Kursplan

Turismvetenskap B, 30 högskolepoäng

(Tourism Studies B, 30 credits)

Kurskod 1026TR
Ämnesgrupp Turism- och fritidsvetenskap
Huvudområde Turismvetenskap
Fördjupning G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsområde/n Samhällsvetenskapliga området 100%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå B
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VT2018

Fastställande

Kursplanen är fastställd av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2010-06-16 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2017-06-07.

Behörighetskrav

Turismvetenskap A, 30 högskolepoäng eller motsvarande

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs ska studenten

Kunskaper och förståelse

  • kunna förklara hur turismen i samhället kan analyseras och tolkas utifrån ett mångvetenskapligt holistiskt perspektiv, t.ex. entreprenöriellt, upplevelsemässigt, spatialt, socialt och kommunikativt
  • kunna förklara hur turismmarknader fungerar utifrån såväl ett konsument- som producentperspektiv samt förklara hur olika turistföretag internt är organiserade och externt placeras i en branschstruktur i en föränderlig omvärld
  • kunna analysera och beskriva besöksindividers bakgrund, upplevelsebehov och serviceönskemål vid val av destination samt hur kulturmöten uppstår på olika resmål samt hur detta kan aggregeras till hela reseströmmar
  • kunna beskriva typiska event och hur dessa genomförs samt förklara dess betydelse för det lokala samhället
  • kunna identifiera rurala och urbana platser som är potentiellt lämpliga för turism, och förklara hur turism planeras integrerat med allmän samhällsplanering

Färdigheter och förmåga

  • kunna undersöka ett lokalt resmåls kulturhistoria och naturförutsättningar samt utifrån denna kunskap utveckla en permanent eller temporär besöksattraktion med tillhörande driftsupplägg, och redovisa detta i en skriven projektplan
  • ha förmåga att identifiera turistföretag och dess turistprodukter i en storstadsregion och visa på förmåga hur service management kan bedrivas utifrån ett entreprenöriellt småföretagarperspektiv
  • kunna genomföra en turismsegmenterad marknadsundersökning som resulterar i en skriven marknadsplan för ett turistföretags marknadsföring och produktlanseringar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ha förmåga att kritiskt granska, ifrågasätta och värdera turismens inverkan på lokalsamhället och hur det motiveras, där såväl permanent som temporär turism studeras utifrån ett hållbart perspektiv
  • ha förmåga att kritiskt granska och ifrågasätta olika aktörers betydelse för och intresse av turism (t.ex. boendes och turisters uppfattning om varandra)

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen behandlar inledningsvis kvalitativt inriktat tjänsteföretagande såsom marknadsföring och service management samt omvärldspåverkan, IT och branschstruktur. Sedan visas hur kulturhistoria och naturförutsättningar på ett resmål kan undersökas, och hur man utifrån denna kunskap kan utveckla en permanent eller temporär besöksattraktion. Vidare behandlas turismens geografiska, sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser på lokal nivå utifrån ett hållbart samhällsperspektiv. Avslutningsvis behandlas hur olika individer (enskilt och i grupp) fungerar i en resandeprocess till en destination med tillhörande upplevelse och servicebehov för individen.

Turistföretaget, 7,5 högskolepoäng

(The Tourist company, 7.5 credits)

Delkursen är upplagd utifrån ett service management perspektiv med tyngdpunkten på delområdena marknadsföring och organisation. Inledningsvis diskuteras vad en resetjänst har för karaktärsdrag och hur det påverkar ledning och drift av turistföretag. Inom marknadsföringsområdet studeras marknader, distribution, marknadsplaner, operativ marknadsföring m.m. Inom organisationsområdet studeras företagskultur, företagsformer, managementprinciper, tjänstemötet, anställdas motivation m.m. Vidare behandlas omvärldsfrågor såsom branschstrukturella förändringar och den allmänna IT-utvecklingen. Avslutningsvis lyfts aspekter fram på effektivt småföretagande såsom affärsförmåga och entreprenörsanda.

1001, Turistföretaget, inlämningsuppgift, 3 högskolepoäng

(The Tourist Company, 3 credits)

Betygsalternativ: G/VG

1003, Turistföretaget, skriftlig tentamen, 4,5 högskolepoäng

(The Tourist Company, Written Examination, 4.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, 7,5 högskolepoäng

(Sustainable Destination and the Impact on the Local Community, 7.5 credits)

Delkursen inleds med hur turismen påverkar lokalsamhällen; inte minst turismens rumsliga och sociala konsekvenser. Det sker utifrån skillnader mellan storskalig och småskalig turism, men också i perspektivet av turism som drivkraft för att skapa sysselsättning och ekonomisk utveckling regionalt och lokalt. Vidare diskuteras turismens påverkan på natur- och kulturmiljöer. Hur kan turism miljöanpassas? Avslutningsvis behandlas hur det hållbara perspektivet inverkar på och motiveras på turistdestinationer med olika förutsättningar.

