012) En komikers uppväxt. Stockholm: Norstedts pocket. (240 s.)
Khalil, N. (2022) Yani. Stockholm: Natur och kultur. (150 s.)
Laestadius, A-H. (2021). Stöld. Stockholm: Romanus Selling Förlag. (441 s.)
Linderborg, Å. (2008) Mig äger ingen. Stockholm: Atlas förlag. (293 s.)
Lunabba, N. (2022). Blir du ledsen om jag dör? Stockholm: Natur och kultur. (296 s.)
Totalt antal sidor: ca 720 (exkl. arbetsmaterial och skönlitteratur)
Ytterligare cirka 100 sidor kan tillkomma.