Estetik C, 30 högskolepoäng
(Aesthetics C, 30 credits)
Kurskod | 1031ES |
---|---|
Ämnesgrupp | Estetik |
Huvudområde | Estetik |
Fördjupning | G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen) |
Ansvarig institution | Institutionen för kultur och lärande |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | C |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | HT2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2015-02-19 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2019-11-21.
Behörighetskrav
Samtidens estetik, 60 högskolepoäng eller Estetik A och B, 60 högskolepoäng eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten
Kunskap och förståelse:
- sammanfatta centrala frågeställningar och forskningsområden i det estetiskt-humanistiska fältet
- självständigt redogöra för fördjupad kunskap inom någon del av estetikområdet
- jämföra och göra avvägningar mellan för estetikämnet lämpliga metoder
Färdigheter och förmåga:
- självständigt identifiera och formulera relevanta problemställningar
- söka och kritiskt tolka information samt självständigt utveckla analyser inom det estetisk-humanistiska fältet
- redogöra för och problematisera kring en central problemställning på det estetiska fältet med utgångspunkt i originaltexter
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera problem inom det estetiskt-humanistiska fältet
- tillämpa fördjupade färdigheter i formalia beträffande författandet av vetenskapliga texter i humaniora
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- självständigt jämföra och värdera olika teorier inom det estetik-humanistiska fältet
- använda filosofiskt inriktad teoribildning i analyser och diskussioner
- på ett fördjupande sätt diskutera och nyansera begrepp och fenomen inom det estetiska fältet
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen består av två obligatoriska delkurser samt en lärarhandledd uppsats. De obligatoriska delkurserna fördjupar tidigare introducerade teman på en mer avancerad nivå, med avseende på studentens förmåga till självständigt jämförande och värderande samt med hänsyn till texternas svårighetsgrad.
Filosofisk estetik II, 7,5 högskolepoäng
(The Philosophy of Aesthetics II, 7.5 credits)
Delkursen ger en vidgad historisk bakgrund till den filosofiska estetikens framväxt samt en fördjupad förståelse av centrala begrepp. Delkursen lyfter fram komplexa filosofiska estetiska frågeställningar utifrån ett samtida perspektiv. I fokus står studiet av något eller några klassiska verk som varit av avgörande betydelse för estetikens utveckling.
1001, Filosofisk estetik II, 7,5 högskolepoäng
(The Philosophy of Aesthetics II, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGTolkningsteori, 7,5 högskolepoäng
(Theory of Interpretation, 7.5 credits)
Delkursen fördjupar förståelsen av teori och begrepp på det estetiska fältet och med fokus på tolkning. Delkursen belyser ett estetiskt fenomen eller en problemställning utifrån skilda teoretiska perspektiv eller ägnar en särskild teoribildning ett fördjupat studium.
1002, Tolkningsteori, 7,5 högskolepoäng
(Theory of Interpretation, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGC-uppsats, 15 högskolepoäng
(Bachelor Essay, 15 credits)
Under delkursen skriver studenten, med stöd av en utsedd handledare, en självständigt akademisk uppsats. Avslutningsvis ventileras uppsatsen vid seminarium, där studenten ska försvara sin uppsats och opponera på en annan uppsats. Frågor av metodologisk art behandlas löpande under seminariets gång.
1003, C-uppsats, 15 högskolepoäng
(Bachelor Essay, 15 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier samt handledning.
Examination
Filosofisk estetik II:
- Skriftlig hemtentamen
- Seminariedeltagande och närvaro vid föreläsningar
Tolkningsteori:
- Skriftlig hemtentamen
- Seminariedeltagande och närvaro vid föreläsningar
C-uppsats:
- Examensarbete inklusive opposition av annans uppsats och försvar av den egna uppsatsen
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Seminariedeltagande
Sammanlagd frånvaro från föreläsningar och seminarier om högst 20% kan kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter. Gäller ej slutseminariet på uppsatsmomentet som kräver aktivt deltagande.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.