Spelutveckling och projekthantering, 7,5 högskolepoäng
(Game Development and Project Management, 7.5 credits)
Kurskod | 1149ME |
---|---|
Ämnesgrupp | Medieproduktion |
Huvudområde | Medieteknik |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Tekniska området 100%
|
Ges endast inom följande program | Spelprogrammet |
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | HT2017 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2014-05-07 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2016-12-07.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Engelska B (Områdesbehörighet 4, undantag ges för Matematik C och Samhällskunskap A). Eller Grundläggande behörighet (Områdesbehörighet A4, undantag ges för Matematik 3b / 3c och Samhällskunskap 1b / 1a1 och 1a2).
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- beskriva hur produktionsprocessen för datorspel ser ut
- beskriva iterativ design och agila projekthanteringsmetoder för spel
- tillämpa iterativa och agila metoder i praktisk spelutveckling
- utföra konstruktivt arbete inom ett spelutvecklingsteam i sin roll som speldesigner eller spelgrafiker
- förstå och beskriva betydelsen av att hålla deadlines inom spelbranschen
- reflektera kring sin egen och andras roller inom ett projektarbete inom spelutveckling
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen handlar om hur en modern spelproduktion går till. Kursen fokuserar på projekthanteringsmetoder i både teori och praktik där studenterna får insyn i hur en spelproduktion går till samt får träna på att hantera sin roll i ett projektarbete inom spelutveckling där flera discipliner arbetar tillsammans.
1001, Spelutveckling och projekthantering, 7,5 högskolepoäng
(Game Development and Project Management, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och grupparbeten. Teoretiska och praktiska inslag integreras i undervisningen.
Examination
- skriftliga och tekniska inlämningsuppgifter (individuellt)
- projektarbete samt skriftlig och muntlig redovisning (grupp)
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Övrigt
Kursplanen korrigerades efter beslut i institutionsnämnden för institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik 2016-05-11[D-nr: 1040/2.1.1/2014]