Kursplan

Pedagogik A, 30 högskolepoäng

(Education A, 30 credits)

Kurskod 1044PE
Ämnesgrupp Pedagogik
Huvudområde Pedagogik
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Utbildningsområde/n Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2016

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2015-09-03 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten

Kunskap och förståelse:

  • beskriva pedagogikämnets historiska framväxt och dess centrala begrepp samt förklara ämnets relation till andra discipliner
  • redogöra för och kritiskt diskutera nÃ¥gra av pedagogikens tidlösa problem
  • kontextualisera och jämföra samtida och klassiska texter i relation till pedagogikens tidlösa problem
  • redogöra för och kritiskt diskutera etiska och politiska dimensioner av pedagogik som exempelvis frÃ¥gor om interkulturalitet, marginalisering, diskriminering, normalitet eller avvikelse
  • redogöra för och kritiskt diskutera informell kunskapsproduktion och meningsskapande i lokalsamhället i relation till den estetiska dimensionen av pedagogik

Färdighet och förmåga:

  • utforska en plats utifrÃ¥n en pedagogisk frÃ¥geställning
  • med hjälp av en kommenterad referenslista redogöra för egna slutsatser kring en pedagogisk frÃ¥geställning
  • urskilja och beskriva hur ett tidlöst pedagogiskt problem kan ta sig uttryck i en pedagogisk praktik
  • genomföra textanalyser av styr- och policydokument med fokus pÃ¥ pedagogiska frÃ¥gor om marginalisering, diskriminering, normalitet och avvikelse
  • planera, genomföra och redovisa en mikro-etnografisk fältstudie med fokus pÃ¥ informell kunskapsproduktion och meningsskapande

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • bedöma och värdera det vetenskapliga ämnet pedagogik och dess roll i samhället
  • bedöma och värdera ett tidlöst pedagogiskt problems karaktär, möjligheter och begränsningar i samtiden
  • bedöma och värdera den interkulturella problematikens karaktär, möjligheter och begränsningar i samhället samt textanalysens möjligheter och begränsningar som vetenskaplig metod
  • bedöma och värdera vilken roll och funktion informell kunskapsproduktion och meningsskapande har i lokalsamhället samt den mikro-etnografiska fältstudiens möjligheter och begränsningar som vetenskaplig metod

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen innehåller en grundläggande introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Kursen behandlar centrala begrepp inom ämnet och placerar ämnet historiskt, i samtiden, i framtiden och i relation till andra discipliner.

Pedagogiska frågor om hur platser är en del av och påverkar pedagogiska processer utforskas och akademiskt talande, läsande och skrivande introduceras. Tidlösa pedagogiska problem undersöks genom ett parallellt studium av klassisk och samtida text.

Kursen introducerar den politiska, etiska och estetiska dimensionen av pedagogik genom ett särskilt fokus på frågor som rör interkulturalitet, informell kunskapsproduktion och meningsskapande. Ett urval av grundläggande vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska verktyg behandlas.

Pedagogikens plats & platsens pedagogik, 7,5 högskolepoäng

(The Place of Pedagogy & the Pedagogy of Place, 7.5 credits)

Delkursen innehåller en grundläggande introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Delkursen behandlar centrala begrepp inom ämnet och placerar ämnet historiskt, i samtiden, i framtiden och i relation till andra discipliner. Pedagogiska frågor om hur platser är en del av och påverkar pedagogiska processer utforskas och akademiskt talande, läsande och skrivande introduceras.

1001, Pedagogikens plats & platsens pedagogik, 7,5 högskolepoäng

(The Place of Pedagogy & the Pedagogy of Place, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Tidlösa pedagogiska problem, 7,5 högskolepoäng

(Timeless Pedagogical Problems, 7.5 credits)

Delkursen tar sin utgångspunkt i pedagogikens kunskapsobjekt: bevarandet och förändrandet av kultur, kunskaper och värden inom ramen för uppfostran, undervisning och utbildning i och utanför formaliserade utbildningsinstitutioner. Genom ett parallellt studium av klassiska och samtida texter och med hjälp av exempel från pedagogisk praktik lyfts några av de tidlösa pedagogiska problem som här uppstår.

1002, Tidlösa pedagogiska problem, 7,5 högskolepoäng

(Timeless Pedagogical Problems, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Pedagogik från marginalen, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogy from the Margins, 7.5 credits)

I delkursen fokuseras pedagogiska förändringsprocesser som betonar ett emancipatoriskt kunskapsintresse och ett intresse för individens frigörelse. Delkursen introducerar den etiska och politiska dimensionen av pedagogik genom ett särskilt fokus på den interkulturella pedagogikens problematik: Pedagogiska frågor om marginalisering, diskriminering, normalitet och avvikelse samt styrning och utvärdering behandlas.

1003, Pedagogik från marginalen, 7,5 högskolepoäng

(Pedagogy from the Margins, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Pedagogiska frirum, 7,5 högskolepoäng

(Unlimited Pedagogical Spaces, 7.5 credits)

I delkursen studeras informell kunskapsproduktion och meningsskapande utanför formella utbildningsinstitutioner och i lokalsamhället. Delkursen introducerar den estetiska dimensionen av pedagogik genom platsspecifika studier av ungdomskultur, populärkultur, konst- och mediekultur i samtidens stadsrum, kultur och föreningsliv.

1004, Pedagogiska frirum, 7,5 högskolepoäng

(Unlimited Pedagogical Spaces, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

1001 - Pedagogikens plats & platsens pedagogik:

  • Skriftlig individuell hemtentamen
  • Muntlig och skriftlig redovisning av grupparbete
  • Seminariedeltagande

1002 - Tidlösa pedagogiska problem:

  • Skriftlig individuell litteraturstudie
  • Muntlig presentation i grupp
  • Seminariedeltagande

1003 - Pedagogik från marginalen:

  • Skriftlig individuell textanalys av styr- och policydokument
  • muntlig presentation i grupp
  • Seminariedeltagande

1004 - Pedagogiska frirum:

  • Skriftlig individuell hemtentamen
  • Fältstudie i grupp med muntlig opposition/respons
  • Seminariedeltagande

Enstaka missade seminarietillfällen kan, efter samråd men delkursansvarig, kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.

För betyget Väl godkänt (VG) krävs motsvarande betyg på minst 22,5 högskolepoäng.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.