Ledarskap och delaktighet i pedagogisk praktik, 7,5 högskolepoäng
(Leadership and participation in pedagogical practice, 7.5 credits)
Kurskod | 1055PE |
---|---|
Ämnesgrupp | Pedagogik |
Huvudområde | Pedagogik |
Fördjupning | A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för kultur och lärande |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50% |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Avancerad nivå |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2021 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2020-11-19 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Filosofie kandidatexamen med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik eller motsvarande. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2 B eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskaper och förståelse
- beskriva och problematisera det pedagogiska ledarskapets teori och praktik utifrån pedagogiska kunskapstraditioner och samtida forskning
Färdigheter och förmåga
- kritiskt analysera pedagogiskt ledarskap utifrån relevanta teorier och begrepp
- identifiera och problematisera skilda ledarskapsperspektiv i pedagogisk praktik med hjälp av observation som vetenskaplig metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- reflektera över observation som vetenskaplig metod för att studera det pedagogiska ledarskapets praktik med hänsyn till forskningsetiska överväganden samt den pedagogiska verksamhetens villkor
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen syftar till att utveckla en fördjupad förståelse för det pedagogiska ledarskapets teori och praktik genom att aktualisera frågor om delaktighet och ansvar, makt och motstånd samt styrning och frihet. Begreppsparen belyses utifrån både pedagogiska kunskapstraditioner och samtida pedagogisk forskning. Under kursen diskuteras hur pedagogiskt ledarskap kan studeras genom observation som vetenskaplig metod och tillhörande forskningsetiska ställningstaganden behandlas.
1001,
Ledarskap och delaktighet i pedagogisk praktik,
7,5 högskolepoäng
(Leadership and participation in pedagogical practice,
7.5 credits)
Betygsalternativ:
Tregradig skala
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
- Skriftlig individuell hemtentamen
- Muntliga och skriftliga redovisningar
- Seminariedeltagande
Sammanlagd frånvaro från seminarier om högst 20% kan kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.