Kursplan

Språkfilosofi, 7,5 högskolepoäng

(Philosophy of language, 7.5 credits)

Kurskod 1032FI
Ämnesgrupp Filosofi
Huvudområde Filosofi
Fördjupning A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Avancerad nivå
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Vårtermin 2019

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2018-12-04 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen i filosofi eller motsvarande. Dessutom gymnasiekurs Svenska 3/Svenska B eller motsvarande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • självständigt redogöra för språkfilosofin som forskningsområde i historisk belysning men med tonvikt på den moderna diskussionen
  • självständigt presentera och fördjupat diskutera några centrala problemställningar inom språkfilosofi, exempelvis mening, sanning, intention och metaforcitet
  • genomföra en avancerad komparativ läsning av några olika språkfilosofiska positioner kring frågor om vad språklig mening är och hur språkliga uttryck står i relation till den verklighet de betecknar

Färdighet och förmåga

  • på en avancerad nivå diskutera aktualiteten av språkfilosofiska problem idag
  • på en avancerad nivå beskriva och reflektera över likheter och skillnader mellan några olika filosofiska positioner inom den språkfilosofiska traditionen
  • självständigt sammanfatta, återskapa och kritiskt behandla en aktuell filosofisk forskningsfråga inom språkfilosofi i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och reflektera över sin egen kunskapsutveckling
  • värdera på vilket sätt ett språkfilosofiskt tänkande kan gripa in i och påverka aktuella frågeställningar inom vetenskap och samhälle
  • kritiskt kunna pröva antaganden inom den samtida språkfilosofiska traditionen.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen syftar till fördjupad kunskap om den språkfilosofiska traditionen, både vad gäller dess framväxt och dess ställning idag. Den är centrerad kring hur relationen mellan språk och verklighet ska förstås, och hur det går till att mänskliga ljud och tecken kan hänvisa till eller referera till en oberoende verklighet. En kärnfråga är ”mening”, vad det innebär att språkligt uttryck kan ”ha mening”. Den aktualiserar därmed också frågan om vad sanning är, och om det ska tänkas som en avbildningsrelation eller på något annat sätt. Den tar också upp begreppet ”intention” som en aspekt av språkliga uttryck. Kursen spänner över den vedertagna gränsen mellan analytisk och kontinental filosofi, genom att presentera författarskap från båda traditionerna, för att på så vis uppöva en förmåga att kritiskt jämföra olika sätt att närma sig frågor om vad språk är och hur det fungerar, ur såväl ett synkront som ett diakront perspektiv.

1001, Språkfilosofi, 7,5 högskolepoäng

(Philosophy of language, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

Kursen ges antingen som en serie föreläsningar och seminarier eller som en lärarhandledd läskurs. I det fall kursen genomförs som en lärarhandledd läskurs ges ett inledande planeringsseminarium.

Examination

I de fall kursen ges som en serie föreläsningar och seminarier sker examination genom författandet av en uppsats samt seminariedeltagande. Frånvaro från högst 20% av seminarierna kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.

I det fall kursen ges som en lärarhandledd läskurs sker examination genom författandet av en uppsats samt deltagande vid det inledande planeringsseminariet. Frånvaro från det inledande seminariet kompenseras med en skriftlig inlämningsuppgift.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.