Kursplan

Fritidspedagogiskt område 2, Språkutveckling på fritidshemmet, fritidshem, erfarenhetsbaserad, 7,5 högskolepoäng

(The Field of Extended School 2, Language Development at the Extended School, Experience based, 7.5 credits)

Kurskod ÖV092G
Ämnesgrupp Övriga tvärvetenskapliga studier
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Ges endast inom följande program Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, erfarenhetsbaserad, 180 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2023

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2022-10-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, erfarenhetsbaserad, 180 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för begreppen informellt lärande och situationsbaserat lärande och för deras betydelse pÃ¥ fritidshemmet
  • redogöra för teorier om barns kommunikation och sprÃ¥kutveckling och hur dessa kan pÃ¥verkas av genus, klass, etnicitet och flersprÃ¥kighet
  • beskriva grundläggande läs- och skrivinlärning
  • beskriva estetiska uttrycksformer i relation till elevers kommunikation och sprÃ¥kutveckling

Färdighet och förmåga

  • beskriva och analysera olika typer av texter, t.ex, skönlitteratur, dikter, blogg etc.
  • motivera val av estetiska uttrycksformer i det pedagogiska arbetet som stimulerar läs- och sprÃ¥kinlärning och reflektera över dess konsekvenser för barnens sprÃ¥kliga utveckling
  • tillämpa perspektiv frÃ¥n medie- och informationskunnighet (MIK) pÃ¥ barns kommunikation och sprÃ¥kutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över den egna sprÃ¥kliga utvecklingen och hur erfarenheter frÃ¥n denna kan användas i undervisning
  • värdera betydelsen av att ha ett interkulturellt förhÃ¥llningssätt i arbetet med barns kommunikation och sprÃ¥kliga utveckling.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen introducerar ett av fritidspedagogikens centrala kunskapsområden, det informella och situationsbaserade lärandet. Kursen behandlar barns kommunikation och språkutveckling ur ämnesteoretiska, didaktiska och estetiska perspektiv.

Fritidshemsverksamhetens möjligheter till informell läs- och skrivinlärning undersöks i relation till enspråkiga och flerspråkiga miljöer såväl som genus, klass och etnicitet.

Särskild vikt läggs vid fritidshemmet och dess betydelse för kommunikation och språkutveckling, genom estetiska uttrycksformer och medie- informationskunnighet och digital kompetens (MIK).


Studentens fleråriga yrkeserfarenhet av att arbeta med barn är hela tiden en utgångspunkt som används för att fördjupa förståelsen av de teoretiska perspektiv som ges i undervisningen.

1001, Språkutveckling på fritidshemmet, 7,5 högskolepoäng

(Language Development at the Extended School, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbeten.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, aktivt deltagande i seminarier, övningar samt redovisning i grupp.

Frånvaro från föreläsningar samt högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.