Kursplan

Miljövetenskap C, 30 högskolepoäng

(Environmental Science C, 30 credits)

Kurskod 1173MJ
Ämnesgrupp Miljövetenskap
Huvudområde Miljövetenskap
Fördjupning G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsområde/n Naturvetenskapliga området 80%
Samhällsvetenskapliga området 20%
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå C
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2019

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2019-01-30 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Minst 45 hp miljövetenskap

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten

Övergripande lärandemÃ¥l för hela kursen.

Kunskap och förståelse:

  • redogöra för viktiga ekologiska processer
  • identifiera och beskriva allvarliga hot mot miljö ur ett ekologiskt, geovetenskapligt, politiskt och ekonomiskt perspektiv

Färdighet och förmåga:

  • analysera och redovisa resultat frÃ¥n empiriska och teoretiska studier
  • självständigt utveckla och genomföra en vetenskaplig studie inom miljö och utvecklingsomrÃ¥det innefattande problemformulering, metoddesign, teorianknytning
  • tillämpa olika miljöundersökningsmetoder och utvärdera miljöförhÃ¥llandena inom ett specifikt geografiskt omrÃ¥de för att skriva ett utlÃ¥tande och föreslÃ¥ eventuella Ã¥tgärder
  • visa prov pÃ¥ förstÃ¥elsen för ett vetenskapligt förhÃ¥llningssätt genom att skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete enligt givna anvisningar med korrekt formalia och referenser
  • muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge Ã¥terkoppling pÃ¥ en annan students arbete
  • söka, sammanställa samt kritiskt tolka och värdera relevant information och data i en problemställning

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • identifiera och värdera nutida och framtida effekter av sÃ¥väl lokala som globala miljöproblem
  • relatera och värdera den praktiska tillämpbarheten av egna resultat
  • reflektera över relevanta etiska aspekter pÃ¥ sitt eget och andras arbeten
  • kritiskt reflektera över olika ansatser om samspelet mellan naturresurser och samhälle samt hÃ¥llbar utveckling ur tvär- och mÃ¥ngvetenskapliga perspektiv.

För valda delkurser gäller dessutom följande lärandemål.

[om studenten väljer den valbara delkursen Östersjöns ekosystem och naturresurser 15hp]

  • redogöra för Östersjöns viktigaste ekologiska processer och beskriva dess viktigaste arter, biotoper och geologiska utveckling
  • identifiera och beskriva de allvarligaste hoten mot Östersjöns miljö ur ett ekologiskt, geovetenskapligt, politiskt och ekonomiskt perspektiv
  • beskriva politiska interaktionsmönster kring de viktigaste miljöproblemen i Östersjöregionen
  • analysera hur Östersjöns miljö pÃ¥verkas av dess fysiska förutsättningar
  • självständigt identifiera en vetenskaplig frÃ¥geställning samt utveckla och genomföra ett praktiskt fältförsök, genom att tillämpa ekologisk och geovetenskaplig fältmetodik
  • reflektera över den komplexa interaktionen mellan Östersjöns naturliga havsmiljö och människans pÃ¥verkan samt de konsekvenser detta fÃ¥r för ekosystemet och en hÃ¥llbar utveckling i ÖstersjöomrÃ¥det
  • värdera vikten av ett tvärvetenskapligt förhÃ¥llningssätt för att förklara olika aspekter av Östersjöns miljöproblem
  • kritiskt granska det vetenskapliga innehÃ¥llet i mediers rapportering om Östersjöns miljö

[om studenten väljer den valbara delkursen Mat och miljö 15hp]

  • redogöra för centrala teoretiska begrepp och olika processer och strukturer bakom livsmedelssektorns utveckling och beskaffenhet i Sverige, Norden och ÖstersjöomrÃ¥det, utifrÃ¥n lokala, regionala och globala perspektiv
  • identifiera bakomliggande orsaker till olika livsmedelssystems beskaffenhet, samt sociala och miljömässiga effekter som detta ger upphov till
  • definiera skillnaderna och länkarna mellan olika livsmedelssystem
  • analysera sambandet mellan produktionsförhÃ¥llanden i form av den naturliga miljön och klimat samt samhälleliga och sociala faktorer och i livsmedlens egenskaper
  • problematisera begreppen livsmedelskvalitet och livsmedelssäkerhet
  • genomföra och presentera en bred och tvärvetenskaplig analys av livsmedelsproduktionens dilemman
  • empiriskt undersöka pÃ¥verkan av naturliga miljöfaktorer och mänsklig verksamhet pÃ¥ livsmedelskvalitet och livsmedelsäkerhet
  • kritiskt värdera sociala och miljömässiga effekter av processer och strukturer inom livsmedelssektorn

