Kursplan

Arkivpedagogik, 7,5 högskolepoäng

(Archive-based Teaching and Learning, 7.5 credits)

Kurskod 1017AV
Ämnesgrupp Arkivvetenskap
Huvudområde Arkivvetenskap
Fördjupning G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för historia och samtidsstudier
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå C
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2015

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola den 2014-04-16 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Fullgjorda studier i Arkivvetenskap A och Arkivvetenskap B om vardera 30 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten

  • redovisa nÃ¥gra grundläggande drag om lärande och kunskapsbildning i barn- och vuxenpedagogik,
  • redogöra för skol- och arkivsektorns mÃ¥l med arkivpedagogisk verksamhet,
  • analysera svensk och internationell arkivpedagogisk praktik,
  • planera undervisning med arkivpedagogiskt tema,
  • reflektera och träffa val i arkivdidaktiska frÃ¥gor om innehÃ¥ll i och framförande av ett kunskapsstoff,
  • bedöma användbarheten av arkivresurser i undervisning.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Inom arkivsektorn finns idag en växande medvetenhet om behovet av pedagogisk utveckling som en del av att tillgängliggöra arkiven, i egen regi och i samverkan med utbildningsinstitutioner. Kursen tar upp grundläggande pedagogiska teorier och begrepp, såväl barn- och ungdomspedagogik som vuxenpedagogik, samt hur pedagogiken kan tillämpas inom arkivsektorn. Jämförelser görs också med näraliggande pedagogik inom biblioteks- och museivärlden. Vi berör undervisningssituationen, men också användningen av utställningar och webbplatser som pedagogiska hjälpmedel

1001, Arkivpedagogik, 7,5 högskolepoäng

(Archive-based Teaching and Learning, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier och redovisning individuellt eller i grupp.

Examination

Kursen examineras genom:

  • skriftlig hemtentamen,
  • muntlig redovisning,
  • aktiv närvaro pÃ¥ seminarier.

Enstaka missat seminarium kan, i samråd med kursansvarig, kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Eventuella kompletteringar skall vara inlämnade senast tre (3) veckor efter att student meddelats om kompletteringsuppgift.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.