Kursplan

Gestaltade livsmiljöer, 15 högskolepoäng

(Designed living environments, 15 credits)

Kurskod 1054KV
Ämnesgrupp Konstvetenskap
Huvudområde Konstvetenskap
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Vårtermin 2021

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2020-06-04 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskaper och förståelse

  • grundläggande redogöra för begreppet ”gestaltad livsmiljö”
  • beskriva grundläggande drag i gestaltade livsmiljöer och deras kommunikativa kapacitet
  • identifiera centrala frågor om visuella objekt och konstverk och deras miljöskapande förmåga

Färdigheter och förmåga

  • göra grundläggande beskrivningar av gestaltade livsmiljöer och deras spatiala och visuella karaktär
  • utföra enklare objekts- och verksanalyser med hjälp av olika analysmetoder
  • identifiera skillnader och likheter mellan olika konstnärliga och visuella uttryck

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förklara centrala aspekter som påverkar hur konst, arkitektur och vardagsföremål förstås och värderas i relation till varandra i en offentlig miljö
  • diskutera grundläggande förutsättningar för produktion och konsumtion av offentliga objekt/konst/arkitektur utifrån historiska perspektiv och frågan om långsiktigt hållbar utveckling.
  • jämföra teoretiska, politiska, kommunikativa och estetiska likheter och skillnader mellan olika sorters gestaltade objekt och gemensamma miljöer

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen utgår från konstvetenskapliga tolkningstraditioner och de redskap de erbjuder för att beskriva och analysera konst och visuell kultur såsom miljöer, fasader, bilder och objekt. Dessa används för att öva färdigheten att beskriva och analysera det gemensamma rummet och dess bruk och historia. Studenten lär sig också att identifiera grundläggande egenskaper hos miljöer och objekt från olika historiska epoker genom exempel och enskilda verksanalyser. Kursen syftar till att skapa en större medvetenhet om begreppet ”gestaltad livsmiljö” utifrån teoretiska, historiska, politiska, kommunikativa och estetiska perspektiv samt hållbarhetsaspekter, och kommer till stor del att utgå från kursdeltagarnas egna observationer och analyser av den egna närmiljön.

Introduktion: Att förstå gestaltad livsmiljö, 7,5 högskolepoäng

(Introduction: Understanding Designed Living Environments, 7.5 credits)

Delkursen behandlar grundläggande begrepp och introducerar verktyg för att analysera plats och objekt via exempel hämtade från aktuell forskning om arkitektur, konst och design.

1001, Introduktion: Att förstå gestaltad livsmiljö, 7,5 högskolepoäng

(Introduction: Understanding Designed Living Environments, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Att beskriva och analysera gestaltad livsmiljö, 7,5 högskolepoäng

(Describing and Analyzing Designed Living Environments, 7.5 credits)

I delkursen utvecklar studenten förmåga att analysera plats och objekt genom exempel hämtade från den egna närmiljön.

1002, Att beskriva och analysera gestaltad livsmiljö, 7,5 högskolepoäng

(Describing and Analyzing Designed Living Environments, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs genom förinspelade föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter. Om kursen läses som distanskurs sker seminarierna genom högskolans distansverktyg.

Tillgång till dator med internetuppkoppling är en förutsättning även för att gå kursen när den ges som campuskurs.

Examination

1001, Introduktion: Att förstå gestaltad livsmiljö

  • Skriftlig hemtentamen,
  • Seminariedeltagande

1002, Att beskriva och analysera gestaltad livsmiljö

  • Seminariedeltagande
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Frånvaro från högst två seminarier under hela kursen kompenseras med inlämningsuppgifter i enlighet med anvisningar från kursansvarig.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.