[om studenten väljer den valbara delkursen Statistik för miljövetare 7,5hp]

  • definiera grundläggande beskrivande statistiska begrepp: olika centralmÃ¥tt och variansmÃ¥tt, vanliga sätt att grafiskt illustrera data.
  • visualisera miljödata med hjälp av GIS (Geografiska informationssystem).
  • utföra insamling av data med iakttagande av observationernas oberoende och eventuella samverkande variabler.
  • redogöra för hur en statistisk analys fungerar: hypotesprövning och sannolikhet.
  • redogöra för hur vanligt förekommande univariata statistiska tester fungerar samt hur linjära och ickelinjära modeller byggs upp och testas med minstakvadratmetoden eller med maximum likelihood.
  • tillämpa univariata linjära och ickelinjära statistiska modeller.
  • beskriva hur multivariat statistik fungerar: klusteranalyser och ordinationer samt kunna tillämpa dessa metoder.
  • motivera hur miljödata frÃ¥n samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga frÃ¥geställningar kan analyseras enligt samma metoder.
  • rapportera statistiska resultat i text och muntligen.
  • kritiskt analysera rapporter, tidningsartiklar mm med avseende pÃ¥ observationernas oberoende och samverkande variabler.
  • urskilja och kritiskt reflektera över statistiska slutsatser som gÃ¥r utöver den population och den frÃ¥geställning analysen är utformade för att testa

[om studenten väljer den valbara delkursen Tillämpad naturgeografi 7,5hp]

  • identifiera effekterna av människans pÃ¥verkan pÃ¥ den naturliga miljön, t ex luft, mark och vatten, i sÃ¥väl kort som lÃ¥ngt tidsperspektiv
  • redogöra för hur nuvarande användning av naturresurser sÃ¥som energikällor, mineraltillgÃ¥ngar, vatten och jordtäcke pÃ¥verkar jordens framtida resurstillgÃ¥ng
  • analysera olika jordarters sammansättning samt förstÃ¥ hur sammansättningen pÃ¥verkar jordarnas fysiska egenskaper och tekniska användbarhet
  • tillämpa olika miljöundersökningsmetoder och utvärdera miljöförhÃ¥llandena inom ett specifikt geografiskt omrÃ¥de för att skriva ett utlÃ¥tande och föreslÃ¥ eventuella Ã¥tgärder
  • muntligt kommunicera aktuella miljöproblem till tänkbara mÃ¥lgrupper i samhället exempelvis tjänstemän, politiker eller allmänheten
  • identifiera och värdera nutida och framtida effekter av sÃ¥väl lokala som globala miljöproblem

[om studenten väljer den valbara delkursen Naturresurshushållning 15hp]

  • beskriva ekosystemtjänster och natursystemens betydelse för samhällsutveckling
  • redogöra för olika redskap och metoder för att identifiera och kvantifiera ekosystemtjänster och för handläggningen av naturresurs- och miljöfrÃ¥gor
  • beskriva koncept och idéer om hÃ¥llbart företagande samt ledningssystem för miljö - och hÃ¥llbarhetsarbete (tex ISO 14001),
  • kritiskt granska och kommentera andra projektarbeten,
  • kritiskt reflektera över olika ansatser om samspelet mellan naturresurser och samhälle samt hÃ¥llbar utveckling ur tvär- och mÃ¥ngvetenskapliga perspektiv.

[om studenten väljer den valbara delkursen Kvalitativ metod i miljövetenskap 7,5hp]

  • beskriva hur olika metoder lämpar sig för olika typer av problemformuleringar inom miljövetenskap
  • jämföra kvalitativa och kvantitativa studier utifrÃ¥n grundläggande metodologiska principer
  • använda sig av deltagande observation, intervjuer, enkäter och textanalys för ett mindre miljövetenskapligt arbete samt beskriva väsentliga skillnader mellan teknikerna
  • relatera olika typer av urvalsproblematik till olika metoder och tekniker
  • visa förmÃ¥ga att i form av en metoddesign planera en genomförbar miljövetenskaplig studie
  • värdera metoder och vetenskapliga arbeten med hänsyn till källkritik, validitet, generaliserbarhet, jämförbarhet och forskareffekt.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursens är en fördjupning av ämnet miljövetenskap. Under kursen utvecklar studenten sin förmåga att analysera miljövetenskapliga problem i olika sammanhang och ur olika perspektiv. Kursen innehåller två eller tre delkurser. De första 15 högskolepoängen utgörs av en eller två valbara delkurser. De sista 15 högskolepoängen utgörs av examensarbete.

