Kursplan

Svenska som andraspråk I för blivande ämneslärare i gymnasieskolan (ämne 2), 30 högskolepoäng

(Swedish as a Second Language I, for Upper Secondary Teaching (Years 10-12) (Subject 2), 30 credits)

Kurskod 1198SV
Ämnesgrupp Svenska som andrasprÃ¥k
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Ges endast inom följande program Ämneslärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot gymnasieskolan, 300-330 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2020

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2019-10-08 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Utbildningsvetenskap för blivande ämneslärare I (25,5 högskolepoäng) och Verksamhetsförlagd utbildning I, för blivande ämneslärare i gymnasieskolan (4,5 högskolepoäng).

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för ämnet svenska som andrasprÃ¥ks framväxt och vad som utmärker ämnet i dagens utbildningssystem
  • Beskriva och förklara svenska sprÃ¥kets struktur i ett kontrastivt och typologiskt perspektiv
  • Redogöra för sprÃ¥kspecifika och universella drag inom svensk syntax, morfologi och semantik med särskilt fokus pÃ¥ grammatiska utmaningar i det svenska sprÃ¥ket för andrasprÃ¥ksinlärare
  • Redogöra för olika andrasprÃ¥ksteorier samt definiera och förklara centrala begrepp rörande andrasprÃ¥ksinlärning
  • Beskriva och förklara vanliga inlärningsgÃ¥ngar samt hur olika sociala och individuella faktorer kan pÃ¥verka andrasprÃ¥ksinlärningen
  • Redogöra för olika sprÃ¥kutvecklande arbetssätt utifrÃ¥n teoretisk och didaktisk förankring
  • Beskriva flersprÃ¥kiga elevers sprÃ¥k- och kunskapsutveckling i ett didaktiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

  • Relatera skolämnet svenska som andrasprÃ¥k till sprÃ¥kpolitik och sprÃ¥kplanering
  • Analysera andrasprÃ¥ksinlärares muntliga och skriftliga produktion i frÃ¥ga om grammatisk utveckling
  • PÃ¥ ett grundläggande sätt analysera inlärares muntliga och skriftliga produktion avseende sprÃ¥klig utvecklingsnivÃ¥
  • Planera och diskutera hur olika sprÃ¥kutvecklande arbetssätt kan användas för arbete med flersprÃ¥kiga elever
  • Planera och diskutera olika sprÃ¥k- och kunskapsutvecklande arbetssätt för flersprÃ¥kiga elever i skolans alla ämnen
  • Analysera och reflektera över olika undervisningssituationer med utgÃ¥ngspunkt i teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv samt styrdokument
  • Kritiskt granska läromedel utifrÃ¥n olika teorier om andrasprÃ¥ksinlärning samt utifrÃ¥n ämnesdidaktiska perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kring olika faktorer som rör skolans organisering av flersprÃ¥kiga elevers lärande
  • Diskutera majoritetssamhällets attityder till sprÃ¥klig och kulturell variation i relation till flersprÃ¥kiga elevers lärande
  • Diskutera och reflektera över olika arbetssätt i grammatikundervisningen utifrÃ¥n ett didaktiskt perspektiv
  • Reflektera över sprÃ¥kets betydelse för kunskapsutvecklingen i skolans alla ämnen samt över svenska som andrasprÃ¥kslärarens roll för denna
  • PÃ¥ vetenskaplig grund diskutera migration, etnicitet och flersprÃ¥kighet hos individen och i samhället.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

.

Introduktion: skolan i det flerspråkiga samhället, 7,5 högskolepoäng

(Introduction: Education in the multilingual society, 7.5 credits)

Delkursen ger en introduktion till skolämnet svenska som andrasprÃ¥k, sÃ¥väl inom gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Dels ges en tillbakablick pÃ¥ ämnets framväxt, dels diskuteras och problematiseras ämnets förutsättningar i dagens mÃ¥ngkulturella samhälle. Här studeras ämnet sÃ¥väl utifrÃ¥n ett (nutids-)historiskt perspektiv som utifrÃ¥n läroplaner och andra styrdokument, samt vilka didaktiska konsekvenser styrdokumenten kan fÃ¥. Ämnet sätts ocksÃ¥ in i en vidare samhällelig kontext, där sprÃ¥kpolitik och sprÃ¥kplanering ingÃ¥r. Delkursen behandlar ocksÃ¥ migration, etnicitet, flersprÃ¥kighet och identitet (sÃ¥väl sprÃ¥klig som kulturell) hos individen och i samhället, liksom skolan som social och kulturell arena.

