Kursplan

Arkeologi C, 30 högskolepoäng

(Archaeology C, 30 credits)

Kurskod 1027AR
Ämnesgrupp Arkeologi
Huvudområde Arkeologi
Fördjupning G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)
Ansvarig institution Institutionen för historia och samtidsstudier
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå C
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2013

Fastställande

Kursplanen är fastställd av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2013-05-27 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Arkeologi B, 30 högskolepoäng eller motsvarande

Lärandemål

Efter genomgången kurs har studenten

Kunskap och förståelse

  • kunskap om den arkeologiska tolkningsprocessen.
  • kunskap om olika teoretiska perspektiv och deras betydelse för arbetsmetoder och resultat.

Färdighet och förmåga

  • förmÃ¥ga att självständigt formulera vetenskapliga frÃ¥gor i anslutning till ett arkeologiskt källmaterial.
  • förmÃ¥ga att planera och genomföra en egen arkeologisk analys eller kritiskt studie.
  • förmÃ¥ga att sÃ¥väl muntligt som skriftligt redogöra för sÃ¥väl den egna forskningsprocessen som resultatet av den.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förmÃ¥ga att kritiskt värdera kunskap baserade pÃ¥ arkeologiska analyser och resultat.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen består av tre delkurser: Arkeologisk teori, Arkeologi och vetenskapligt skrivande samt Uppsats. Den inledande kursen belyser olika teoretiska perspektivs betydelse för den arkeologiska tolknings processen. Den andra delkursen fokuserar speciellt på hur vetenskapliga texter blir till och vad som utmärker dem. Den avslutande delkursen är en uppsatskurs där man själv utför en vetenskaplig analys och redovisar den i form av en uppsats.

Arkeologisk teori, 7,5 högskolepoäng

(Theory of Archaeology, 7.5 credits)

Delkursen ger genom föreläsningar, seminarier och litteraturstudier en bred insikt i arkeologisk teori, dess utveckling och aktuella debatt. På seminarierna problematiseras de olika teoretiska inriktningarna för att erhålla en djupare förståelse om de olika vetenskapliga perspektivens möjligheter och problem.

1001, Arkeologisk teori, 7,5 högskolepoäng

(Theory of Archaeology, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Arkeologi och vetenskapligt skrivande, 7,5 högskolepoäng

(Writing Archaeological Texts, 7.5 credits)

Under delkursen utvecklas genom diskussioner och studier av litteratur och texter ett eget kritiskt och konstruktivt vetenskapligt förhållningssätt. Genom att studera och kritiskt analysera andras texter förbereds på detta sätt det egna textproducerandet.

1002, Arkeologi och vetenskapligt skrivande, 7,5 högskolepoäng

(Writing Archaeological Texts, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Uppsats, 15 högskolepoäng

(Essay, 15 credits)

Inom uppsatskursen författar varje student en uppsats, vilken skall utgöras antingen av en självständigt utförd vetenskaplig bearbetning, tolkning och redovisning av ett arkeologiskt källmaterial, eller av en metodisk-teoretisk studie. I kursens uppgifter ingår även att opponera på ett annat uppsatsarbete.

Delkursen består av seminarier och fortlöpande handledning. Personlig handledare utses vid delkursens början. Uppsatsen ventileras på ett seminarium med en utsedd opponent innan slutversionen inlämnas för betygsättning.

1003, Uppsats, 15 högskolepoäng

(Essay, 15 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning. Handledning kan ske såväl individuellt som i grupp. Uppsatsarbetet består till stor del av självständigt eget arbete.

Examination

  • Arkeologisk teori: Löpande examination vid seminarierna samt skriftlig tentamen
  • Arkeologi och vetenskapligt skrivande: Löpande examination vid seminarierna samt utförande av skriftlig hemuppgift
  • Uppsats: Uppsats samt genomförd opposition.

För samtliga delkurser gäller att aktivt deltagande är obligatoriskt, om inte examinator anger annat. Betygskriterier för varje delkurs samt vilka moment som eventuellt inte är obligatoriska meddelas senast i samband med kursstart för aktuell delkurs.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.