Medieteknik A inom Spelprogrammet, 30 högskolepoäng
(Media Technology A: Computer Games Programme, 30 credits)
Kurskod | 1146ME |
---|---|
Ämnesgrupp | Medieproduktion |
Huvudområde | Medieteknik |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Tekniska området 100%
|
Ges endast inom följande program | Spelprogrammet |
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VT2017 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2014-05-07 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2017-06-07.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Engelska B (Områdesbehörighet 4, undantag ges för Matematik C och Samhällskunskap A). Eller Grundläggande behörighet (Områdesbehörighet A4, undantag ges för Matematik 3b / 3c och Samhällskunskap 1b / 1a1 och 1a2).
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- översiktligt beskriva spelens historia, med fokus på digitala spel
- beskriva spelens grundläggande element (såsom regler, gameplay, berättande, grafik, interaktion)
- beskriva och reflektera kring spelande som kulturell praktik
- särskilja och sammanfatta olika spelgenrer och spelplattformar
- beskriva grundläggande designmetoder och projektformer som används i spelutveckling
Färdigheter och förmåga
- tillämpa teorier och metoder i praktiskt spelutvecklingsarbete
- utföra konstruktivt arbete inom ett spelutvecklingsteam i sin roll som speldesigner eller spelgrafiker
- kritiskt granska och kommentera andras speldesign- och spelutvecklingsarbete
- beskriva och analysera sitt eget speldesign- och spelutvecklingsarbete
- förstå och beskriva betydelsen av att hålla deadlines inom spelbranschen
- använda spelutvecklingsverktyg
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och bedöma enskilda spel utifrån olika kvaliteter och perspektiv
- kritiskt förhålla sig till spel som social och kulturell företeelse
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen syftar till att ge en orientering i de teoretiska, tekniska och praktiska grunderna inom digital medie- och informationsteknik, med tonvikt på speldesign och spelutveckling. Områdets speciella förutsättningar och tillämpningar studeras liksom interaktiv och multimedial kommunikation i olika samhälleliga sammanhang. Centrala problemställningar är design, produktion och distribution av spel, samt utveckling, användning och utvärdering av spelartefakter. Kursen ger en introduktion till digital medieteknik inom spelområdet och utvecklingen inom detta område. Stor tyngd läggs vid projektbaserad speldesign och spelutveckling och vid hur olika delar inom ett spel kan integreras för att effektivt skapa önskade spelupplevelser.
Introduktion till spelprogrammet, 7,5 högskolepoäng
(Introduction to the Computer Games Programme, 7.5 credits)
Delkursen ger en introduktion till spelens historia och till spel som kulturellt fenomen samt till verktyg och metoder för speldesign. För området relevanta begrepp diskuteras och en grundläggande färdighet i spelanalys uppövas.
1001, Introduktion till spelprogrammet, 7,5 högskolepoäng
(Introduction to Computer Games Programme, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGSpelutveckling I, 7,5 högskolepoäng
(Game Development I, 7.5 credits)
Delkursen ger en introduktion till speldesign och spelutveckling i teori och praktik. Under delkursen genomförs ett flertal övningar i för utbildningen relevanta datorprogram, som används vid spelutveckling.
1002, Spelutveckling I, 7,5 högskolepoäng
(Game Development I, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGSpelutveckling II, 7,5 högskolepoäng
(Game Development II, 7.5 credits)
Delkursen fördjupar kunskaperna om speldesign och spelutveckling i teori och praktik. Studenterna ges under delkursen möjlighet att fördjupa sig i utvalda teoretiska och praktiska spelperspektiv och spelupplevelser.
1003, Spelutveckling II, 7,5 högskolepoäng
(Game Development II, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGSpel som interaktivt medium, 7,5 högskolepoäng
(Games as an Interactive Medium, 7.5 credits)
I delkursen betraktas spel ur ett medievetenskapligt perspektiv. Beroende på hur man definierar begreppet "medium" kan skillnader och likheter mellan spel och andra medier urskiljas. Dessutom behandlas interaktivitetens betydelse i spel och hur denna liknar och skiljer sig från andra typer av interaktiva artefakter.
1004, Spel som interaktivt medium, 7,5 högskolepoäng
(Games as an Interactive Medium, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och grupparbeten. Teoretiska och praktiska inslag integreras i undervisningen.
Examination
1001 Introduktion till spelprogrammet, 7,5 högskolepoäng
- tekniska och skriftliga inlämningsuppgifter (individuellt och i grupp)
1002 Spelutveckling I, 7,5 högskolepoäng
- tekniska och skriftliga inlämningsuppgifter (individuellt och i grupp)
1003 Spelutveckling II, 7,5 högskolepoäng
- spelprojektarbete samt skriftlig och muntlig redovisning (grupp)
- skriftlig rapport (individuellt)
1004 Spel som interaktivt medium, 7,5 högskolepoäng
- skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer (individuellt och i grupp)
För examinationsmoment 1001, 1002 & 1004 gäller:
- Grupparbeten kan, efter instruktion från examinator, kompenseras individuellt.
För examinationsmoment 1002 gäller:
- Grupparbete kan, enligt examinators instruktion, kompenseras genom individuellt spelprojektarbete med tillhörande individuell skriftlig redovisning i det fall en student inte har deltagit i en grupp. Vid frånvaro kan muntlig redovisning i grupp kompenseras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift enligt examinators instruktion.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Övrigt
Kursplanen korrigerades efter beslut i institutionsnämnden för institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik 2016-05-11[D-nr: 1037/2.1.1/2014]