Valbara delkurser som kan ingå i kursen skiljer sig åt mellan hösttermin respektive vårtermin.

Vid studier under hösttermin kan studenten välja:

Östersjöns ekosystem och naturresurser 15 högskolepoäng (delkursen har begränsat antal studieplatser), eller Mat och miljö 15 högskolepoäng, eller Statistik för miljövetare 7,5 högskolepoäng och Tillämpad naturgeografi 7,5 högskolepoäng.

Vid studier under vårtermin kan studenten välja:

Naturresurshushållning 15 högskolepoäng, eller Statistik för miljövetare 7,5 högskolepoäng och kvalitativ metod för miljövetare 7,5 högskolepoäng.

Valbar delkurs: Östersjöns ekosystem och naturresurser, 15 högskolepoäng

(Optional course: The Baltic Sea's Ecosystem and Natural Reso, 15 credits)

Delkursen ger en fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om Östersjöns miljö och de miljöproblem som hotar Östersjöns ekosystem och naturresurser. Inledningsvis behandlas Östersjöns fysiska förutsättningar, geologiska historia samt kustzonens miljöbetingelser och viktiga arter och habitat. Vidare beskriver och exemplifierar kursen Östersjöns viktigaste miljöproblem som kemiska föroreningar, övergödning, överfiske, klimatförändringar och introduktion av främmande arter. I kursen ingÃ¥r även en längre fältbaserad studie. Slutligen behandlas Östersjön ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv där tyngdpunkten ligger pÃ¥ hÃ¥llbar förvaltning, miljöpolitik och Östersjön i media.

1001, Östersjöns ekosystem och naturresurser, seminarier, 4 högskolepoäng

(The Baltic Sea's Ecosystem and Natural Resources, Seminars, 4 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala

1002, Östersjöns ekosystem och naturresurser, teori, 6 högskolepoäng

(The Baltic Sea's Ecosystem and Natural Resources, Theory, 6 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1003, Östersjöns ekosystem och naturresurser, projektarbete, 5 högskolepoäng

(The Baltic Sea's Ecosystem and Natural Resources, Project, 5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Valbar delkurs: Mat och miljö, 15 högskolepoäng

(Optional course: Food and environment, 15 credits)

Delkursen belyser aktuella frÃ¥geställningar inom jordbruks- och livsmedelssektorn med fokus pÃ¥ Sverige, Norden och Östersjöregionen. Vi diskuterar globala, regionala och lokala socio-ekonomiska, kulturella, tekniska och naturliga processer som pÃ¥verkar vilken mat som produceras, hur den produceras, var den produceras och i slutändan ocksÃ¥ vad som konsumeras, vem som konsumerar, samt vilka egenskaper maten fÃ¥r. Särskilt viktiga teman är marknadens och politikens pÃ¥verkan pÃ¥ livsmedelssektorn pÃ¥ olika nivÃ¥er. Teman som belyses är politik och styrning pÃ¥ lokal, nationell, regional och global nivÃ¥; produktions- och konsumtionsmönster; produktionssystem; samt miljömässiga och samhälleliga effekter som livsmedelsproduktion och livsmedelskonsumtion ger upphov till. Livsmedelskvalitet problematiseras dessutom utifrÃ¥n ekotoxikologi, botanik, geografi och sensorik. Genom praktiska övningar studeras olika produktionsmetoders pÃ¥verkan pÃ¥ livsmedlens innehÃ¥ll och egenskaper och därmed ocksÃ¥ hur de upplevs.

