Kursplan

Turismvetenskap C, 30 högskolepoäng

(Tourism Studies C, 30 credits)

Kurskod 1007TR
Ämnesgrupp Turism- och fritidsvetenskap
Huvudområde Turismvetenskap
Fördjupning G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsområde/n Samhällsvetenskapliga området 100%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå C
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VT2013

Fastställande

Kursplanen är fastställd av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2007-04-19 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2012-10-29.

Behörighetskrav

Turismvetenskap B, 30 högskolepoäng eller motsvarande

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna

Kunskaper och förståelse

  • analysera och redogöra för fenomenet upplevelseturism och professionella möten i en storstadsmiljö, och visa pÃ¥ en förstÃ¥else för bakomliggande drivkrafter och struktur
  • analysera och redogöra för fenomenet destinationer med tillhörande turismattraktioner och turistföretag samt förklara hur utvecklingstrender inverkar pÃ¥ turismen lokalt, regionalt, nationellt och internationellt

Färdigheter och förmåga

  • självständigt planera arbeta fram, presentera och försvara ett omfattande skrivet akademiskt arbete med ett vetenskapligt djup utifrÃ¥n turismvetenskapliga frÃ¥geställningar
  • kritiskt granska och opponera pÃ¥ vetenskapliga rapporter med turismrelaterade
  • frÃ¥geställningar
  • redogöra individuellt för privat- respektive affärsresandet utifrÃ¥n en kritisk
  • analys om storstadens förutsättningar
  • utifrÃ¥n en exkursion och dokumentstudie av en destination analysera hur privat- respektive affärsresandets möjligheter och problem i storstäder ser ut och därefter generalisera till allmänna modeller och begrepp
  • utifrÃ¥n en kreativ framtidsstudie utveckla och motivera en destinations- och affärsplan

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt kritiskt värdera turismens framtida roll, inverkan och effekter utifrÃ¥n perspektivet hÃ¥llbar samhällsutveckling
  • kritiskt värdera och ifrÃ¥gasätta turismens konsekvenser socialt, kulturellt, miljömässigt, ekonomiskt och sysselsättningsmässigt
  • reflektera över och ha ett kritiskt vetenskapligt förhÃ¥llningssätt avseende turismfenomen och konceptuella frÃ¥gor som exempelvis upplevelseturism och professionella möten och destinationsutveckling.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen genomsyras av Södertörns högskolas turismprofil: privat- och affärsresande i storstad. Först behandlas den urbana turismens särart samt distinktionen privatresande (t.ex. upplevelseturism) och affärsresande (t.ex. professionella möten). Vidare behandlas olika resenärers behov samt hur upplevelseindustrin, mötesindustrin och samhället möter denna efterfrågan. En framtidsstudie utförs för att på ett kreativt sätt identifiera potentiella turisminnovationer. Dessa innovationer hanteras i en formell utvecklingsprocess för en destination med tillhörande företag och produkter, vilket resulterar i en destinations- och affärsplan. Kursen avslutas med genomförandet av en större vetenskaplig undersökning.

Storstadens upplevelseturism och professionella möten, 7,5 högskolepoäng

(Urban Tourism and the Meetings Industry, 7.5 credits)

Delkursen tar sin utgångspunkt i en diskussion kring begreppen urbana miljöer och storstadstillväxt i ett längre perspektiv. Därefter fokuseras den urbana turismens särart avseende exempelvis intressentfrågor, drivkrafter, förutsättningar och effekter. Vidare behandlas distinktionen privatturism (inkl. boendes rekreation) och affärsresande. Upplevelseturism, som en del av privatturism, utgår ifrån kundens behov av avkoppling och upplevelser genom exempelvis nöjesevent samt fasta kultur- och naturattraktioner. Professionella möten, som en del av affärsresandet, utgår ifrån kundens behov som exempelvis att bygga långvariga relationer och stärka sin egen kompetens. Vidare behandlas hur mötesindustrin hanterar professionella möten och hur upplevelseindustrin hanterar avkoppling och upplevelser samt samhällets bidrag till detta utbud.

1001, Storstadens upplevelseturism och professionella möten, 7,5 högskolepoäng

(Urban Tourism and the Meetings Industry, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Destinations- och affärsutveckling av turisminnovationer, 7,5 högskolepoäng

(Destination and Business Development of Tourism Innovations , 7.5 credits)

Inledningsvis diskuteras hur man genom framtidsstudier kan utforma turisminnovationer. Vidare behandlas destinationsutveckling avseende destinationer i framtiden, samarbetsformer, storstadsbegreppet, samhällsplanering, utvecklingsområden, destinationsutvecklingsmodeller och marknadsföring. Utifrån denna kunskap behandlas hur man kan utveckla en bestämd destination i speciella avseenden. Därefter behandlas affärsutveckling avseende affärsidé, affärsplansstruktur, bolagsfrågor, starta eget-principer, kommersiella aspekter, produktutvecklingsprocesser, entreprenöriellt tänkande, kompetens och finansiella frågor. Utifrån denna kunskap behandlas hur man kan utveckla en affärsplan för ett turistföretag med tillhörande produkter.

1002, Destinations- och affärsutveckling av turisminnovationer, 7,5 högskolepoäng

(Destination and Business Development of Tourism Innovations, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng

(Essay, 15 credits)

Uppsatsen påbörjas i inledningen av terminen med val av uppsatstema och uppsatsgrupp samt fastställande av lämplig uppsatshandledare. I ett tidigt läge på kursen sker speciella metodgenomgångar avseende problematisering, metodansats, undersökningsmetoder, uppsatsdispostion, uppsatsformalia och analysmetoder. Dessutom sker en repetitionsutbildning beträffande litteratur- och artikelsökning på biblioteket. Studenterna arbetar två och två i en uppsatsgrupp. Under terminen genomförs ett antal obligatoriska seminarier där uppsatsen presenteras, diskuteras och utvecklas. Mellan seminarierna sker, i ett tidigt läge, inplanerad individuell handledning av uppsatsgruppen. Uppsatsen läggs fram på ett slutseminarium där uppsatsgruppen presenterar sitt arbete och försvarar arbetet gentemot utsedda opponenters kritik samt konstruktivt deltar i en vetenskaplig diskussion.

1003, Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng

(Essay, 15 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och projektarbete.

Examination

Storstadens upplevelseturism och professionella möten:

  • Skriftlig tentamen, gruppvis skriftlig inlämningsuppgift och seminariedeltagande.

Destinations- och affärsutveckling av turisminnovationer:

  • Projektarbete och seminariedeltagande.

Kandidatuppsats:

  • Uppsats och seminariedeltagande.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.