Hospitality Management, 7,5 högskolepoäng
(Hospitality Management, 7.5 credits)
Kurskod | 1041TR |
---|---|
Ämnesgrupp | Turism- och fritidsvetenskap |
Huvudområde | Turismvetenskap |
Fördjupning | G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Samhällsvetenskapliga området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | AF |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Engelska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2018-04-23 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2023-08-30.
Behörighetskrav
60 högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne samt gymnasiekurs Engelska 6 eller motsvarande
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- redogöra för gästfrihet som teoretisk ansats tillämpat på lednings- och kundbemötandeprocesser samt relatera detta till olika kulturella perspektiv.
- analysera och undersöka frontfunktioner och ledningsprocesser ur ett tjänste- och personalperspektiv hos ett företag som arbetar med gästfrihet
- utforma managementstrategier som är förenliga med mål för företag inom besöksnäringen och redogöra för hur dessa kan tillämpas i det dagliga ledarskapsarbetet.
- kritiskt granska hur besöksnäringsföretag hanterar gästfrihet i stort samt företags förmåga att lönsamt hantera konsekvenser av gästernas krav på service, upplevelser, säkerhet och miljö.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Under kursen introduceras besöksnäringen som bransch och dess företags operativa verksamhet. Olika definitioner och betydelser av gästfrihet i kundmöten analyseras. Under kursen studeras vidare hur turistföretagens front- och ledningspersonal kan hantera sitt arbete på en operativ nivå utifrån olika managementstrategier. En undersökning genomförs hur gästfrihet, service och kundbemötande kan planeras och utföras i ett turistföretags tjänsteprocesser. Vidare undersöks hur en effektiv arbetsledning kan genomföras i dessa företag utifrån en konstruktiv företagskultur. Avslutningsvis studeras hur olika aspekter kan inverka på tjänsteprocessen i ett turistföretag som exempelvis kvalitets- och intäktstyrning.
1001, Hospitality Management, 7,5 högskolepoäng
(Hospitality Management, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AFUndervisningens upplägg
Föreläsningar, grupparbete och seminarier
Examination
- Skriftlig salstentamen
- Skriftliga rapport av grupparbete
- Muntliga presentationer i grupp
- Seminariedeltagande
Högst ett (1) missat seminarietillfälle kan i samråd med kursansvarig kompenseras med en skriftlig individuell inlämningsuppgift
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Övrigt
Som en följd av rektorsbeslut om internationalisering och betygsskala vid Södertörns högskola (dnr: 1148-1.1.2-2018) ersätter denna kursplan utgående kursplan med kurskod 1035TR med den skillnaden att betygssystemet har uppdaterats i enlighet med rektors beslut. Kursplanen är fastställd i särskild ordning (dnr: 1776-2.1.1-2018).
Revidering av kursplanen 2023-08-30 avser korrigering av kursnamn på behörighetsgivande gymnasiekurs från Engelska B till Engelska 6 i behörighetskraven. Revideringen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt beslut om korrigering av behörighetskrav gällande språkkunskaper från gymnasieskolan (diarienummer 2906-2.1.1-2023)