Informatik B, inriktning Digital affärsutveckling, 30 högskolepoäng
(Informatics B, specialization Digital business development, 30 credits)
Kurskod | 1055IN |
---|---|
Ämnesgrupp | Informatik/data- och systemvetenskap |
Huvudområde | Informatik |
Fördjupning | G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Tekniska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2019-06-12 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Informatik A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
- förklara hur verksamheter och verksamhetsprocesser kan organiseras, modelleras och utvecklas med hjälp av vetenskapliga teorier och begrepp inom området informatik
- identifiera centrala och relevanta vetenskapliga begrepp och teorier inom digital innovation samt deras relevans för tillämpningar inom området informatik
- redogöra för och kritiskt tolka den betydelse och den inverkan informationssystem har i en organisation enligt vetenskapliga teorier inom informatik
- beskriva och analysera betydelsen av beslutsstödjande information (business intelligence) ur ett företags eller en organisations perspektiv
- redogöra för branschspecifika vetenskapliga teorier om digitalisering för turismbranschen
Färdigheter och förmåga:
- analysera och modellera verksamhetsprocesser och dess IT-stöd
- analysera en verksamhets behov och skapa affärs- och informationskrav
- tillämpa metoder för verksamhetsutveckling utifrån vetenskapliga principer för digital innovation
- utveckla tjänster med användning av principerna för digital tjänsteinnovation
- modellera och skapa databaser för transaktionsstödjande verksamhetssystem
- analysera informationsbehov, upprätta systematisk informationsinhämtning och redovisa beslutsstödjande information
- tillämpa grundläggande metoder för beslutsstödssystem (business intelligence)
- genomföra digital affärsutveckling baserat på fördjupad vetenskaplig kunskap om digitalisering inom turismbranschen
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- kritiskt förhålla sig till samhälleliga och etiska aspekter gällande nätbaserade informationssystem, inklusive det nätbaserade IT-systemets roll och utveckling
- reflektera kring nätbaserade informationssystems roll i samhället och människors ansvar för hur de används
- reflektera kring sitt eget behov av att ytterligare utveckla sin kompetens
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen bygger vidare på de kunskaper kring informatik och digital affärsutveckling som studerades under A-kursen. Studenterna lär sig använda digitalisering som verktyg vid verksamhetsutveckling. Studenterna fördjupar sig inom digital innovation och beslutsstödjande system (business intelligence). Dessutom får studenterna fördjupa sig i en specifik domän, turismbranschen, och ges därmed en fördjupad inblick i digitaliseringens påverkan på företag och samhälle.
Verksamhetsutveckling och digitalisering, 7,5 högskolepoäng
(Organisational change och digitization, 7.5 credits)
Delkursen behandlar teorier om organisationer, verksamhetsprocesser samt verksamhets- och affärssystem. Relevanta begrepp för delkursen är systemisk intressentanalys, affärs- och informationskrav, processtänkande och verksamhetsmodellering, digitaliseringens roll vid verksamhetsförändring, affärsprocess-stödjande system, värdekedjestödjande system, upphandling och organisatoriskt lärande. I delkursen studeras känd teori inom området och kritiskt granska dess effekter, vilket förankras genom fallstudier. I delkursen ingår även praktiska moment med databaser och affärssystem.
1001, Verksamhetsutveckling och digitalisering: Uppgifter, 4,5 högskolepoäng
(Organisational change och digitization: Exercises, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1002, Verksamhetsutveckling och digitalisering: Projekt, 3 högskolepoäng
(Organisational change och digitization: Project, 3 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaDigital innovation, 7,5 högskolepoäng
(Digital innovation, 7.5 credits)
I delkursen studeras hur innovationer baserade på IT och digitalisering kan användas vid affärsutveckling. Delkursen tar upp teorier om organisationsformer som stödjer teknikorienterad innovation och studenterna reflekterar kring innovationers effekter. En viktig aspekt är samspelet mellan teknologisk utveckling och marknadsutveckling. Centrala begrepp rör digital tjänsteinnovation, öppen innovation, radikal och konstant innovation, disruptiva innovationscykler samt tekniktrender. I delkursen ingår även praktiska moment med ny teknik.