1004, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, inlämn.uppg., 3 högskolepoäng

(Sustainable Destination and the Impact on the Local Commun., 3 credits)

Betygsalternativ: G/VG

1005, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, skriftl. te., 4,5 högskolepoäng

(Sustainable Destination and the Impact on the Local Commun., 4.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Utveckling och management av besöksattraktioner, 7,5 högskolepoäng

(Development and Management of Visitor Attractions, 7.5 credits)

I delkursen ges historiska inblickar i Östersjöområdets kulturhistoria. De historiska perioderna väljs med tanke på hur vissa historiska epoker (vikingatiden, stormaktstiden m.fl.) utnyttjas av dagens turistindustri. Vidare studeras hur naturförutsättningarna möjliggör turism på resmålet, inte minst i skärgårdsmiljöer. Utifrån kunskapen om resmålets turismförutsättningar utvecklas därefter permanenta (t.ex. historiska muséer) och temporära (t.ex. naturevent) besöksattraktioner. Vidare behandlas hur besöksattraktioner kan organiseras och ledas i den dagliga driften.

1006, Utveckling och management av besöksattraktioner, 7,5 högskolepoäng

(Development and Management of Visitor Attractions, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Individ, turism och kulturmöten, 7,5 högskolepoäng

(Individual Traveller, Tourism and Culture Meetings, 7.5 credits)

Delkursens röda tråd är att utgå ifrån individerna och deras perspektiv i resandeprocessen. Inledningsvis studeras individens bakgrund, behov, attityder och beteenden samt hur detta påverkar val av destination. Detta för enskilda turister, resesällskap, personal och lokalbefolkning. Vidare studeras vilka faktorer som påverkar individens upplevelser och servicebehov före och under resan till och på destinationen. En ytterligare aspekt som analyseras är ett resmåls förutsättningar att möta olika individers behov. På kursen studeras hur kulturmöten uppstår och vilken inverkan detta får vid ledning och genomförande av internationell turism. Här studeras även varifrån vi får våra bilder om det ”främmande” på olika resmål.

1002, Individ, turism och kulturmöten, 7,5 högskolepoäng

(Individual Traveller, Tourism and Culture Meetings, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Föreläsningar, seminarier, projektarbeten och grupparbeten. I de fall delkursen Turistföretaget samläses med internationella studenter används endast engelska på föreläsningar, seminarier och grupparbeten under delkursen Turistföretaget. På övriga delkurser på Turismvetenskap B används endast svenska.

Examination

Delkursen Turismföretaget:

1001, Turistföretaget, inlämningsuppgift, 3 högskolepoäng

  • skriftliga rapport av grupparbete
  • muntliga presentationer i grupp
  • seminariedeltagande

1003, Turistföretaget, skriftlig tentamen, 4,5 högskolepoäng

  • skriftlig salstentamen

I de fall delkursen Turistföretaget samläses med internationella studenter:

  • kan varje student på delkursen Turistföretaget välja att svara på antingen engelska eller svenska på examinationsmomentet skriftlig salstentamen
  • används endast engelska vid skriftlig rapport av grupparbete, muntliga presentationer i grupp och seminariedeltagande.

Delkursen hållbar destination och lokal samhällspåverkan:

1004, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, inlämningsuppgift, 3 högskolepoäng

  • gruppvis skriftlig inlämningsuppgift
  • seminariedeltagande

1005, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, skriftlig tentamen, 4,5 högskolepoäng

  • skriftlig hemtentamen

Delkursen Utveckling och management av besöksattraktioner:

1006, Utveckling och management av besöksattraktioner, 7,5 högskolepoäng

  • skriftlig projektrapport
  • seminariedeltagande

Delkursen individ, turism och kulturmöten:

1002, Individ, turism och kulturmöten, 7,5 högskolepoäng

  • skriftlig salstentamen
  • gruppvis skriftlig inlämningsuppgift
  • seminariedeltagande

Frånvaro från högst ett (1) seminarietillfälle per delkurs kan i samråd med kursansvarig kompenseras med en skriftlig individuell inlämningsuppgift.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.