1004, Mat och miljö, teori, 5 högskolepoäng

(Food and environment, theory, 5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1005, Mat och miljö, övningar och exkursioner, 5 högskolepoäng

(Food and environment, practicals and excursions, 5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala

1006, Mat och miljö, projekt, 5 högskolepoäng

(Food and environment, project, 5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Valbar delkurs: Statistik för miljövetare, 7,5 högskolepoäng

(Optional course: Statistics for Environmental Sciences, 7.5 credits)

Delkursen innefattar beskrivande statistik, grafer och GIS-visualiseringar, statistisk analys med huvudvikt på analyser användbara för miljövetare - linjära modeller, generaliserade linjära modeller för binära responser (t ex ja/nej - svar vid intervjuer) och multivariata metoder för att sammanfatta stora dataset (miljödata, artdata). En viktig del är också att träna bedömning av statistisk trovärdighet i artiklar, media och rapporter.

1007, Geografiska informationssystem, 1 högskolepoäng

(Geographical Information Systems, 1 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala

1008, Statistikövningar, 3 högskolepoäng

(Statistical Practicals, 3 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala

1009, Statistik för miljövetare, teori, 3,5 högskolepoäng

(Statistics for Environmental Sciences, Theory, 3.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Valbar delkurs: Tillämpad naturgeografi , 7,5 högskolepoäng

(Optional course: Applied Physical Geography, 7.5 credits)

Delkursen behandlar miljöproblem kopplade till människans nyttjande av luft, mark och vatten. Särskilt fokus ligger på luftföroreningar, klimatförändringar, mark- och vattenanvändning, energi- och mineraltillgångar och avfallshantering såväl globalt som lokalt samt i olika tidsperspektiv. Kursen innehåller laborationer samt ger övning i att tillämpa och kommunicera kunskap om nutida och potentiella framtida miljöproblem samt reflektera över möjliga åtgärder.

1010, Tillämpad naturgeografi, seminarier och övningar, 3 högskolepoäng

(Applied Physical Geography, Seminars and Exercises, 3 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1011, Tillämpad naturgeografi, teori, 4,5 högskolepoäng

(Applied Physical Geography, Theory, 4.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Valbar delkurs: Naturresurshushållning, 15 högskolepoäng

(Optional course: Natural Resource Management, 15 credits)

Delkursen tar upp olika koncept, ansatser och redskap innefattande bland annat ekosystemtjänster, ekologiska fotavtryck, miljö- och hållbarhetssystem (t ex ISO 14001) och CSR, för att visa och utvärdera människans beroende och nyttjande av naturresursbasen och ekosystemtjänster i olika typer av ekosystem och på olika organisationsnivåer i samhället.

1012, Naturresurshushållning, teori, 9 högskolepoäng

(Natural Resource Management, Theory, 9 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1013, Naturresurshushållning, projektarbete/uppsats, 6 högskolepoäng

(Natural Resource Management, Project Work/Essay, 6 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Valbar delkurs: Kvalitativ metod i miljövetenskap, 7,5 högskolepoäng

(Optional course: Qualitative Methods in Environmental Scienc, 7.5 credits)

Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i miljövetenskapliga metoder, med fokus på kvalitativa metoder. Kursen behandlar grundläggande frågor som val och värdering av olika metoder och tekniker. Kursen går igenom olika tekniker som observation, intervjuer, enkäter, textanalys och litteraturstudier. Träning ges också i att skriva, presentera och opponera på vetenskapliga studier.

1014, Kvalitativ metod i miljövetenskap, 7,5 högskolepoäng

(Qualitative Methods in Environmental Science, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Examensarbete i miljövetenskap, 15 högskolepoäng

(Environmental Science: Degree Project, 15 credits)

Delkursen utgörs av ett examensarbete för kandidatexamen i miljövetenskap

1015, Examensarbete i miljövetenskap: Examensarbete, 13,5 högskolepoäng

(Degree project in environmental Science: Degree Project, 13.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1016, Examensarbete i miljövetenskap: opposition, 1,5 högskolepoäng

(Degree project in environmental Science: opposition, 1.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Undervisningens upplägg

Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, exkursioner samt gruppvisa och individuella arbeten. Exkursioner och seminarier är obligatoriska. Undervisning på Engelska kan förekomma.Examensarbetet utgörs av ett självständigt vetenskapligt arbete i grupper om högst två studenter. Delkursen examensarbete i miljövetenskap ges i form av grupphandledningsseminarier, inslag av individuell handledning förekommer.

