Kursplan

Idéhistorisk temakurs: Förstörelsens kulturhistoria, 7,5 högskolepoäng

(Thematic Course in Intellectual History: The cultural history of destruction, 7.5 credits)

Kurskod 1082IH
Ämnesgrupp Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria
Huvudområde Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria
Fördjupning G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för historia och samtidsstudier
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå B
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2021

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola den 2020-08-25 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

30 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • redogöra för förstörelsens kulturhistoria frÃ¥n reformationen till idag och dess varierande historiska sammanhang utifrÃ¥n ett idéhistoriskt perspektiv,
  • redogöra för och analysera centrala problem, frÃ¥geställningar, skilda tolkningar och begrepp i den moderna forskningen kring förstörelsen av platser och kulturarv,
  • självständigt diskutera olika inriktningar inom forskning kring förstörelsens idéhistoria med avseende pÃ¥ vägledande kunskapsintressen och teoretiska grundantaganden

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Under 2000-talet har förstörelsen av världsarv runt om i världen fått bred medial uppmärksamhet. Kursen handlar om förstörelsen av kloster och kyrkor som följde på den protestantiska reformationen, förstörelsen av bibliotek under första världskriget, 1990-talets Balkankrig och Islamiska statens förstörelse av världsarv. Studenterna arbetar under kursens gång aktivt med olika typer av historiskt källmaterial och varierande sekundärtexter.

1001, Idéhistorisk temakurs: Förstörelsens kulturhistoria, 7,5 högskolepoäng

(The cultural history of destruction, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i seminarie- och föreläsningsform. Utöver den lärarledda undervisningen kan enskilda arbeten och grupparbeten förekomma.

Examination

Examinationen sker dels fortlöpande i form av aktivt deltagande på kursens seminarier, dels i form av en mindre uppsats vid slutet av kursen.

Högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Eventuella kompletteringar ska vara inlämnade senast 3 veckor efter det att uppgiftens resultat meddelats.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.