Idéhistoria C, 30 högskolepoäng
(History of Ideas C, 30 credits)
Kurskod | 1003IH |
---|---|
Ämnesgrupp | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Huvudområde | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Fördjupning | G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen) |
Ansvarig institution | Institutionen för historia och samtidsstudier |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | C |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VT2013 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2007-04-19 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2012-10-29.
Behörighetskrav
Idéhistoria/idé- och lärdomshistoria B, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten
Kunskap och förståelse
- kunna analysera relationer mellan olika idétraditioner i skilda tider
- kunna förete djupare kunskaper inom ett speciellt idéhistoriskt område, som valts i samråd med lärare
- kunna jämföra olika relevanta vetenskapliga teorier och traditioner under efterkrigstiden i en insiktsfull och kritisk reflektion
- kunna ringa in och formulera ett forskningsbart idéhistoriskt problem samt skriftligt kunna presentera detta
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att producera en ca 35 sidor lång, forskningsrelaterad uppsats om ett idéhistoriskt ämne
- genomföra informationssökning i arkiv, bibliotek och i nya internetbaserade system samt ha översiktlig kännedom om olika arkiv och samlingar i Sverige
- behärska formalia för författandet av vetenskapliga texter inom humaniora
- planera sitt arbete och genomföra det inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en klar föreställning om innebörden av kritisk vetenskaplig analys inom humaniora
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen innehåller tre delkurser. Förutom uppsats om 15 högskolepoäng ingår en delkurs i teori och metod samt en delkurs (Tematiska studier) som ger fördjupning på ett idéhistoriskt område.
Tematiska studier, 7,5 högskolepoäng
(Topic, 7.5 credits)
Delkursen innebär en ämnesmässig fördjupning på ett idéhistoriskt område, som väljs i samråd med examinator.
1001, Tematiska studier, 7,5 högskolepoäng
(Topic, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGTeori och metod, 7,5 högskolepoäng
(Theory and Methodology, 7.5 credits)
Delkursen är särskilt inriktad mot teori- och metodfrågor. Här behandlas särskilt tolkning och kritisk granskning av idéhistoriskt källmaterial samt olika teorier om detta.
1002, Teori och metod, 7,5 högskolepoäng
(Theory and Methodology, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUppsats, 15 högskolepoäng
(Essay, 15 credits)
Delkursen innebär praktisk träning i att skriva en akademisk uppsats samt deltagande i ett humanistiskt seminarium. Seminarieverksamheten inbegriper såväl ventileringar av akademiska uppsatser med avseende på både vetenskaplig status och formalia som läsning, genomgång och diskussioner av aktuell litteratur inom ämnet.
1003, Uppsats, 15 högskolepoäng
(Essay, 15 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning, individuellt och i grupp.
Utöver den lärarledda undervisningen kan enskilda arbeten och grupparbeten förekomma.
Examination
- Tematiska studier: Skriftlig framställning (PM) över den aktuella litteraturen över det valda ämnet
- Teori och metod: Skriftlig tentamen samt aktivt deltagande i seminarier
- Uppsats: Författa en uppsats över ett väl avgränsat ämne. Uppsatsen ventileras vid ett seminarium. I examinationen ingår att opponera på en annan uppsats.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.