Kursplan

Företagsekonomi B, 30 högskolepoäng

(Business Studies B, 30 credits)

Kurskod 1072FE
Ämnesgrupp Företagsekonomi
Huvudområde Företagsekonomi
Fördjupning G1E (Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen)
Ansvarig institution Institutionen för samhällsvetenskaper
Utbildningsområde/n Samhällsvetenskapliga området 100%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå B
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2016

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för samhällsvetenskaper vid Södertörns högskola den 2016-02-11 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Företagsekonomi A, 30 högskolepoäng, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och tillämpa centrala begrepp och teorier i företagsekonomi
  • jämföra olika företagsekonomiska ansatser samt att förklara hur företag och organisationer kan styras genom att pÃ¥verka utformningen av dess struktur, kultur och processer
  • redogöra för modeller som syftar till att beskriva och förklara företagsekonomiska problem
  • redogöra för modeller som kan vägleda vid beslut samt uppvisa bred teoretisk kunskapsbas i tillämpad form
  • redogöra för vetenskapliga redskap för att analysera, bearbeta och värdera fakta samt uppvisa insikt i hur kunskap skapas genom växelverkan mellan vetenskap och praktik

Färdighet och förmåga

  • analysera olika typer av organisation och ledarskap, tänka i termer av modeller, göra medvetna och explicita förenklingar samt kunna se och hantera problem frÃ¥n olika perspektiv och utgÃ¥ngspunkter
  • söka, samla och kritiskt tolka information för att kunna besvara företagsekonomiska frÃ¥geställningar
  • utföra undersökningar pÃ¥ vetenskaplig grund som innefattar att identifiera, formulera och besvara företagsekonomiska problemställningar med hjälp av vetenskaplig metod.
  • omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling samt utifrÃ¥n tidigare teoretiska och praktiska kunskaper utveckla nya kunskaper
  • skriftligt och muntligt presentera och kritiskt reflektera kring företagsekonomisk litteratur, praktikfall och vetenskapliga artiklar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • hantera etiska frÃ¥geställningar inom företagsekonomi samt reflektera över sin egen kunskap och sitt lärande
  • göra självständiga bedömningar och ställningstaganden utifrÃ¥n flera olika perspektiv 

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursens huvudsyfte är att ge en bred teoretisk företagsekonomisk kunskapsbas i tillämpad form. Sammansättningen av delkurser inom finansiering, organisation och marknadsföring skapar en övergripande och sammanhållen kunskapsbas inom det företagsekonomiska området. Kursen avslutas med ett självständigt arbete där studenten får undersöka ett företagsekonomiskt tema inom ramen för en vetenskaplig uppsats.

Investering och finansiering, 7,5 högskolepoäng

(Investment and Finance, 7.5 credits)

Delkursens övergripande syfte är att ge studenten kunskap i finansiella
marknader och utveckla förmåga till analys och beslutsfattande i frågor
rörande den finansiella styrningen av företag. Delkursen behandlar därför
områden som finansiellt tänkande från historiskt perspektiv till ett nutidsperspektiv, grundläggande modeller och teorier inom företagsfinansiering och användande av olika moderna finansieringsinstrument.

Delkursen syftar även till att ge ingående kunskaper om, och färdigheter i, användning av olika modeller för analys av investeringar och finansiell planering, specifikt aktie- och företagsvärdering, kapitalmarknadens uppbyggnad och olika kapitalkällor och kapitalkostnader.

Delkursen fokuserar även på att utveckla studentens förmåga till att koppla finansieringsfrågor och ekonomiska analysverktyg till affärsplanen, att analysera och kritiskt granska finansiell information inom och utom ett företag, samt till självständiga analyser och beslutsfattande i finansiella frågor.

1001, Investering och finansiering, seminarier, 1,5 högskolepoäng

(Investment and Finance, Seminars, 1.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala

1002, Investering och finansiering, tentamen, 6 högskolepoäng

(Investment and Finance, Examination, 6 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Organisationsteori, 7,5 högskolepoäng

(Organization Theory, 7.5 credits)

Delkursens övergripande syfte är att öka studentens förståelse för olika former för samordning, styrning och kontroll av individuell och kollektiv verksamhet i organisationer som har utvecklats under moderniteten. Delkursen ger en överblick över de historiska förutsättningarna för uppkomsten av dessa former, deras förändring och utveckling samt deras praktiska implikationer. Genom att studera dessa former och deras implikationer utifrån en mångfald av ansatser och perspektiv, syftar delkursen vidare till att utveckla studentens kritiska förhållningssätt samt förmåga till kritisk reflektion kring både teoretiska frågor och företeelser på det empiriska fältet.

