Kursplan

Hållbar utveckling ur individ- organisations och nätverksperspektiv, 7,5 högskolepoäng

(Sustainable development from different perspectives: individuals, organisations and social networks, 7.5 credits)

Kurskod 1058SL
Ämnesgrupp Sociologi
Huvudområde Sociologi
Fördjupning A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för samhällsvetenskaper
Utbildningsområde/n Samhällsvetenskapliga området 100%
Betygsalternativ på hel kurs AF
Utbildningsnivå Avancerad nivå
Undervisningsspråk Engelska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2019

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för samhällsvetenskaper vid Södertörns högskola den 2018-12-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet med minst 90 högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande. Dessutom gymnasiekurs Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • översiktligt redogöra för aktuell forskning och teoribildning om hÃ¥llbar samhällsutveckling utifrÃ¥n ett sociologiskt, företagsekonomiskt, nationalekonomiskt och psykologiskt perspektiv,
  • översiktligt redogöra för internationella överenskommelser om hÃ¥llbar utveckling som exempelvis FN:s hÃ¥llbarhetsmÃ¥l (SDG, Agenda 2030),
  • översiktligt redogöra för aktuell forskning om modeller för en hÃ¥llbar samhällsutveckling i vilka sociala, ekonomiska och ekologiska hÃ¥llbarhetsmÃ¥l sammanförs,
  • kritiskt diskutera och analysera hÃ¥llbarhet, med olika sociala, ekonomiska och ekologiska perspektiv pÃ¥ lokal, nationell och global nivÃ¥,
  • identifiera och kritiskt analysera olika aktörers (individers, organisationers, sociala rörelsers) ansvar och handlingsutrymme för hÃ¥llbar samhällsutveckling,
  • kritiskt reflektera över användningen av samhällsvetenskapliga metoder för analys av samhällsutveckling med avseende pÃ¥ hÃ¥llbarhet och resiliens,
  • kritiskt reflektera kring mÃ¥lkonflikter och etiska dilemman pÃ¥ omrÃ¥det hÃ¥llbar utveckling.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Syftet med kursen är att introducera en samhällsvetenskaplig analys av det dynamiska samspelet mellan individ, organisationer, samhälle och ekologiska system med fokus på hur institutionella strukturer påverkar förutsättningar för social ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Kursen ger en bred introduktion till hållbarhet som praktik, policyfält och forskningsområde. Mastersstudenten tillägnar sig grundläggande och fördjupande kunskaper i att studera och bedöma hållbarhet med hjälp av ett brett spektrum av samhällsvetenskapliga teoretiska verktyg. Under kursen fördjupar studenten sin förståelse av samhällsutmaningar när det gäller ekonomisk och social hållbarhet.

1001, Hållbar utveckling ur olika aktörsperspektiv, 7,5 högskolepoäng

(Sustainable development from different perspectives, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AF

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar med betoning på självständiga litteraturstudier och studentaktiviteter.

Examination

  • Skriftliga, individuella inlämningsuppgifter
  • Deltagande i mindre fältstudie och posterpresentation
  • Seminariedeltagande

Enstaka missade seminarier kan, efter samråd med examinator, kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Övrigt

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.