Hållbar utveckling ur individ- organisations och nätverksperspektiv, 7,5 högskolepoäng
(Sustainable development from different perspectives: individuals, organisations and social networks, 7.5 credits)
Kurskod | 1058SL |
---|---|
Ämnesgrupp | Sociologi |
Huvudområde | Sociologi |
Fördjupning | A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för samhällsvetenskaper |
Utbildningsområde/n |
Samhällsvetenskapliga området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | AF |
Utbildningsnivå | Avancerad nivå |
Undervisningsspråk | Engelska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2019 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för samhällsvetenskaper vid Södertörns högskola den 2018-12-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet med minst 90 högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande. Dessutom gymnasiekurs Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- översiktligt redogöra för aktuell forskning och teoribildning om hållbar samhällsutveckling utifrån ett sociologiskt, företagsekonomiskt, nationalekonomiskt och psykologiskt perspektiv,
- översiktligt redogöra för internationella överenskommelser om hållbar utveckling som exempelvis FN:s hållbarhetsmål (SDG, Agenda 2030),
- översiktligt redogöra för aktuell forskning om modeller för en hållbar samhällsutveckling i vilka sociala, ekonomiska och ekologiska hållbarhetsmål sammanförs,
- kritiskt diskutera och analysera hållbarhet, med olika sociala, ekonomiska och ekologiska perspektiv på lokal, nationell och global nivå,
- identifiera och kritiskt analysera olika aktörers (individers, organisationers, sociala rörelsers) ansvar och handlingsutrymme för hållbar samhällsutveckling,
- kritiskt reflektera över användningen av samhällsvetenskapliga metoder för analys av samhällsutveckling med avseende på hållbarhet och resiliens,
- kritiskt reflektera kring målkonflikter och etiska dilemman på området hållbar utveckling.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Syftet med kursen är att introducera en samhällsvetenskaplig analys av det dynamiska samspelet mellan individ, organisationer, samhälle och ekologiska system med fokus på hur institutionella strukturer påverkar förutsättningar för social ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Kursen ger en bred introduktion till hållbarhet som praktik, policyfält och forskningsområde. Mastersstudenten tillägnar sig grundläggande och fördjupande kunskaper i att studera och bedöma hållbarhet med hjälp av ett brett spektrum av samhällsvetenskapliga teoretiska verktyg. Under kursen fördjupar studenten sin förståelse av samhällsutmaningar när det gäller ekonomisk och social hållbarhet.
1001, Hållbar utveckling ur olika aktörsperspektiv, 7,5 högskolepoäng
(Sustainable development from different perspectives,
7.5 credits)
Betygsalternativ:
AF
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar med betoning på självständiga litteraturstudier och studentaktiviteter.Examination
- Skriftliga, individuella inlämningsuppgifter
- Deltagande i mindre fältstudie och posterpresentation
- Seminariedeltagande
Enstaka missade seminarier kan, efter samråd med examinator, kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Övrigt
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.