Naturorienterande ämnen och teknik, för grundskolans årskurs 4-6 - fristående kurs, 30 högskolepoäng
(Concentration Course: Science and Technology, Primary School, Years 4-6 - Freestanding course, 30 credits)
Kurskod | ÖV186G |
---|---|
Ämnesgrupp | Övrigt inom naturvetenskap |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Naturvetenskapliga området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2025 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2025-02-10 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Utbildningsvetenskap 1, grundskolans årskurs 4-6 (10,5 högskolepoäng), Utbildningsvetenskap 2, grundskolans årskurs 4-6 (7,5 högskolepoäng), Utbildningsvetenskap 3 för grundskolan årskurs 4-6 (7,5 högskolepoäng), Utbildningsvetenskap 4 för grundskolan årskurs 4-6 (7,5 högskolepoäng), Verksamhetsförlagd utbildning 1 för grundskolans årskurs 4-6 (4,5 högskolepoäng), Verksamhetsförlagd utbildning 2 för grundskolans årskurs 4-6 (7,5 högskolepoäng), eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för evolutionära processer och deras påverkan på och betydelse för livets utveckling
- redogöra för energins egenskaper och betydelse för olika processer i universum
- beskriva olika livsformers uppbyggnad och fysiologi samt deras plats i ekosystemen
- redogöra för materians uppbyggnad och dess grundläggande egenskaper
- beskriva några tekniska lösningar och deras betydelse såväl historiskt som kulturellt
- redogöra för teorier om ämnesdidaktik inom naturorienterande ämnen och teknik
- beskriva betydelsen av naturvetenskap och teknik för att förmedla och förankra samhällets och demokratins värdegrund liksom för att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling
Färdighet och förmåga
- analysera och bedöma elevers lärande utifrån kunskapskraven i naturvetenskapliga ämnen och teknik
- planera, genomföra, utvärdera och dokumentera enkla undersökningar på vetenskaplig grund i naturvetenskap och teknik
- tillämpa ett vetenskapligt och källkritiskt perspektiv i sitt sätt att bedöma och förhålla sig till kunskap och information gällande naturvetenskap och teknik
- använda och diskutera olika undervisningsformer och undervisningsresurser inom de olika naturorienterande ämnena och teknik
- identifiera, analysera och designa digitala läranderesurser i de naturorienterande ämnena och teknik utifrån ett undervisnings- och lärandeperspektiv
- använda estetiska uttryckssätt och digitala verktyg för lärande i de naturorienterande ämnena och teknik
- planera ett ämnesintegrerat undervisningsinnehåll utifrån ett samhällsrelevant tema, och motivera de val som görs utifrån ämnesdidaktisk teori, skolans styrdokument och elevers olika förkunskaper
- kritiskt granska och analysera olika läromedel i de naturorienterande ämnena och teknik utifrÃ¥n aspekter som genrer, multimodalitet, interkulturalitet och didaktiska urvalÂ
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrÃ¥n erfarenhet som lärare reflektera över hur olika naturvetenskapliga och teknikrelaterade föreställningar om världen och samhället skiljer sig Ã¥t i tid och rum och hur detta pÃ¥verkar vardags- och samhällsliv.Â
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen fokuserar på hur man som lärare skapar undervisande moment som syftar till att träna de kunskaper och förmågor hos eleverna som sedan skall bedömas och betygsättas inom de naturorienterande ämnena och teknikämnet i grundskolans årskurs 4-6 enligt gällande läroplan samt anvisningar och utvärderingar från Skolverket och Skolinspektionen. Under kursens fyra ämnesspecifika delkurser behandlas såväl ämnesteori som ämnesdidaktik liksom ett ämnesintegrerat arbetssätt. I delkurserna ingår också kritisk granskning av styrdokument och läromedel, samt arbete med bedömning.
Biologi, 7,5 högskolepoäng
(Biology, 7.5 credits)
Delkursen behandlar biologi utifrån de evolutionära processer som påverkar livets utveckling. Den ger grundläggande biologiska kunskaper om olika organismers liv, ekologiska samband och ekosystem, om hur icke levande och levande faktorer anpassar organismer till olika livsmiljöer utifrån deras förutsättningar. I delkursen ingår även beskrivningen av människokroppen utifrån begrepp som hälsa, sjukdom och pubertet liksom människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. I samband med laborationer, exkursioner och fältstudier ger delkursen träning i biologiämnets arbetssätt. I samband med laborationer och exkursioner ges träning i systematiska undersökningar, mätteknik och olika dokumentationsmetoder. Vidare diskuteras naturen som en resurs för rekreation och upplevelser och det ansvar vi har när vi utnyttjar den.