1003, Digital innovation: Uppgifter, 6 högskolepoäng
(Digital innovation: Exercises, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1004, Digital innovation: Laborationer, 1,5 högskolepoäng
(Digital innovation: laboratory exercises, 1.5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skalaBusiness intelligence, 7,5 högskolepoäng
(Business intelligence, 7.5 credits)
I delkursen fördjupar studenten sin kunskap inom området business intelligence (även kallat beslutsstödssystem). Studenten lär sig bl. a. att kravställa informationsbehov, välja lämpliga informationskällor, systematisera hur datainsamlingen ska gå till, och utforma lämpligt medium för delgivning. Studenten får arbeta praktiskt med att analysera och redovisa ett datamaterial vid affärsbeslut. Delkursen tar upp för området viktiga begrepp samt principer för visuella rapport- och analysverktyg. Studenten lär sig arbeta med både relationsdatabaser och visuella rapportverktyg. Vidare får studenten lära sig metoder för visuell dataanalys vid affärsbeslut och hur man praktiskt skapar visualiserade beslutsstöd.
1005, Business intelligence: Laborationer, 4,5 högskolepoäng
(Business intelligence: laboratory exercises, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1006, Business intelligence: Uppgifter, 3 högskolepoäng
(Business intelligence: Exercises, 3 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaBranschfördjupning: E-turism, 7,5 högskolepoäng
(Industrial Case: E-tourism, 7.5 credits)
Delkursen tar upp hur digitalisering och digital affärsutveckling skapar möjligheter och utmaningar inom turismbranschen samt dess samhälliga konsekvenser. I delkursen studeras hur digitaliseringen påverkar bl. a. destinationstänkande, affärs- och betalmodeller, ledning och marknadsföring specifikt inom turismbranschen. Vidare får studenterna tillämpa och fördjupa sina kunskaper inom områden de studerat i tidigare delkurser, med utgångspunkt från en vetenskaplig fördjupning i digitaliseringen inom en viss bransch.
1007, Branschfördjupning: E-turism: Projekt, 4,5 högskolepoäng
(Industrial Case: E-tourism: Project, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1008, Branschfördjupning: E-turism: Uppgifter, 3 högskolepoäng
(Industrial Case: E-tourism: Exercises, 3 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshoppar och praktiska övningar. Studentens egen övning sker delvis individuellt, delvis i grupp. Under projektdelen ges studenterna handledning individuellt eller i grupp.
Examination
Delkursen Verksamhetsutveckling och digitalisering
1001: Verksamhetsutveckling och digitalisering: Uppgifter
- Skriftlig inlämning, individuellt och i grupp
- Genomförande av datorlaborationer och workshoppar
- Praktiska uppgifter i grupp
1002: Verksamhetsutveckling och digitalisering: Projekt
- Genomförande av projekt i grupp med skriftlig redovisning
- Individuell skriftlig inlämning
Delkursen Digital innovation
1003: Digital innovation: Uppgifter
- Skriftlig inlämning, individuellt och i grupp
- Genomförande av workshoppar och fältstudier
1004: Digital innovation: Laborationer
- Genomförande av datorlaborationer
- Praktiska uppgifter i grupp
Delkursen Business intelligence
1005: Business intelligence: Laborationer
- Skriftlig inlämning, individuellt och i grupp
- Genomförande av datorlaborationer och workshoppar
- Praktiska uppgifter i grupp och individuellt.
1006: Business intelligence: Uppgifter
- Skriftliga individuella inlämningsuppgifter
- Genomförande av seminarier och workshoppar
- Delkursen Branschfördjupning: E-turism
1007: Branschfördjupning E-turism: projekt
- Genomförande av projekt i grupp med muntlig och skriftlig redovisning
- Individuell skriftlig inlämning
- Genomförande av workshoppar och fältstudier
1008: Branschfördjupning E-turism: uppgifter
- Skriftliga individuella inlämningsuppgifter
Frånvaro från mindre än hälften av workshoppar och fältstudier per delkurs kan kompenseras genom skriftliga inlämningsuppgifter. Frånvaron av mer än hälften kan inte kompenseras utan måste examineras inom ramen för nästa kurstillfälle.
Projektarbete (1007) omexamineras vid nästa kurstillfälle.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.