Genusvetenskap B, 30 högskolepoäng
(Gender studies B, 30 credits)
Kurskod | 1055GV |
---|---|
Ämnesgrupp | Genusstudier |
Huvudområde | Genusvetenskap |
Fördjupning | G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för kultur och lärande |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50% |
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Vårtermin 2022 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2018-12-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2021-06-03.
Behörighetskrav
Genusvetenskap A, 30 högskolepoäng, eller motsvarande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
- kritiskt reflektera kring begreppet familj och dess olika betydelser i samhälle och kultur i såväl historien som i samtiden,
- förklara teorier och begrepp som används i intersektionella analyser,
- redogöra för ett urval av genusvetenskapliga metoder samt diskutera metodologiska problem,
- redogöra för kunskap om genusvetenskapens vetenskapsteoretiska ansats och kontext, samt forskningsetik.
Färdighet och förmåga
- analysera genusskapande institutioner ur historiska och tvärkulturella perspektiv,
- använda intersektionella teoretiska perspektiv i olika situationer och sammanhang, samt diskutera skillnaderna dem emellan,
- använda genusvetenskapliga forskningsmetoder, analysredskap och praktiska metodverktyg i en mindre genusvetenskaplig undersökning,
- formulera, genomföra och presentera en mindre genusvetenskaplig undersökning,
- skriva stringenta texter av skilda slag inom ramen för akademiskt skrivande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till olika teoretiska perspektiv och forskningsmetoder,
- bedöma relevansen hos olika teoretiska perspektiv och forskningsmetoder i relation till en specifik frågeställning.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Under kursen fördjupas tidigare inhämtade kunskaper om samspelet mellan olika maktordningar, så som kön, genus, sexualitet och etnicitet, samt dess betydelse i samhälle och kultur i såväl dåtid som nutid. Särskild vikt läggs vid träning i analytisk förmåga och praktiska arbetssätt som kan användas i självständiga vetenskapliga arbeten.
Familjen som genusskapande institution, 7,5 högskolepoäng
(Family as a Gendering Institution, 7.5 credits)
I delkursen ”Familjen som en genusskapande institution” analyseras familjen som en genusskapande institution och dess olika betydelser i samhälle och kultur, i såväl historien som samtiden. Under delkursen identifieras och behandlas olika genusvetenskapliga förståelser av begreppet familj. Därtill granskas samtida debatter om familjen som institution och dess betydelse för kön, sexualitet och samhälleliga institutioner kritiskt.
1001, Familjen som genusskapande institution, 7,5 högskolepoäng
(Family as a Gendering Institution, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGIntersektionella teorier, 7,5 högskolepoäng
(Intersectional Theories, 7.5 credits)
Delkursen är en teoretisk fördjupningskurs med inriktning mot intersektionella teorier och dess relevans för genusvetenskapliga studier. Under delkursen läses och diskuteras teorier och begrepp som på olika sätt har en ambition att förstå och analysera olika maktordningars sammanflätning. Intersektionella teorier och begrepp används för att analysera olika material, situationer och sammanhang. Svårigheter och dilemman som intersektionella analyser kan medföra behandlas. På så sätt fördjupas och kompliceras kunskapen om intersektionalitet från A-kursen.
1002, Intersektionella teorier, 7,5 högskolepoäng
(Intersectional Theories, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGKunskap, makt och metoder I, 7,5 högskolepoäng
(Knowledge, Power, Research Methods I, 7.5 credits)
Delkursen ger kunskaper i ett urval av genusvetenskapliga forskningsmetoder, med inriktning mot kvalitativa metoder. Delkursen omfattar praktiska metodövningar som ger träning i olika metoder och hur de kan användas i en vetenskaplig studie. Övningarna varvas med diskussioner och reflektioner som fördjupar förståelsen för vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär och relationen mellan kunskap, makt och metoder
1003, Kunskap, makt och metoder I, 7,5 högskolepoäng
(Knowledge, Power, Research Methods I, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGSjälvständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
(Academic Paper, 7.5 credits)
Delkursen innebär att genomföra ett kortare självständigt vetenskapligt arbete i form av en uppsats. Delkursen ger träning i att formulera en avgränsad genusvetenskaplig frågeställning, sätta sig in i relevant forskning inom frågeställningens område, samla in och analysera ett relevant material, samt skriftligt redovisa för arbetet i en uppsats. I delkursen ingår även att diskutera och försvara sitt arbete, samt kommentera och ge konstruktiv respons på andras pågående och färdiga uppsatser. På så sätt övar studenten sig i att inta ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till vetenskap.
1004, Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
(Academic Paper, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
Campuskurs: I det fall kursen läses som campuskurs består undervisningen av föreläsningar och seminarier. Uppsatsarbetet sker i mindre grupper om 2-3 studenter. Uppsatshandledning sker huvudsakligen i grupp i samband med seminarierna.
Distanskurs: I det fall kursen läses som distanskurs består undervisningen av bild- och textmaterial som tillgängliggörs på högskolans läroplattform samt obligatoriskt deltagande i onlinediskussioner. Tillgång till dator med internetuppkoppling är en förutsättning för att gå kursen
Examination
Campuskurs: I det fall kursen läses som campuskurs examineras moment 1001, 1002 och 1003 genom skriftlig hemtentamen, seminariedeltagande, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.
Distanskurs: I det fall kursen läses som distanskurs examineras moment 1001, 1002 och 1003 genom skriftlig hemtentamen, skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i diskussioner online.
Delkurs 1001 ”Familjen som genusskapande institution”, i de fall delkursen samläses med internationella studenter genomförs seminarier på engelska. Studenten får då välja att lämna in de skriftliga inlämningsuppgifterna och hemtentamen på svenska eller engelska.
Delkursen 1004 ”Självständigt vetenskapligt arbete” examineras genom:
- Uppsats-PM och löpande skriftliga inlämningar
- Seminariedeltagande
- Färdigställd uppsats
- Ventilering av färdigställd uppsats
- Opponering på minst en uppsats
Frånvaro från seminarier alternativt onlinediskussioner kompenseras genom skriftliga inlämningsuppgifter i enlighet med anvisningar från kursansvarig. Högst 20 % av seminarietillfällen kan kompenseras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
För betyget VG på hela B-kursen krävs motsvarande betyg på kursen ’Självständigt vetenskapligt arbete’ samt ytterligare minst 2 delkurser.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.