1001, Biologi, 7,5 högskolepoäng
(Biology, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaFysik, 7,5 högskolepoäng
(Physics, 7.5 credits)
Delkursen behandlar materiens uppbyggnad, egenskaper och processer utifrån beskrivningen av universums historia. Den behandlar himlakroppars rörelse i förhållande till varandra med hjälp av fysikens begrepp och fysikaliska processer och betydelsen av dessa för dag och natt, månader och årstider liksom för olika väderfenomen. Fysikaliska fenomen som elektriska kretsar, magneter, krafter, rörelser, energiflöden, ljud och ljus och fysikaliska samband mellan dessa beskrivs med fysikens begrepp. I delkursen behandlas relevanta samband mellan fysik och samhälle vad gäller energikällor, energianvändning, tidmätning, satelliter och rymdfärder. I samband med laborationer ges träning i systematiska undersökningar, mätteknik och olika dokumentationsmetoder.
1002, Fysik, 7,5 högskolepoäng
(Physics, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaKemi, 7,5 högskolepoäng
(Chemistry, 7.5 credits)
Utifrån en partikelmodell används kemins begrepp och kemiska samband för att beskriva materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Partikelmodellen används även för att förklara indelningen av ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, ledningsförmåga, löslighet, brännbarhet, surt eller basiskt. Utifrån modellen förklaras funktionen hos mat, bränslen, kemikalier och andra produkter liksom egenskaper hos luft och vatten. Utifrån modellen studeras även hur övergångar mellan fast form, flytande form och gasform kan relateras till naturliga förlopp som fotosyntes, förbränning, materiens kretslopp i naturen och genom mänsklig verksamhet samt frågor om hållbar utveckling. I samband med laborationer och exkursioner behandlas frågor om avfallshantering, kemikalier i hemmet, konservering och riskbedömning. I samband med laborationer ges träning i systematiska undersökningar, mätteknik och olika dokumentationsmetoder.
1003, Kemi, 7,5 högskolepoäng
(Chemistry, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaTeknik, 7,5 högskolepoäng
(Technology, 7.5 credits)
Delkursen behandlar teknikens historiska utveckling som bakgrund till dagens tekniska företeelser och sammanhang, liksom hur tekniken påverkat och påverkar samhällsutvecklingen. Delkursen tar också upp för- och nackdelar med olika tekniska lösningar liksom hur teknik utvecklas i samspel med andra vetenskaper och olika konstarter samt tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö.
Delkursen tar upp tekniska lösningar i vardagen där de ingående komponenternas funktion studeras och hur dessa kan samverka i tekniska system. Den behandlar exempel på hållfasta och stabila konstruktioner, deras uppbyggnad och de material som används. På motsvarande sätt behandlas elkomponenter och enkel elektronik och hur de kan användas för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse liksom mer övergripande tekniska lösningar som olika kommunikations- och distributionssystem.
Särskilt fokus läggs på datalogiskt tänkande som kan beskrivas som problemlösning med hjälp av datorer. Med den utgångspunkten behandlas grunder inom programmering med ett tydligt perspektiv på dess användning i skolan. Studenten får träna på olika former av programmering såsom kod- och blockprogrammering. Under kursen diskuteras och praktiseras programmering i relation till skolans styrdokument
Teknikutvecklingsarbetets olika faser behandlas genom utförande av egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar med såväl analog som digital dokumentation i form av skisser, modeller och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser.
1004, Teknik, 7,5 högskolepoäng
(Technology, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, exkursioner, laborationer och fältundersökningar samt projektarbeten.
Examination
1001 Biologi, 7,5 högskolepoäng, examineras genom:
- skriftlig salstentamen
- deltagande på obligatoriska föreläsningar
- skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga övningar
- närvaro på praktiska övningar och exkursioner
1002 Fysik, 7,5 högskolepoäng, examineras genom:
- skriftlig salstentamen
- deltagande på obligatoriska föreläsningar
- skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter
- närvaro på praktiska övningar och exkursioner
1003 Kemi, 7,5 högskolepoäng, examineras genom
- skriftlig salstentamen
- deltagande på obligatoriska föreläsningar
- skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter
- närvaro på praktiska övningar och exkursioner
1004 Teknik, 7,5 högskolepoäng, examineras genom:
- skriftlig salstentamen
- deltagande på obligatoriska föreläsningar
- skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter samt muntlig och individuell skriftlig redovisning av projektarbete
- närvaro på praktiska övningar och exkursioner
Exkursioner kan kompenseras med att studenten själv besöker samma eller en motsvarande lokal när detta är möjligt (beslut tas i samråd med examinator), samt inkommer med en skriftlig inlämningsuppgift. Frånvaro från obligatoriska föreläsningar kompenseras genom skriftliga inlämningsuppgifter. Frånvaro från laborationer och fältundersökningar kompenseras enligt instruktioner från examinator.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.