Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, förskola, erfarenhetsbaserad, 6 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2025 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2025-05-21 |
Beslutad av: | Förskollärarutbildningens programråd |
Obligatorisk litteratur: Â
Aronsson, L. (2021). Neuropedagogik i förskolan: varför och hur?. Första utgÃ¥van Stockholm: Natur & Kultur. s. 41-95 (55 s.)Â
Bergenlöv, E. (2009). Drabbade barn: aga och barnmisshandel i Sverige frÃ¥n reformationen till nutid. Lund: Nordic Academic Press. s. 35-38, i kapitlet RÃ¥d om barnuppfostran.  [Elektronisk resurs]Â
Björklund, C. & Pramling Samuelsson, I. (2018). Undervisning, lek, lärande och omsorg – förskolans hörnstenar. I: Sheridan, S. & Williams, P. (red.) Undervisning i förskolan: En kunskapsöversikt. Stockholm: Skolverket, s. 100–112 (13 s.). [Elektronisk resurs]Â
Burman, A. (2011). Svar på̊ frÃ¥gan: Vad är medborgerlig bildning? I: Anders Burman, VÃ¥ga veta!: Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv, Huddinge: Södertörns högskola, s. 9–31, (23 s). [Elektronisk resurs]Â
Burman, A. (2019). Pedagogikens idéhistoria: Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 Ã¥r. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur, s. 105–306 (200 sidor). Â
Boréus, K. & Bergström, G. (red.) (2018). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan Lund: Studentlitteratur, s. 17-26, 30-35 (15 s.) [elektronisk resurs] Â
Ehn, B. & Löfgren, O. (2001). Kulturanalyser. 2., [omarb.] uppl. Malmö: Gleerup (s. 153-171). [elektronisk resurs] Â
Engdahl, I. & Ärlemalm-Hagsér, E. (red.) (2020). Att bli förskollärare: mÃ¥ngfacetterad komplexitet, 2. uppl., Liber: Stockholm, s. 158-254 (96 s.)Â
Fredricsson Flodin, F. (2020) Interkulturalitet och improvisation, I: Hill, H. (red) Perspektiv pÃ¥ interkulturalitet. s. 69-73 (14 s.) Huddinge: Södertörns högskola, (elektronisk resurs) http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1390699/FULLTEXT02.pdf Â
Hammarström-Lewenhagen, B. (2016). Förskolans Ã¥rhundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv, 1. uppl., Malmö: Gleerups Utbildning s. 9–14, 19–35, 56–60, 70–73, 80–94 (48 s.). Â
Langmann, E. (2020) Läraryrkets interkulturella dimensioner, I: Hill, H. (red) Perspektiv pÃ¥ interkulturalitet. s. 21-35 (15 s.) Huddinge: Södertörns högskola, 2020. (elektronisk resurs) http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1390699/FULLTEXT02.pdf Â
Lindgren, A.-L., Pramling, N. & Säljö, R. (2017). Förskolan och barns utveckling – Grundbok för förskollärare. Malmö: Gleerups. s.45-71, 141-155, (42 s.). Â
Lärarutbildningens interkulturella profil. Huddinge: Södertörns högskola. [elektronisk resurs] Â
Malaguzzi, L. (1986). Förord. I: Barsotti, A. (1986). Staden och regnet: ett temaarbete pÃ¥ daghem i Reggio Emilia: steg för steg. Stockholm: Mariedamfilm - HB Barsotti, s. 7-11 (5 s.). [elektronisk resurs] Â
Läroplan för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket. [elektronisk resurs] Â
Säljö, R. (2022). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. 2. uppl. Malmö: Gleerups, s 31-70, 93-111 ( 56 s.) Â
Vallberg Roth, A.-C. (2001). Läroplaner för de yngre barnen. Utvecklingen frÃ¥n 1800-talets mitt till idag. Pedagogisk Forskning i Sverige, Ã¥rg. 6, nr 4. s. 241–269 (29 s.). [elektronisk resurs] Â
Wahlström, N. (2023). Läroplansteori och didaktik. Tredje upplagan. Malmö: Gleerups, s. 91-125, 175-188 (47 s.)Â
Wollstonecraft, M. (1998). Till försvar för kvinnans rättigheter. I: Malmström-Ehrling, A. (red.) Kvinnliga filosofer frÃ¥n medeltid till upplysning: originaltexter i urval. Stockholm: Natur och kultur. s. 256–267 (11 s.) [elektronisk resurs] Â
Vygotskij, L. (1981). Leken och dess roll i barnets psykiska utveckling. I: Hydén, L. (red.) Psykologi och dialektik: [En antologi]. Stockholm: Norstedt. s. 173–187 (14 s.) [elektronisk resurs] Â
Â
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar (ca 100 s.) Â
 Antal sidor: ca 900 sidor. Â
Â
Referenslitteratur: Â
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2017). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s.) Â
Södertörns högskola (2019). Referenser enligt Harvardsystemet – en introduktion. [elektronisk resurs] Â
Örsten, Sandra & Trost, Jan (2012). Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (105 s) Â
UR Skola (2007) Pedagogikens giganter: Ellen Key, Jean Piaget, John Dewey, Loris Malaguzzi, Lev Vygotskij, Maria Montissori, (filmer) https://urskola.se/Produkter/145295-Pedagogikens-giganter-Ellen-Key Â