1001, Introduktion: skolan i det flerspråkiga samhället, 7,5 högskolepoäng

(Introduction: Education in the multilingual society, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv , 7,5 högskolepoäng

(Swedish grammar from a cross-linguistic perspective, 7.5 credits)

Delkursen behandlar svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt, typologiskt perspektiv. Svenskans grammatik och semantik studeras i ett kontrastivt perspektiv, med särskilt fokus på utmaningar för andraspråksinlärare. Vidare behandlas olika typiska inlärarstrukturer, vilka beskrivs, analyseras och förklaras utifrån såväl ett typologiskt perspektiv som ett utvecklingsperspektiv. Delkursen ger också ett ämnesdidaktiskt perspektiv på grammatikundervisning genom att diskutera och praktiskt tillämpa olika didaktiska val och arbetssätt.

1002, Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, 7,5 högskolepoäng

(Swedish grammar from a cross-linguistic perspective, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Andraspråksinlärning, 7,5 högskolepoäng

(Language acquisition, 7.5 credits)

Delkursen ger en orientering om olika teoretiska perspektiv på andraspråksinlärning och flerspråkighet i olika åldrar, såväl kognitiva som sociokulturella, liksom deras didaktiska konsekvenser. Här behandlas också centrala begrepp för andraspråksinlärning och flerspråkighet. Vidare studeras andraspråksutveckling utifrån olika inlärningsgångar samt utifrån olika individuella, sociala och språkliga faktorer som kan påverka inlärningen. Delkursen innehåller analyser av såväl skriftlig som muntlig produktion utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv.

1003, Andraspråksinlärning, 7,5 högskolepoäng

(Language acquisition, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Språkutvecklande arbetssätt i mångkulturella klassrum, 7,5 högskolepoäng

(Integrated language learning in the multicultural classroom, 7.5 credits)

Delkursen behandlar andraspråksdidaktik liksom olika språkutvecklande arbetssätt och olika didaktiska val läraren kan göra utifrån en teoretisk förankring. Särskild tonvikt läggs vid flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling, liksom olika arbetssätt som stärker dessa, såsom exempelvis genrepedagogik och transspråkande. Utifrån detta perspektiv behandlas även hur läraren i svenska som andraspråk kan samverka med andra ämneslärare för att stärka flerspråkiga elevers kunskapsutveckling. Vidare behandlas olika teoretiska utgångspunkter för att analysera och jämföra läromedel ur ett andraspråksperspektiv. Delkursen innehåller praktiska och didaktiskt inslag, liksom en läromedelsanalys (utifrån hur läromedlet kan sägas fungera både språk- och kunskapsutvecklande).

1004, Språkutvecklande arbetssätt i mångkulturella klassrum, 7,5 högskolepoäng

(Integrated language learning in the multicultural classroom, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar.

Examination

1001 - Introduktion: skolan i det flerspråkiga samhället, 7,5 högskolepoäng:

  • Aktivt seminariedeltagande
  • PM-uppgifter
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift

1002 - Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, 7,5 högskolepoäng:

  • Salstentamen
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt seminariedeltagande

1003 - Andraspråksinlärning, 7,5 högskolepoäng:

  • PM-uppgifter
  • Salstentamen
  • Aktivt seminariedeltagande

1004 - Språkutvecklande arbetssätt i mångkulturella klassrum, 7,5 högskolepoäng:

  • PM-uppgifter
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga redovisningar
  • Aktivt seminariedeltagande

Högst 20 procent av seminarietillfällen och övningar per delkurs kan kompenseras med skriftliga uppgifter efter samråd med delkursansvarig lärare.

För VG på hel kurs krävs VG på minst 15 högskolepoäng.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.