Kursplan

Pedagogik B, 30 högskolepoäng

(Education B, 30 credits)

Kurskod 1042PE
Ämnesgrupp Pedagogik
Huvudområde Pedagogik
Fördjupning G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Utbildningsområde/n Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå B
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VT2019

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2015-09-03 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2018-09-07.

Behörighetskrav

Pedagogik A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten

Kunskap och förståelse:

  • förklara forskningsfältets relevanta teorier och begrepp
  • redogöra för utvecklingen inom det pedagogiska forskningsfältet
  • redogöra för ett urval av den pedagogiska forskningens teorier och metoder samt diskutera metodologiska problem i relation till dessa

Färdigheter och förmåga:

  • söka, och kritiskt tolka relevant information för att formulera en adekvat pedagogisk frågeställning
  • tillämpa en utvald vetenskaplig teori och forskningsmetod på en pedagogisk frågeställning
  • planera, skriftligt genomföra och muntligt presentera en kortare vetenskaplig undersökning inom ramen för vedertaget akademiskt skrivande.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • bedöma den pedagogiska forskningens möjligheter och begränsningar samt dess roll i samhället.
  • kritiskt granska olika teoretiska perspektiv, forskningsmetoder och forskningsetiska principer i relation till en specifik frågeställning

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

I kursen fördjupas studenternas kunskap om pedagogik som vetenskapligt ämne. Kursens syfte är att studenten ska förvärva kunskaper om tre (3) centrala pedagogiska forskningsfält: relationer och praktiker; teori och policy; globalisering och social rättvisa.

Särskild vikt läggs vid att kunna urskilja olika teoretiska perspektiv i relation till skilda pedagogiska frågeställningar, öva analytisk förmåga, lokalisera och formulera pedagogiska frågeställningar och att diskutera ett urval av kvalitativa forskningsmetoder som kan användas i självständiga vetenskapliga arbeten.

Pedagogik som förändring: relationer och praktiker, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogical Relations and Practices, 7.5 credits)

Delkursen fokuserar forskning som med utgångspunkt i pedagogiska relationer studerar människans tillblivelse, handlande och meningsskapande i och utanför formaliserade utbildningsinstitutioner. Pedagogik som förändring studeras genom ett utforskande av relationernas och praktikernas karaktär i olika kontexter. Delkursen behandlar även vetenskapsteoretiska frågor och introducerar etnografiskt fältarbete som forskningsmetod.

1001, Pedagogik som förändring: relationer och praktiker, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogical Relations and Practices, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Pedagogikens förutsättningar: teori och policy, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogical Theory and Policy, 7.5 credits)

Delkursen fokuserar forskning som belyser relationen mellan utbildning och demokrati i historia och nutid. Teoribildningar, institutionella ramar och politiska viljeyttringar analyseras och problematiseras som tidsbundna förutsättningar för fostran, undervisning och utbildning. Makt, kunskap och konflikt är centrala teman. Delkursen behandlar även vetenskapsteoretiska frågor och introducerar diskursanalys som forskningsmetod.

1002, Pedagogikens förutsättningar: teori och policy, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogical Theory and Policy, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Pedagogiska utmaningar: globalisering och social rättvisa, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogy, Globalization and Social Justice, 7.5 credits)

Delkursen fokuserar forskning som behandlar de pedagogiska utmaningar som uppstår i ett mångkulturellt och globaliserat samhälle, exempelvis frågor som rör interkulturalitet, medborgarfostran och individens delaktighet i samhällslivet. System och strukturer som upprätthåller ojämlikhet och diskriminering problematiseras och analyseras på både strukturell och individuell nivå. Det som utmärker studier inom forskningsfältet är ett intresse för individens frigörelse. Delkursen behandlar även vetenskapsteoretiska frågor och introducerar narrativ forskningsmetod.

1003, Pedagogiska utmaningar: globalisering och social rättvisa, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogy, Globalization and Social Justice, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Självständigt vetenskapligt arbete I, 7,5 högskolepoäng

(Academic Paper I, 7.5 credits)

I delkursen genomförs ett mindre självständigt vetenskapligt arbete i form av en uppsats. Studenten får träna på att formulera en avgränsad pedagogisk frågeställning, relatera denna till ett pedagogiskt forskningsfält, samla in och analysera ett relevant empiriskt material, samt skriftligt redovisa arbetet i en rapport. I delkursen ingår även att diskutera och försvara sitt arbete, samt kommentera och ge konstruktiv respons på andras pågående och färdiga vetenskapliga arbeten. Visst inslag av kvantitativ metod förekommer också.

1004, Självständigt vetenskapligt arbete I, 7,5 högskolepoäng

(Academic Paper I, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. I de fall delkursen Pedagogiska utmaningar: globalisering och social rättvisa samläses med internationella studenter sker undervisningen (föreläsningar och seminarier) på engelska. Uppsatsarbetet sker enskilt eller i par om högst två (2) studenter. Uppsatshandledning sker huvudsakligen i grupp i samband med seminarierna.

Examination

1001: Pedagogik som förändring: relationer och praktiker,

1002: Pedagogikens förutsättningar: teori och policy,

1003: Pedagogiska utmaningar: globalisering och social rättvisa, examineras genom:

  • Samtliga delkurser examineras genom seminariedeltagande, muntliga redovisningar och en skriftlig individuell hemtentamen. I de fall delkursen Pedagogiska utmaningar: globalisering och social rättvisa samläses med internationella studenter genomförs seminarier och muntliga redovisningar på engelska. För den skriftliga individuella hemtentamen gäller att studenten kan välja att skriva på svenska eller engelska.

1004: Självständigt vetenskapligt arbete, examineras genom:

  • En självständigt genomförd empirisk studie redovisad i en skriftlig rapport
  • Ventilering av färdigställt arbete
  • Opponering på minst ett arbete
  • Seminariedeltagande

Frånvaro från högst ett (1) seminarietillfälle per delkurs kan kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter i enlighet med anvisning från kursansvarig.

För betyget VG på hela kursen krävs motsvarande betyg på kursen ”Självständigt arbete” samt ytterligare minst två delkurser.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.