Idéhistoria B, 30 högskolepoäng
(History of Ideas B, 30 credits)
Kurskod | 1076IH |
---|---|
Ämnesgrupp | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Huvudområde | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Fördjupning | G1E (Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen) |
Ansvarig institution | Institutionen för historia och samtidsstudier |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola den 2019-06-11 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Idéhistoria/idé- och lärdomshistoria A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- ingående redogöra för vissa moment i den västerländska idéhistorien
- redogöra för några huvuddrag i det svenska idéhistorieämnets uppkomst, utveckling och karakteristiska drag
- diskutera några teoribildningar som spelar en viktig roll i det samtida idéhistorieämnet
- sammanfatta och anlägga ett kritiskt perspektiv på ett aktuellt tema inom modern idéhistoria
- översiktligt redogöra för de viktigaste problemen, argumenten och slutsatserna i någon klassisk idéhistorisk källtext
- översiktligt redogöra för hur teori, metod och begrepp används i en idéhistorisk avhandling/vetenskaplig text
Färdighet och förmåga
- tolka och analysera idéhistoriska källtexter
- analysera och kritiskt diskutera forskning inom ett aktuellt idéhistoriskt tema
- skriva en kortare uppsats i ett idéhistoriskt ämne och i samband med detta formulera en idéhistorisk problemställning, identifiera ett relevant källmaterial, planera uppsatsarbetet och genomföra det inom givna tidsramar
- tillämpa grundläggande principer för formalia vid skrivandet av idéhistoriska uppsatser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- anlägga ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt till ett aktuellt tema inom idéhistorien
- anlägga ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt till idéhistoriska källtexter och till tolkningar av sådana texter.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen innebär en fördjupning kring vetenskapligt skrivande samt kring tolkning av idéhistoriska källtexter. Till detta kommer en delkurs om idéhistoriska klassiker samt en delkurs om samtida kulturteori och politisk filosofi.
Teori och metod, 6 högskolepoäng
(Theory and Method, 6 credits)
Syftet med delkursen är att ge en första orientering om idéhistoriens egenart och speciella teoretiska problem, och samtidigt att fylla ett behov av träning i läsning och tolkning av idéhistoriska texter. Delkursen har två huvudtemata. Det första temat gäller idé- och lärdomshistoriens speciella förutsättningar och egenart, ämnets centrum respektive periferier, olika synsätt på dess tillkomst och framväxt samt dess relationer till andra historiska ämnen. Det andra temat utgörs av tolkning och närläsning av en idéhistorisk källtext, en introduktion till några aktuella tolkningsteorier och i anknytning till detta en närläsning och tolkning av teoretiska/metodologiska texter med anknytning till idéhistoria, samt tolkning och analys av teori och metod i ett idéhistoriskt vetenskapligt verk.
1001, Teori och metod, 6 högskolepoäng
(Theory and Method, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaIdéhistorisk temakurs, 7,5 högskolepoäng
(Thematic Course in Intellectual History, 7.5 credits)
Kursen innebär en fördjupning av ett aktuellt idéhistoriskt tema. På kursen läses ett urval av artiklar centrala för att både förstå och problematisera temat. På kursen ingår också läsning av källtexter med relevans för temat. Temat kan variera från termin till termin.
1002, Idéhistorisk temakurs, 7,5 högskolepoäng
(Thematic Course in Intellectual History, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaKlassikerläsning, 7,5 högskolepoäng
(Classic Philosophers, 7.5 credits)
Under delkursen läses antingen ett längre verk eller flera kortare texter av någon (eller några närbesläktade) tänkare, i båda fallen med kompletterande kommenterande texter. Huvudtexten/texterna kan variera från termin till termin men har karaktären av att vara en idéhistorisk klassiker.
1003, Klassikerläsning, 7,5 högskolepoäng
(Classic Philosophers, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUppsats, 9 högskolepoäng
(Essay, 9 credits)
Delkursen innefattar att den studerande självständigt skall författa en mindre uppsats över ett väl avgränsat ämne. I seminarieform diskuteras tolkning och analys av källtexter, vad ett idéhistoriskt syfte och en idéhistorisk frågeställning är, avgränsningsproblem, disposition, akribi, excerpering och språklig framställning.
1004, Uppsats, 9 högskolepoäng
(Essay, 9 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och uppsatshandledning. Utöver den lärarledda undervisningen kan enskilda arbeten och grupparbeten förekomma.
Examination
- Teori och metod: Skriftlig tentamen samt aktivt deltagande i seminarierna.
- Temakurs: Aktivt deltagande i seminarierna och skriftliga inlämningsuppgifter.
- Klassikerläsning: Skriftlig tentamen samt aktivt deltagande i seminarierna.
- Uppsats: Författa en mindre uppsats över ett väl avgränsat ämne. Uppsatsen ventileras vid ett seminarium. I examinationen ingår också att opponera på en annan uppsats.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.