Arkivpedagogik, 7,5 högskolepoäng
(Archive-based Teaching and Learning, 7.5 credits)
Kurskod | 1017AV |
---|---|
Ämnesgrupp | Arkivvetenskap |
Huvudområde | Arkivvetenskap |
Fördjupning | G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för historia och samtidsstudier |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | C |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2015 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola den 2014-04-16 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Fullgjorda studier i Arkivvetenskap A och Arkivvetenskap B om vardera 30 högskolepoäng
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten
- redovisa några grundläggande drag om lärande och kunskapsbildning i barn- och vuxenpedagogik,
- redogöra för skol- och arkivsektorns mål med arkivpedagogisk verksamhet,
- analysera svensk och internationell arkivpedagogisk praktik,
- planera undervisning med arkivpedagogiskt tema,
- reflektera och träffa val i arkivdidaktiska frågor om innehåll i och framförande av ett kunskapsstoff,
- bedöma användbarheten av arkivresurser i undervisning.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Inom arkivsektorn finns idag en växande medvetenhet om behovet av pedagogisk utveckling som en del av att tillgängliggöra arkiven, i egen regi och i samverkan med utbildningsinstitutioner. Kursen tar upp grundläggande pedagogiska teorier och begrepp, såväl barn- och ungdomspedagogik som vuxenpedagogik, samt hur pedagogiken kan tillämpas inom arkivsektorn. Jämförelser görs också med näraliggande pedagogik inom biblioteks- och museivärlden. Vi berör undervisningssituationen, men också användningen av utställningar och webbplatser som pedagogiska hjälpmedel
1001, Arkivpedagogik, 7,5 högskolepoäng
(Archive-based Teaching and Learning, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier och redovisning individuellt eller i grupp.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig hemtentamen,
- muntlig redovisning,
- aktiv närvaro på seminarier.
Enstaka missat seminarium kan, i samråd med kursansvarig, kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Eventuella kompletteringar skall vara inlämnade senast tre (3) veckor efter att student meddelats om kompletteringsuppgift.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.