Miljökonsekvensbeskrivning (MKB), 15 högskolepoäng
(Environmental Impact Assessment (EIA), 15 credits)
Kurskod | 1013MJ |
---|---|
Ämnesgrupp | Miljövetenskap |
Huvudområde | Miljövetenskap |
Fördjupning | G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Naturvetenskapliga området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | C |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VT2013 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av utbildnings- och forskningsnämnden för naturvetenskap vid Södertörns högskola den 2007-09-18 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av utbildnings- och forskningsnämnden för naturvetenskap vid Södertörns högskola den 2012-10-29.
Behörighetskrav
60 högskolepoäng miljövetenskap eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten ha:
Kunskap och förståelse
- Identifiera grundläggande begrepp inom miljökonsekvensbeskrivning.
- Förklara grundläggande teorier inom miljökonsekvensbeskrivning.
- Förstå miljökonsekvensbeskrivningens roll i miljövårdsarbetet.
- Tillämpa kunskaper om biologisk mångfald i arbetet med miljökonsekvensbeskrivning.
Färdigheter och förmåga
- Förklara ett antal metoder som kan användas i arbetet med miljökonsekvensbeskrivning.
- Relatera miljökonsekvensbeskrivning och miljömål med exempel från Sverige och internationellt.
- Analysera miljökonsekvensbeskrivningens roll i nordsydperspektiv.
- Bidra konstruktivt till en projektgrupps arbete och slutprodukt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera kring miljökonsekvensbeskrivningen som ett verktyg i arbetet för hållbar samhällsutveckling, regionalt och globalt.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursens innehåll belyser och förklarar begreppet miljökonsekvensbeskrivning, särskilt den bakomliggande teorin, framväxten av begreppet, dess roll för miljövården samt det praktiska arbetet med att arbeta fram, bedöma och beakta miljökonsekvensbeskrivningar i beslutsfattandet. Det gäller både i ett nord- (särskilt Sverige) och sydperspektiv.
1001, Theory, 9 högskolepoäng
(Theory, 9 credits)
Betygsalternativ: G/VG1002, Projektarbete, 6 högskolepoäng
(Project Work, 6 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skalaUndervisningens upplägg
Kursen består av två delar som är nära integrerade och till stor del löper parallellt. Den första delen behandlar teorin för MKB och består av föreläsningar, seminarier och litteraturstudier. Teoridelen examineras med inlämningsuppgifter och en skriftlig tentamen. Den andra delen behandlar den praktiska tillämpningen av MKB och utgörs av ett större självständigt projektarbete. Detta projektarbete utförs i grupp vilket ställer krav på planering, delaktighet, samarbetsförmåga och ansvarstagande för den gemensamma slutprodukten hos deltagarna. Projektarbetet presenteras och examineras muntligt och skriftligt.
Obligatoriska moment på kursen:
Obligatorisk närvaro vid introduktion, seminarier, handledarträffar samt muntlig presentation av projektarbeten.
Examination
Teori, 9 högskolepoäng
(Theory, 9 ECTS Credits)
Examinationsform: Tentamen
Projektarbete, 6 högskolepoäng
(Project work, 6 ECTS Credits)
Examinationsform: Projektarbete
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.