1003, Organisationsteori, seminarier, 1,5 högskolepoäng

(Organization Theory, Seminars, 1.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala

1004, Organisationsteori, tentamen, 6 högskolepoäng

(Organization Theory, Examination, 6 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Strategisk marknadsföring, 7,5 högskolepoäng

(Strategic Marketing, 7.5 credits)

Delkursen ger en övergripande bild av marknadsfunktionen i ett företag eller en organisation och förståelse för strategiskt marknadsföringstänkande. Delkursen ger därför grundläggande kunskaper i de uppgifter som är kopplade till marknadsföringsfunktionen i ett varu- respektive tjänsteproducerande företag eller en organisation såsom (exempelvis) olika angreppssätt och metoder för strategiska analyser, marknadsföring enligt marketing-mix synsättet och kunskaper om marknadsföring av tjänster och service management.

Delkursen behandlar även analyser av branschers lönsamhet, företags eller organisationers konkurrensposition, produkters och affärsområdens marknads- och konkurrensförmåga samt hur kundmarknaden värderar och uppfattar företags eller organisationers konkurrensförmåga. Delkursen ger även färdigheter i att använda analysen som underlag och verktyg i företagets eller organisationens strategiska marknadsbedömning och strategiformulering.

Delkursen ger även grundläggande kunskaper i marknadslagstiftningen som anger ramarna för olika marknadsföringsåtgärder.

1005, Strategisk marknadsföring, seminarier, 1,5 högskolepoäng

(Strategic Marketing, Seminars, 1.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala

1006, Strategisk marknadsföring, tentamen, 6 högskolepoäng

(Strategic Marketing, Examination, 6 credits)

Betygsalternativ: G/VG


B-uppsats i företagsekonomi, 7,5 högskolepoäng

(B-level Essay in Business Studies, 7.5 credits)

Delkursen syftar till att utveckla studentens vetenskapliga förhållningssätt och förståelse för hur vetenskapliga undersökningar byggs upp och genomförs, liksom de villkor och förutsättningar som präglar dessa arbeten och processer. Studenten ska erhålla grundläggande kunskaper i vetenskapligt arbete, samt öva sig mer djupgående i vissa delar i ett vetenskapligt arbete inom det företagsekonomiska ämnet.

I denna delkurs ska studenten bekanta sig med uppsatsarbetets olika moment, processer och överväganden, liksom rent praktiskt få tillämpa vissa moment utifrån en självständigt vald problemformulering. Förutom det vetenskapliga arbetet som studenten författar och muntligt försvarar ingår även att kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete.

Studenten kommer under delkursen att lära sig olika typer av forskningsdesign och upplägg, liksom enklare statistiska beräkningar samt kvalitativa och kvantitativa analysmetoder.

Delkursen ska ge studenten kunskap om hur vetenskapliga arbeten författas, byggs upp, planeras och genomförs och blir därmed förberedande inför självständiga arbeten på mer avancerad nivå. Inom denna delkurs författas det vetenskapliga arbetet i grupp.

1007, B-uppsats i företagsekonomi, 7,5 högskolepoäng

(B-level Essay in Business Studies, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

Examination

För delkurserna Strategisk marknadsföring, Investering och finansiering samt Organisationsteori sker examinationen i form av:

  • Skriftlig salstentamina
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga redovisningar och avrapporteringar
  • Seminariedeltagande

För B-uppsats sker examination i form av:

  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga redovisningar och avrapporteringar
  • Seminariedeltagande
  • Författande och seminariebehandling av ett vetenskapligt arbete
  • Opposition pÃ¥ annan students vetenskapliga arbete och försvar av det egna vetenskapliga arbetet

För slutbetyget väl godkänd (VG) på hela kursen krävs motsvarande betyg på minst 15 högskolepoäng (hälften av kursens totala poängomfattning).

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.