Kursplan

Hospitality Management, 7,5 högskolepoäng

(Hospitality Management, 7.5 credits)

Kurskod 1041TR
Ämnesgrupp Turism- och fritidsvetenskap
Huvudområde Turismvetenskap
Fördjupning G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsområde/n Samhällsvetenskapliga området 100%
Betygsalternativ på hel kurs AF
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå B
Undervisningsspråk Engelska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av utbildnings- och forskningsnämnden för humaniora, samhällsvetenskap och teknik vid Södertörns högskola den 2018-04-23 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2023-08-30.

Behörighetskrav

60 högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne samt gymnasiekurs Engelska 6 eller motsvarande

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • redogöra för gästfrihet som teoretisk ansats tillämpat pÃ¥ lednings- och kundbemötandeprocesser samt relatera detta till olika kulturella perspektiv.
  • analysera och undersöka frontfunktioner och ledningsprocesser ur ett tjänste- och personalperspektiv hos ett företag som arbetar med gästfrihet
  • utforma managementstrategier som är förenliga med mÃ¥l för företag inom besöksnäringen och redogöra för hur dessa kan tillämpas i det dagliga ledarskapsarbetet.
  • kritiskt granska hur besöksnäringsföretag hanterar gästfrihet i stort samt företags förmÃ¥ga att lönsamt hantera konsekvenser av gästernas krav pÃ¥ service, upplevelser, säkerhet och miljö.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Under kursen introduceras besöksnäringen som bransch och dess företags operativa verksamhet. Olika definitioner och betydelser av gästfrihet i kundmöten analyseras. Under kursen studeras vidare hur turistföretagens front- och ledningspersonal kan hantera sitt arbete på en operativ nivå utifrån olika managementstrategier. En undersökning genomförs hur gästfrihet, service och kundbemötande kan planeras och utföras i ett turistföretags tjänsteprocesser. Vidare undersöks hur en effektiv arbetsledning kan genomföras i dessa företag utifrån en konstruktiv företagskultur. Avslutningsvis studeras hur olika aspekter kan inverka på tjänsteprocessen i ett turistföretag som exempelvis kvalitets- och intäktstyrning.

1001, Hospitality Management, 7,5 högskolepoäng

(Hospitality Management, 7.5 credits)

Betygsalternativ: AF


Undervisningens upplägg

Föreläsningar, grupparbete och seminarier

Examination

  • Skriftlig salstentamen
  • Skriftliga rapport av grupparbete
  • Muntliga presentationer i grupp
  • Seminariedeltagande

Högst ett (1) missat seminarietillfälle kan i samråd med kursansvarig kompenseras med en skriftlig individuell inlämningsuppgift

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Övrigt

Som en följd av rektorsbeslut om internationalisering och betygsskala vid Södertörns högskola (dnr: 1148-1.1.2-2018) ersätter denna kursplan utgående kursplan med kurskod 1035TR med den skillnaden att betygssystemet har uppdaterats i enlighet med rektors beslut. Kursplanen är fastställd i särskild ordning (dnr: 1776-2.1.1-2018).

Revidering av kursplanen 2023-08-30 avser korrigering av kursnamn på behörighetsgivande gymnasiekurs från Engelska B till Engelska 6 i behörighetskraven. Revideringen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt beslut om korrigering av behörighetskrav gällande språkkunskaper från gymnasieskolan (diarienummer 2906-2.1.1-2023)