Examination

Valbar delkurs: Östersjöns ekosystem och naturresurser, 15 högskolepoäng

1001, Östersjöns ekosystem och naturresurser, seminarier, 4 högskolepoäng, (The Baltic Sea's Ecosystem and Natural Resources, Seminars, 4 credits)

  • Aktivt deltagande i seminarier samt muntlig och skriftlig redovisning av resultat frÃ¥n seminarier

1002, Östersjöns ekosystem och naturresurser, teori, 6 högskolepoäng, (The Baltic Sea's Ecosystem and Natural Resources, Theory, 6 credits)

skriftlig tentamen.

1003, Östersjöns ekosystem och naturresurser, projektarbete, 5 högskolepoäng, (The Baltic Sea's Ecosystem and Natural Resources, Project, 5 credits)

  • Aktivt deltagande under fältdelen samt rapport i grupp som redovisas muntligt och skriftligt. Muntlig opposition pÃ¥ en annan grupps rapport ingÃ¥r.

Valbar delkurs: Mat och miljö, 15 högskolepoäng

1004, Mat och miljö, teori, 5 högskolepoäng, (Food and environment, theory, 5 credits)

  • Skriftlig salstentamen

1005, Mat och miljö, övningar och exkursioner, 5 högskolepoäng, (Food and environment, practicals and excursions, 5 credits)

  • Grupparbeten med muntliga och skriftliga redovisningar

1006, Mat och miljö, projekt, 5 högskolepoäng, (Food and environment, project, 5 credits)

  • Skriftlig rapport och muntlig redovisning i grupper med högst tvÃ¥ deltagare

Valbar delkurs: Statistik för miljövetare, 7,5 högskolepoäng

1007, Geografiska informationssystem, 1 högskolepoäng, (Geographical Information Systems, 1 credits)

  • Skriftliga inlämningsuppgifter

1008, Statistikövningar, 3 högskolepoäng, (Statistical Practicals, 3 credits)

  • Skriftliga inlämningsuppgifter

1009, Statistik för miljövetare, Teori, 3,5 högskolepoäng, (Statistics for Environmental Sciences, Theory, 3.5 credits)

  • Skriftlig salstentamen

Valbar delkurs: Tillämpad naturgeografi, 7,5 högskolepoäng

1010, Tillämpad naturgeografi, seminarier och övningar, 3 högskolepoäng, (Applied Physical Geography, Seminars and Exercises, 3 credits)

  • Aktivt deltagande samt genom muntlig och skriftlig redovisning.

1011, Tillämpad naturgeografi, Teori, 4,5 högskolepoäng, (Applied Physical Geography, Theory, 4.5 credits)

  • Skriftlig salstentamen

Valbar delkurs: Naturresurshushållning, 15 högskolepoäng

1012, Naturresurshushållning, teori, 9 högskolepoäng, (Natural Resource Management, Theory, 9 credits)

  • Skriftlig salstentamen

1013, Naturresurshushållning, Projektarbete/Uppsats, 6 högskolepoäng, (Natural Resource Management, Project Work/Essay, 6 credits)

  • Skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig redovisning

Valbar delkurs: Kvalitativ metod i miljövetenskap , 7,5 högskolepoäng

1014, Kvalitativ metod i miljövetenskap , 7,5 högskolepoäng, (Qualitative Methods in Environmental Science, 7.5 credits)

  • Aktivt deltagande pÃ¥ seminarier och inlämning av skriftligt individuellt arbete.

Examensarbete i miljövetenskap, 15 högskolepoäng

1015, Examensarbete i miljövetenskap: Examensarbete, 13,5 högskolepoäng, (Degree project in environmental Science: Degree Project, 13.5 credits)

  • Examination bestÃ¥r av en för gruppen gemensam skriftlig redovisning i form av en uppsats pÃ¥ engelska eller svenska, samt en individuell muntlig redovisning av det vetenskapliga arbetet vid ett examinationsseminarium

1016, Examensarbete i miljövetenskap: opposition, 1,5 högskolepoäng, (Degree project in environmental Science: opposition, 1.5 credits)

  • Examineras med individuell muntlig och skriftlig opposition vid handledningsseminarier och vid slutseminariet pÃ¥ andra studenters examensarbeten inom miljövetenskap.

Högst 20 procent av seminarieredovisningar per delkurs kan ersättas med skriftliga inlämningsuppgifter. Detta gäller ej för examinationsmoment 1016. Exkursioner kan endast göras om vi nästa kurstillfälle.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.